| کد مطلب: ۵۴۷۱

حاشیه‌روی ممنوع

پاسخ به جوابیه ریاست‌جمهوری

پاسخ به جوابیه ریاست‌جمهوری

روابط عمومی ریاست‌جمهوری برای سومین بار در یک هفته گذشته، جوابیه‌ای به هم‌میهن ارسال کرد که متن آن به همراه پاسخ روزنامه در ادامه می‌آید:
یک- دلایل و انگیزه‌های تغییرات در دولت چنان برای آن روزنامه مهم بوده است که سرمقاله خود را در تاریخ 26 فروردین 1402 با تیتر «تغییرات کم‌اثر» به آن اختصاص داده است. اینکه حالا و پس از دریافت دو مرحله توضیحات درباره مبانی و دلایل این تغییرات، نویسنده محترم به این نتیجه رسیده‌ است که فرقی نمی‌کند به چه دلیلی مدیران در دولت تغییر می‌کنند، خود گامی رو به جلوست. این حال، اینکه در بند اول یادداشت، دلایل تغییرات دولت بی‌اهمیت قلمداد شده اما در بند آخر نویسنده خواستار دلایل تغییر در وزارت کشاورزی شده است، ممکن است از سوی خوانندگان نشانه اغتشاش ذهنی، تناقض‌گویی و سردرگمی قلمداد شود!
دو - استفاده از لفظ «خالی‌بند» نه فقط برای توصیف پراستنادترین محققان و اساتید دانشگاهی کشور و نه از سوی یک روزنامه سراسریِ مدعیِ اخلاق حرفه‌ای که بر مبنای فرهنگ ایرانی، تحت هر شرایطی و در هر زمان و مکانی، ناشایست و نکوهیده است.

ارتباط دادن توهین‌تان به جمعی از نخبگان کشور با عملکرد وزارت مسکن و اقتصاد و شاخص‌های کلان اقتصادی کشور، کاری به مراتب دشوارتر از پذیرش اشتباه است، عجیب است که نویسنده محترم اولی را انتخاب نموده و در توجیه یک اقدام زشت و غیرحرفه‌ای، اینچنین آسمان به ریسمان بافته ‌است. در ثانی تمام حرف از ابتدا همین بود که برای آن روزنامه، برگزاری یک نشست هم‌اندیشی با جمعی از نخبگان و اظهارات یکی از مدعوین صرفا بهانه‌ای برای هجمه به دولت و رئیس جمهور بوده است. اینکه در یادداشت اخیر بر آن صحه گذاشته و نوشته‌اید کاری به میهمانان ندارید و مسئولیت سخنان آنان را بعهده برگزارکنندگان جلسه می‌دانید، گام اثربخشی در راستای تنویر اذهان عمومی است.

سه- اینکه نویسنده شاخص‌های علمی پذیرفته شده جهانی همچون «h-index» و « citation» را آمارسازی‌های رایج و رتبه‌بندی‌های عجیب داخلی نامیده، با فرض خوشبینانه نشانه تجاهل ایشان است وگرنه فردی که از چنین اطلاعات ابتدایی در حوزه رتبه‌بندی‌های علمی محققان در جهان بی‌اطلاع است، صلاحیت قلم زدن در حوزه علم را ندارد. استاد دانشگاهی که اظهارات او در نشست با رئیس‌جمهور مایه اعتراض و توهین روزنامه هم‌میهن شده است، به پاس فعالیت‌های علمی خود در دولت مورد حمایت این روزنامه نیز از سوی معاون علمی رئیس جمهور مورد تقدیر قرار گرفته است. ضمن اینکه دستاوردهای علمی ایشان صرفا مربوط به مراجع داخلی نبوده و وی از سوی مراجع علمی جهانی نیز حداقل دو مرتبه جزء محققان برتر انتخاب شده است. در ثانی، هر ایده و یا نظر علمی ممکن است موافقان و مخالفانی داشته باشد یا اساسا درست یا غلط باشد؛ آنچه عجیب می‌نماید، این رویکرد سیاست‌بازانه و بهانه‌جویی برای تخطئه دولت به بهانه برگزاری یک نشست هم‌اندیشی است.

چهار- انتشار جوابیه‌ای با حجم بیش از دوبرابر توضیحات پیشین روابط عمومی ریاست‌جمهوری، آنهم با لحنی مغشوش، ادبیات موهن و استدلال‌های نامربوط حاکی از این است که آن نشریه دست کم در این موضوع نه دغدغه اطلاع‌رسانی یا بسط شفافیت، بلکه صرفا بنای مجادله و منازعه دارد. تا پیش از این تصور بر این بود که روزنامه هم‌میهن ابهاماتی را از سر دغدغه‌مندی در خصوص عملکرد دولت و تغییرات مدیران اجرایی طرح کرده و روابط عمومی ریاست جمهوری بر مبنای وظیفه ذاتی خود در راستی تنویر افکار عمومی و تعامل سازنده با رسانه‌ها، توضیحاتی را برای انتشار به آن روزنامه ارسال نمود. اما انتشار جوابیه‌های شتابزده، تکرار ادعاها و توهین‌ها، نشانه انسداد مجاری گفت‌وگوست. به همین دلیل، صرف نظر از اینکه روزنامه هم‌میهن دوباره چه ادعاها یا مطالبی را به دولت نسبت خواهد داد، روابط عمومی ریاست جمهوری، توضیحاتی که تا کنون منتشر شده را برای قضاوت مردم و خوانندگان کافی می‌داند و پاسخ دیگری -در این موضوع- به روزنامه هم‌میهن ارسال نخواهد کرد.

روابط عمومی ریاست جمهوری

پاسخ هم‌میهن به جوابیه ریاست‌جمهوری

ظاهرا روابط عمومی محترم ریاست جمهوری در جایگاه دفاع از دیگران و مدرس اخلاق قرار گرفته اند که البته اقدام پسندیده ای است، ولی از آنجا که این روابط عمومی از بودجه مردم حقوق می گیرند تا به پاسخگویی نسبت به عملکرد دولت بپردازند، به جای این مباحث حاشیه ای بهتر بود که به نکات اصلی همان یادداشت اولیه می پرداختند و پاسخ آن را بدهند، چون مسئله کشور همان موارد است که دوباره و چندباره تکرار می شود. ضرورت دارد که به موارد زیر پاسخ دهید؛ با مردم پیمان بسته اید، که به این موارد عمل کنید و عمل نکرده اید:

1

وعده دقیق دادید که تورم را ابتدا نصف و سپس تک رقمی کنید. فرض کنید 10 درصد، باید می شد، هرچند با توجه به درآمدهای نفتی مورد ادعای دولت، رسیدن به ارقام کمتر هم انتظار می رفت. ولی اکنون و پس از گذشت 20 ماه تورم مطابق آمار موجود حدود 50 درصد است، اگر بیشتر نباشد. به علاوه مهمتر این است که تورم برای طبقات پایین جامعه خیلی بیشتر از طبقات بالاست. محاسبات کارشناسان نشان داده است که در بهمن 1401، تورم برای دهک اول که فقیرترین مردم هستند برابر با 55 درصد بوده و برای دهک دهم حدود 45 درصد و این اتفاق فقط در دولت فعلی رخ داده است. تورم مواد غذایی و مسکن تا حدود 80 درصد هم رسیده است. با این حال چرا برخلاف قوانین موجود، حقوق و دستمزد کارگران نصف این رقم تورم یعنی 27 درصد و حقوق کارمندان نیز به طور متوسط 20 درصد اضافه شد؟ شما که بارها اعلام کرده اید وضع اقتصاد خوب است و قطار پیشرفت با سرعت در حال حرکت است، لطفا بفرمایید که مردم ایران به ویژه طبقات مزد و حقوق بگیر با این وضعیت تورم و افزایش اندک حقوق در سال 1402 با چه وضعیتی مواجه خواهند شد؟ آیا اکثریت آنان امکان سیر کردن خود را هم خواهند داشت؟ به ویژه که اکنون و پس از گذشت یک ماه از آغاز سال جدید، هیچ نشانه ای از مهار تورم نیست. سهل است که قیمت ها رو به تزاید است، نمونه آن مرغ حدود یکصد هزار تومانی!! و خودروی گرانتر و...

2

وعده یک میلیون شغل در سال را داده بودید، ولی وضعیت بیکاری و اشتغال نیز به اندازه تورم اسفناک است. چرا اولا آمار خلاف واقع داده می شود، مگر نه اینکه مرکز آمار نرخ بیکاری را 7/9 درصد اعلام کرده است، چرا ریاست محترم دولت آن را 2/8 و کمتر اعلام کرده است؟ هرچند این مسئله اصلی نیست، چرا برخلاف وعده های داده شده تعداد مشاغل ایجادشده حدود 20 درصد یا یک پنجم وعده ‌‌ های داده شده است؟ آیا این پیمان شکنی با مردم نیست؟ چرا افزایش تعداد مشاغل در بخش صنعت فقط یک در هزار بوده است؟

3

یک میلیون مسکن های سالانه وعده داده شده کجاست؟ بله مسکن مدتی طول می کشد که ساخته و تحویل شود، ولی گزارش های رسمی موجود نشان می دهد که فاصله این وعده با واقعیت خیلی خیلی بیشتر از آن است که پس از ۴ سال تحقق یابد. گزارش وزارت راه، تعداد واحدهای دارای قرارداد را حدود 350 هزار، دارای پروانه ساختمانی را حدود 255 هزار، اتمام فونداسیون را حدود 170 هزار اعلام کرده است، بعید است که تا پایان دو سال آینده بیش از این ارقام ساخته و تحویل شود.

بنابراین انتظار می رود که آن روابط عمومی محترم به جای پرداختن به مسائل خارج از وظایف خود، به این سه حوزه و سه وعده اصلی پرداخته و پاسخ دهد، بویژه که برای آنها حقوق های گزافی می گیرند. اگر قرار باشد که نظرات مردم پرسیده شود، به طور قطع همه مردم ایران حداقل با یکی از این سه معضل بر زمین مانده که هر روز بدتر هم می شود مواجه هستند که خلف وعده آشکار دولت در اجرای آنها آشکارا دیده می شود.

جهت اطلاع تاکید می شود که از این پس صریح تر و روشن تر به وعده ‌‌ های داده شده ولی عمل نشده اشاره خواهد شد. لطفا مطابق خواسته قبلی و براساس وظایف آن روابط عمومی ارسال دو صفحه برنامه های اصلی این دولت را فراموش نکنید!

حاشیه نروید؛ به عملکرد دولت 20 درصدی پاسخ دهید.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی