| کد مطلب: ۴۶۱۰

درختان روبه‌روی سازمان منابع طبیعی کشور ریشه‌کن شدند

گزارش میدانی هم‌میهن از قطع اشجار در بلوار ارتش

گزارش میدانی هم‌میهن از قطع اشجار در بلوار ارتش

30 تا 50 درخت روبه‌روی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بعدازظهر روز پنجشنبه چهارم اسفند از ریشه ‌درآمد. این درخت‌ها در حالی ریشه‌کن شدند که این سازمان جنگل‌ها دارای یگان حفاظت است.
دور تا دور سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور پر است از شعار. «درخت صدقه جاریه»، «درخت برای زندگی»، «با هم بکاریم برای ایران سرسبز، ایران قوی»، «این جنگل‌ها مال ملت است و نباید آنها را خراب کرد» و شعارهای دیگری که هر کدام به کاشت درخت پرداخته و در مذمت قطع درختان است. اما دقیقا روز پنج‌شنبه کنار پیاده‌روی همین سازمان در بلوار ارتش چند درخت قطع شد. به موجب شنیده‌ها به ثمر رسیدن پروژه‌های عمرانی شهرداری، به جان درختان پایتخت افتاده تا نفسِ به‌شمارش‌افتاده ابرشهر تهران را تنگ‌تر کند. گفته می‌شود این درختان برای ساخت دوربرگردان از ریشه درآمده‌اند. حال آنکه ایران تجهیزات جا‌به‌جایی درختان را ندارد و از سوی دیگر دقیقا زمانی که اعضای شورای شهر تهران سرگرم تصویب بودجه و بررسی ردیف‌های بودجه‌ای و تبصره‌های آن هستند، این اتفاق رخ داده است.

تخریب دالان سبز یک محله

ساکنان محله با روزنامه هم‌میهن تماس گرفتند و موضوع را اطلاع دادند. خبرنگار این روزنامه با حضور در محل قطع درختان با آنها گفت‌وگو کرد. یکی از ساکنان این منطقه به هم‌میهن گفت: «چیزی حدود 50درخت را از ریشه درآورده‌اند. من همیشه به عشق این درخت‌ها اینجا پیاده‌روی می‌کردم. وقتی این درخت‌ها سبز می‌شوند پیاده‌رو مثل دالانی سبز می‌شود و بسیاری اینجا می‌آیند. حتی صندلی هم داشت که بتوانیم آنجا بنشینیم. اما این درختان را از ریشه درآورده‌اند. من حدود 20سال این درختان را در این منطقه می‌دیدم و از آنها لذت می‌بردم. به همین دلیل فکر می‌کنم عمر این درختان بیش از 20سال بود.» یکی دیگران از ساکنان منطقه هم از زیبایی درختانی می‌گوید که حالا از ریشه کنده شده‌اند. او نیز به خبرنگار هم‌میهن گفت: «من سال‌هاست در این منطقه ساکن هستم. ساکنان این محله به عشق درختان اینجا پیاده‌روی می‌کردند. حدود 30درخت اینجا بود که می‌بینید دیگر هیچ‌کدام‌شان نیستند و انگار باغچه اینجا را شخم زده‌اند. اما می‌گویند قرار است اینجا یک دوربرگردان بزنند تا ترافیک را کنترل کنند. به همین دلیل درختان را قطع کردند.»

مجوز کمیسیون ماده7 برای قطع درختان؟

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در کمیسیون ماده7 پس از مطلع شدن از قطع درختان روبه‌روی سازمان جنگل‌ها و آبخیزداری کشور، به‌سرعت این اتفاق را پیگیری کرده و به هم‌میهن گفت: «آقای زارعی، معاون سازمان بوستان‌ها در این مورد به من گفت که قرار است در آن محل یک دوربرگردان شرق به غرب و شرق به شرق احداث شود و با مجوز کمیسیون ماده 7 درختان جابه‌جا خواهد شد.» او درباره محل جدید درختان تاکید کرد: «به گفته آقای زارعی این درختان در ناحیه 10 منطقه یک شهرداری تهران مجدد کاشته‌ شده‌اند.» امانی افزود: «اسفند تا فروردین فصل جابه‌جایی درختان است. سازمان بوستان‌های شهرداری نیز می‌گوید که امکانات این جا‌به‌جایی را دارد.»

ایران فاقد تجهیزات جابه‌جایی درخت

علیرضا رحمتی، مدیرکل و رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان تهران در گفت‌وگو با هم‌میهن با اظهار بی‌اطلاعی از این موضوع تاکید کرد: «حتما این موضوع را به‌سرعت پیگیری می‌کنیم.»
او درباره مجوز شهرداری برای قطع درختان در ساخت پروژه‌های عمرانی، افزود: «این موضوع در کمیسیون 7نفره‌ای که به کمیسیون ماده7 معروف است، مورد بررسی قرار می‌گیرد.»
رحمتی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست حساسیت خاصی روی قطع درختان دارد، گفت: «در حال حاضر پرونده‌ای را در خیابان کاج بررسی می‌کنیم و به عنوان مدعی‌العموم این پرونده را حقوقی کرده‌ایم. در این پرونده فردی برای آنکه نمای ساختمانش مشخص شود درختان را خشک و سپس سربر کرده است. ما این پرونده را به دادگاه ارجاع دادیم تا هر کسی به خود اجازه ندهد با پرداخت جریمه درختان را قطع کند.»
مدیرکل و رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان تهران در پاسخ به این سوال که آیا تجهیزات جا‌به‌جایی درخت از ریشه در ایران وجود دارد؟ گفت: «در جهان تجهیزاتی برای جابه‌جا کردن درختان وجود دارد. با وجود این تجهیزات، بدون آنکه به بافت ریشه آسیبی برسد، درختان جا‌به‌جا می‌شوند. ولی در ایران این تجهیزات را ندیدم، مگر آنکه شهرداری به‌تازگی این تجهیزات را وارد کشور کرده باشد. در ایران درختان با خاک و بافت ریشه جا‌به‌جا نمی‌شوند و این موضوع به درخت شوک وارد کرده و سریع خشک می‌شود.»

مسئولان بی‌اطلاع

علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری درباره قطع این درختان به هم‌میهن گفت: «من درباره این موضوع اطلاعات کاملی ندارم. فردا از شهرداری منطقه یک استعلام کرده و آن را اطلاع‌رسانی می‌کنم.»
شفیعی، روابط عمومی سازمان جنگل‌ها و آبخیرداری کشور نیز در گفت‌وگو با هم‌میهن ابتدا گفت: «درختی آنجا قطع نشده است. مگر روبه‌روی سازمان درخت وجود داشت؟» او پس از آنکه خبرنگار هم‌میهن اعلام کرد روز پنج‌شنبه در محل حضور داشته است، فقط گفت: «چند درختی را می‌گویید که شهرداری برای ساختن جاده کنده است؟» و توضیح دیگری نداد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی