| کد مطلب: ۵۳۵۵

چرا عملکرد 20 درصد واقعی است؟

روابط عمومی نهاد ریاست‌جمهوری در پاسخ به سرمقاله روزنامه مورخ 26/1/1402 پاسخی را ارسال کرده‌ که ضمن تشکر از آنان، ابتدا متن آن، سپس توضیحات روزنامه تقدیم می‌شود

روابط عمومی نهاد ریاست‌جمهوری در پاسخ به سرمقاله روزنامه مورخ 26/1/1402 پاسخی را ارسال کرده‌ که ضمن تشکر از آنان، ابتدا متن آن، سپس توضیحات روزنامه تقدیم می‌شود.
پیرو درج مطالبی با عناوین «تغییرات کم‌اثر» و «معرکه‌گیری با پایتون» در صفحه اول آن روزنامه در تاریخ 26 فروردین 1402 و طرح گزاره‌ها و ادعاهای نادرست در خصوص عملکرد و رویکرد دولت، موارد ذیل به‌عنوان جوابیه ایفاد می‌‌شود و انتظار می‌رود وفق ماده 23 قانون مطبوعات، با شرایط مندرج در متن قانون مزبور، در اولین شماره پس از دریافت منتشر شود.
یک- اگر حساب مواردی را که مدیران اجرایی به دلیل کسالت یا مشکلات شخصی دیگر از مسئولیت کناره گرفته‌اند، جدا کنیم؛ تغییرات در دولت مطابق با رویکرد از پیش اعلام شده رئیس‌جمهور مبنی بر ارزیابی مستمر عملکرد مدیران دستگاه‌ها انجام می‌گیرد. در گفتمان رئیس‌جمهور و دولت مردمی، مسئولیت‌ها و سمت‌ها، امانت مردم تلقی می‌شود که باید به اهلش سپرده شود و همواره لازم است نسبت به صیانت و حراست از این امانت، دقت و مراقبت لازم به عمل آید. انتصابات در دولت سیزدهم، از همان ابتدای استقرار این دولت، بر مبنای یک سازوکار کارشناسی مبتنی بر شایسته‌سالاری و تخصص انجام می‌شود و پس از اعطای مسئولیت نیز نظام پایش و نظارت دقیقی برای ارزیابی عملکرد مدیران به اراده رئیس‌جمهور به وجود آمده تا عملکرد مدیران مستمرا در معرض نظارت، سنجش و مقایسه با اهداف باشد. نظارت‌پذیری، پایش مستمر عملکرد و اقدامات اصلاحی منجر به تغییر، براساس آموزه‌های مردم‌سالارانه نه نشانه ناکارآمدی که اتفاقا نشانه پویایی، انعطاف‌پذیری و کارآمدی است.
دو- مصاحبت با جمع‌های نخبگانی و اقشار مختلف در قالب نشست‌های هم‌اندیشی جزء سنت‌های مورد اهتمام در دولت مردمی است که رئیس‌جمهور محترم شخصا بر استمرار آن تاکید دارند. میزبانی از محققان و دانشمندان و سایر جمع‌های نخبگانی و استماع نظرات، پیشنهادات و درددل‌های آنها، در درجه اول بها دادن به آنان و در درجه دوم برای بسط همدلی و همگرایی میان نظام حکمرانی و نهاد علم در کشور است. این دولت ایده‌ها و پیشنهادات دانشگاهیان را مغتنم می‌داند اما بدیهی است که طرح هر پیشنهادی در نشست با رئیس‌جمهور یا سایر نشست‌های مشابه به معنای اجرایی شدن آن نیست. سازوکار تصمیم‌سازی در سطح دولت بر نقش‌آفرینی مراجع کارشناسی مثل کمیسیون‌های تخصصی هیئت دولت یا بازوهای مطالعاتی و پژوهشی دستگاه‌های اجرایی استوار است و هیچ ایده یا پیشنهادی بدون طی کردن این روند، در دولت مبنای عمل قرار نمی‌گیرد. دعوت از افراد برای نشست رئیس‌جمهور با دانشمندان، توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شده و مبنای دعوت نیز سنجه‌های پذیرفته‌شده بین‌المللی نظیر میزان مقالات و استنادات و امثالهم بوده است. افراد حاضر در نشست مورد نظر، براساس رتبه‌بندی مراجع بین‌المللی، همگی جزء محققان برتر کشور و جهان بوده‌اند و لذا اطلاق صفات و الفاظ هجوآمیز نه فقط توهین به آنان که وهن دانشگاه و نظام علم و فناوری در کشور به شمار می‌رود.
سه- مطبوعات و رسانه‌ها سفیران آگاهی‌بخشی و بسط شفافیت در جامعه به شمار می‌آیند و بدیهی است که برای طرح گزاره‌های آماری -نظیر اینکه فقط 20 درصد از وعده‌های دولت عملی شده است- باید دلایل منطقی و استدلال‌های ارزیابی‌پذیر ارائه نمایند. دولت برای اجرای برنامه‌ها و تحقق وعده‌های خود در همه حوزه‌ها اعم از مسکن، اشتغال و کنترل تورم مصمم است و تاکنون نیز گام‌های مثبت و محکمی در این مسیر برداشته است که پیش از این نتایج آن در مقاطعی نظیر هفته دولت یا دهه فجر، با مردم در میان گذاشته شده است. به‌عنوان مثال در حوزه اشتغال، براساس گزارش مرکز آمار، در بین چند دولت اخیر، بهترین عملکرد در زمینه کاهش نرخ بیکاری در اختیار دولت مردمی است که در ۲ سال اول فعالیت آن (۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) این شاخص به‌طور متوسط 1/9درصد بوده است.
چهار- ادعای عدم شفافیت و عدم پاسخگویی دولت مردمی در حالی از سوی نویسنده یادداشت مطرح شده است که این دولت همواره بسط شفافیت و پاسخگویی را در سرلوحه اقدامات خود قرار داده و در این زمینه گام‌های بی‌نظیری برداشته است. افشای صورت‌های مالی بیش از هزار شرکت دولتی در سامانه کدال بورس اوراق بهادار، که تا پیش از این دولت با صفات و عناوینی مثل تاریکخانه شرکت‌های دولتی از آن یاد می‌شد و حتی نمایندگان مجلس نیز به آن دسترسی نداشتند، از جمله اقدامات مهمی است که دولت مردمی در حوزه شفافیت انجام داده است.
ابلاغ اصول دوازده‌گانه نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد اداری و اقتصادی به دستگاه‌های اجرایی، ساماندهی و تسهیل صدور کسب‌وکارها و حذف امضاهای طلایی، «انتشار عمومی» اطلاعات «حقوق مدیران»، تغییر و شفاف شدن روال گزینش، جلوگیری از هرگونه پنهان‌سازی و رانتخواری در واردات کالاهای اساسی از جمله واکسن و دارو، تشکیل کمیته‌ای از روسای دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی کشور به منظور ارائه راهکارهای اجرایی ایجاد تحول در سازوکارهای فسادزا از دیگر اقدامات در حوزه شفافیت است که در همان‌ ماه‌های ابتدایی مسئولیت دولت مردمی انجام شد. جای تعجب است که با وجود چنین کارنامه‌ای، روزنامه هم‌میهن مدعی عدم شفافیت ارکان دولت و عدم پاسخگویی آن نسبت به افکار عمومی شده است.
روابط عمومی ریاست‌جمهوری


پاسخ هم‌میهن


1-به‌طور کلی از نظر ما که در یادداشت هم مشهود است، بود یا نبود تغییرات، یا کم و زیاد بودن آن فاقد اهمیت است. مردم کاری به اینکه دولت چه کسی را تغییر داده ندارند، البته بسیار علاقه داریم و حتی حق خودمان می‌دانیم که علت رفتن و آمدن این و آن را بدانیم، ولی دریغ از کوچک‌ترین شفافیت و پاسخگویی مستقیم. آنچه که در نهایت برای مردم و ما مهم است، خروجی دولت در رشد اقتصادی، در مهار تورم، در افزایش اشتغال و در کاهش نابرابری و تبعیض و... است. بنابراین مسئله اصلی خروجی‌ها است و ما معتقدیم که دستاوردهای دولت فاصله عمیقی با وعده‌ها و امکانات داشته و علت آن نیز وجود نیروهای ضعیف نیست که با تغییر آنها مشکلی حل شود. مسئله اصلی فقدان برنامه و دور بودن از رویکرد توسعه‌محور است.
2-در مورد دیدارهای آقای رئیس‌جمهور هم ما همواره از چنین دیدارهایی حمایت کرده‌ایم و مشکل ما این نبود که چرا چنین دیداری انجام شده است. این را هم می‌دانیم که آنان مسئول حرف‌های خودشان هستند. مشکل اینجاست زمانی عده‌ای را تحت عنوان جلسه «دانشمندان یک درصد برتر جهان» برگزار می‌کنید، انتظار می‌رود افرادی باشند که در سطح علمی درست سخن بگویند. این را هم می‌دانیم که این کار از سوی وزارت علوم و با همکاری نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شده، قطعا افراد مزبور خودسرانه به آنجا نیامده‌اند و ایراد به همین دعوت است که چگونه چنین افرادی را با چنان عنوانی معرفی می‌کنید و حالا هم مسئولیت پذیرفته نمی‌شود. این فضای کلی حاکم بر دولت است.
3-درباره عملکرد 20 درصدی حق با شماست که آنجا به‌طور کلی گفته شده است، حالا در اینجا جبران می‌کنیم، بلکه در درستی آن تردید نکنید.
الف: در آبان سال 1400 رسما اعلام کردید که ماهانه 110 هزار شغل ایجاد می‌کنید. همچنین آقای رئیسی به درستی اعلام کرد که مرجع آمار رسمی مرکز آمار است. اواسط سال 1400 سال آغاز کار این دولت بود. اینکه حدود نصف آن هم در دولت قبل بود، نادیده می‌گیریم. لذا عملکرد سال ۱۴۰۱ این دولت مطابق آمار رسمی برابر 263 هزار شغل است که از تقسیم آن بر 32/1 میلیون شغل وعده داده شده، می‌شود 20 درصد.

ب: وعده دادید که تورم را نصف و سپس تک‌رقمی می‌کنید. اگر سال ۱۴۰۱ زمان وعده تک‌رقمی باشد در این صورت تورم حداقل باید به 10 درصد می‌رسید، ولی با تورم 50 درصد سال 1401، 5 برابر اختلاف دارد که همان 20 درصد می‌شود.
ج: قرار بود که هر سال یک میلیون مسکن تحویل دهید. تا حالا نزدیک به 20 ماه گذشته، تا آخر مرداد هم صبر کنیم، باید 2 میلیون آماده باشد. 20 درصد آن می‌شود 400 هزار،‌ آیا می‌توانید تا آن زمان این تعداد واحد تحویل دهید؟ اگر نه حرف ما درست است و اگر بلی، بفرمایید چقدر خواهد بود تا اصلاح شود. البته در این صورت هم در مردادماه باید حساب پس داد.
د: درباره شفافیت نیز مشکلی نیست. برای آزمودن ادعای شفافیت اگر آمادگی دارید هر روز پرسش‌های خود را بفرستیم تا پاسخ دهید یا کسی را در دولت معرفی کنید که پاسخ دهد. اگر توانستید پرسش‌ها را پاسخ دهید، در همین جا از دولت عذرخواهی می‌کنیم، ولی بهتر است در دادن این وعده دقت کنید. مدت‌هاست که حتی سخنگوی محترم دولت از حضور و گفت‌وگو در جمع مطبوعاتی‌ها پرهیز کرده‌اند و آقای رئیس‌جمهور نیز فقط در صداوسیما سخنرانی می‌کند. آیا نام اینها را شفافیت می‌گذارید؟
امیدواریم از این پس مطالب روزنامه با دقت بیشتری مطالعه شود و نقدهای اساسی‌تری به آن وارد شود. چه خوب بود حداقل برخی از نقدها را می‌پذیرفتید، زیان نمی‌کردید. این نقدها برای دولت ارزشمند است اگر قدر آنها دانسته شود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی