| کد مطلب: ۷۴۴۳

گرد و غبار مشهد را به تعطیلی کشاند

خودروها منشأ 33درصد آلودگی هوا

خودروها منشأ ۳۳درصد آلودگی هوا

گردوغبار در مشهد روز گذشته طوری در شرایط ناسالم برای تمامی گروه‌ها قرار گرفت که این کلانشهر را به تعطیلی کشاند و دوباره این باد بود که عصر روز گذشته با وزیدنش به داد مردم و مسئولان رسید و تا حدودی مردم را از شرایط بحران بیرون آورد و باز هم این باد بود که نشان داد که اگر نباشد مسئولان هیچ برنامه‌ای برای خروج از بحران ندارند و «بحران» برای آنها فقط یک کلمه است اما گریبان مردم را می‌گیرد. در این میان رضا فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد معتقد است که اتفاق دیروز براثر گرد و غبار مقطعی به وجود آمده است. اما آلاینده‌های مستمر به صورت همیشگی گریبان مردم مشهد را چسبیده است و ۳۳درصد این آلایندگی‌ها متعلق به خودروهای شخصی است.
به دلیل تشدید گرد و غبار شاخص کیفیت هوای مشهد از عدد ۳۰۰ گذشت و هوای این کلانشهر به شرایط خطرناک رسید که باعث شد اداره‌ها و مراکز آموزشی مشهد از ساعت ۱۲ ظهر تعطیل شوند. حتی ساعت 11 صبح روز گذشته دستگاه‌ها و سامانه‌های پایش محیط‌زیست استان خراسان شمالی در بجنورد شاخص 500 را هم نشان داد. البته برخی معتقدند که شاخص آلودگی هوا بیش از این شاخص بوده چراکه دستگاه‌ها بیش از 500 را نمایش نمی‌دهند. غلظت ذرات معلق در مشهد نیز به حدود ۲۲۰ میکروگرم بر مترمکعب یعنی حدود ۷برابر سطح استاندارد رسید.
حدود ساعت ۵ صبح روز گذشته گرد و خاک گسترده آسمان مشهد را در برگرفت. با توجه به خشکسالی گسترده امسال، توده‌های گرد و خاک جنوب و جنوب غرب خراسان به وسیله باد به مشهد منتقل شده‌اند. از آنجا که منشأ گردوخاک داخلی بوده از جنوب غرب استان وارد شهر شده است. فعالیت کانون‌های داخلی استان و کانون خارجی قره‌قوم در ترکمنستان و وزش باد عامل گرد و غبار و آلودگی هوای کلانشهر مشهد است. پیش‌بینی‌ها از تداوم این وضعیت تا پایان هفته جاری خبر می‌دهد و احتمالا هفته آینده نیز پدیده گردوغبار و هجوم ریزگردها به این کلانشهر تکرار خواهد شد. در این میان در محورهای منتهی به شهر مشهد و همچنین محورهای شرقی استان شامل محور مشهد به سرخس، مشهد به فریمان، تربت‌جام، تایباد، خواف و در محورهای جنوبی استان شامل تربت حیدریه، باخرز، زاوه، گناباد، بجستان و همچنین مسیرهای منتهی به غرب استان در محور سبزوار به بردسکن پدیده باد و گرد و غبار باعث کاهش دید شد.

آلودگی مشهد منشا طبیعی داشت

رضا فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد در گفت‌وگو با هم‌میهن درباره شرایط آلودگی هوای این کلانشهر تاکید کرد: «منشأ اتفاق دیروز در مشهد ریزگردها بود که آلودگی هوا به‌شدت افزایش پیدا کرد و منشأ طبیعی داشت. این اتفاقات به صورت موردی رخ می‌دهد اما بخشی از آلودگی مستمر و بیشتر براثر تردد خودروهای شخصی، نیروگاه‌ها و... است. آلودگی‌ای که انسان به وجود می‌آورد هم خطرناک‌تر است و هم ترکیبات آلاینده آن مستمر و دائم.»
او درباره پیشنهادات و تمهیداتی که مدیریت شهری مشهد برای کاهش آلودگی هوا به مرحله اجرا گذاشته، افزود: «طبق مطالعات انجام‌شده درباره آلاینده‌های شهر مشهد، منشأ 33درصد از آلودگی‌ها به دلیل تردد خودروهای شخصی است. به همین دلیل سیاست کاهش خودرومحوری را در نظر گرفتیم. در این راستا زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی را توسعه دادیم و دوچرخه‌های اشتراکی و ایستگاه‌های آن در این دو سال 3برابر شده است. بخش زیادی از 100 هزار موتورسیکلت برقی را با اقساط 2 ساله واگذار کردیم تا جایگزین موتورسیکلت‌های کاربراتوری شود. بیش از 140 اتوبوس و مینی‌بوس به شهر اضافه شده است. توسعه خطوط ریلی را در دستور کار قرار دادیم و تصمیم داریم حفاری قطار شهری را به‌طور کامل به اجرا درآوریم. این اقدامات ایجابی است. ایمن‌سازی پیاده‌روها را انجام دادیم. نرخ قطار شهری را افزایش ندادیم و همان 1200 تومان مانده است. نرخ اتوبوس را از 1000 به 1200 تومان افزایش دادیم تا تشویقی باشد که مردم کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند.»
فرهمند با اشاره به اینکه ناوگان حمل و نقل مشهد نیز مانند دیگر کلانشهرها با کمبودهایی روبه‌روست، گفت: «اما حمل و نقل مشهد از نظر کمیت و کیفیت بهتر از دیگر کلانشهرهاست. بیش از ۱۰ سال گذشته مدیریت شهری توان خود را روی حمل و نقل مشهد گذاشتند و نتیجه تلاش مدیران شهری این است که امروز مشهد شرایط بهتری دارد و سن فرسودگی و تعداد ناوگان فعال در شهر مشهد، شرایط بهتری دارد.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی