| کد مطلب: ۲۴۵۲

اصلاح یا ایستادگی؟

غلامعلی حدادعادل: منطق این است که نباید عقب‌نشینی کنیم

غلامعلی حدادعادل: منطق این است که نباید عقب‌نشینی کنیم

«ما منطق داریم، نباید عقب‌نشینی کنیم و عقب‌نشینی هم نخواهیم کرد»؛ این اظهارات غلامعلی حداد عادل است؛ در شرایط کنونی که اعتراضات مردمی وارد فاز خشونت شده است و خشم مردم در مقایسه با روزهای نخستِ اعتراضات افزایش یافته است. این در حالی است که صادق نوروزی، فعال سیاسی این نوع اظهارنظر را در شرایط فعلی نادرست تلقی کرد زیرا تشنج و نارضایتی مردم را افزایش می‌دهد. این کارشناس براین باور است مردم فقط به‌دنبال اجابت خواسته‌های به حق‌شان از حاکمیت است.

از یک سال قبل، ساختار سیاسی کشور کاملا یکدست است و همه امیدواری‌ها به این بود که با حذف جریان سیاسی مخالف، حداقل معیشت و شرایط برای مردم بهبود یابد اما در یکسال‌و‌اندی از حضور دولت سیزدهم نه‌‌‌تنها شاهد این بهبودی نبودیم بلکه در کنار نارضایتی‌های اقتصادی، این روزها موج شدیدی از نارضایتی‌های اجتماعی و فرهنگی نیز بروز کرده است. مساله‌ای که در جریان مرگ مهسا و اعتراضات پس از آن بروز پیدا کرد.

نباید عقب‌نشینی کنیم و عقب‌نشینی هم نخواهیم کرد

روز گذشته غلامعلی حدادعادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست استانی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با بیان اینکه اقدامات دشمن بر مبنای تحریم، تضعیف، تحریف و تحریک است، تاکید کرد: «باید متناسب با رفتار دشمن رفتارمان را تغییر دهیم. کار سیاسی و تشکیلاتی امروز متفاوت از کار سیاسی در گذشته است. این شرایط و حوادثی که در این دو ماهه اخیر اتفاق افتاده ایجاب می‌کند که تأملی بکنیم در این راهی که در این 44سال طی کرده‌ایم و ببینیم از این به بعد را چگونه باید طی بکنیم. »

او با اشاره به اینکه این روزها موقعیت حساسی برای انقلاب است، اظهار کرد: «اینها آمده‌اند سر بهانه‌ فوت خانم امینی که هم ظرفیت جنسیتی داشت به‌لحاظ این‌که خانم بود؛ هم ظرفیت قومیتی داشت که کُرد بود و. . . طراحی‌ها را انجام دادند و در خیابان آمدند، به تصور اینکه مثل زمان انقلاب وقتی عده‌ای راه بیفتند دیگران هم می‌آیند! تصورشان این بود که اگر 50 نفر، 100 نفر، 200 نفر امروز آمدند، فردا مثلاً 5 قسمت شدند، پنج تا 40 نفر سر این خیابان، سر آن خیابان، آتش بزنند، سنگ بزنند، بکُشند، فلان شعار را بنویسند، ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی و همه این شبکه‌ها و ماهواره‌ها و هم به دروغِ فراوان و راستِ کم یک‌چیزهایی پخش کنند و ملت را تحریک بکنند، در دانشگاه صنعتی شریف آن تندروی را بکنند یا در امیرکبیر، آن حرف‌ها را بزنند، در زندان اوین آن برنامه را طراحی بکنند که بلکه مردمی حدود 100 هزار نفر، 200 هزار نفر بیرون بریزند، ولی دیدند که همراه شدن جمعیت طبق میل آنها پیش نرفت. ناامید شدند، شروع کردند به کارهای ایذایی ترور! در شهرهایی مثل ایذه و اصفهان یک ‌چنین کارهایی انجام می‌دهند. مستند عرض می‌کنم که 47 کشور در دستگاه اطلاعاتی‌شان میز ایران دارند. بودجه‌ای که این کشورها برای مقابله با این انقلاب گذاشته‌اند رقمی است که ارزش آن گفتنی نیست؛ پس بدانید که چه اتفاقی افتاده است. »

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «این نکات را از این جهت گفتم که ما از خودمان بپرسیم وظیفه ما چیست؟ امروز شرایط انقلاب و کشور شرایطی نیست که ما به همان شیوه‌ای که تابه‌حال کار سیاسی می‌کردیم، کار کنیم. امروز دشمن با شکل دیگری وارد شده و ایجاب می‌کند که ما نیز تغییر رفتار بدهیم. » به باور حداد عادل «شاید فکر می‌کنید وضعیت فرق کرده و دیگر تهدیدی متوجه ما نیست. اما باور کنید کشور در حال یک جنگ اقتصادی است در قالب تحریم. جنگ نظامی هم که شما می‌بینید. حالا به‌صورت جنگ 8 ساله و بمباران هوایی و . . . نیست، ولی یک جنگ ترکیبی و همه‌جانبه است. اگر جنگ نیست، این‌همه سلاح چگونه وارد می‌شود؟ الان هم دارند سلاح وارد می‌کنند، از سلاح سرد و قمه و چاقو و اینها که دیدید، تا سلاح گرم؛ این یعنی جنگ نظامی. »

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: «از راهکار می‌پرسید؟ بنده فکر می‌کنم ما یک اقدامات کوتاه‌مدت نیاز داریم برای غلبه به این برنامه و بعد از آن باید بنشینیم و قدری فکر کنیم و ببینیم که چه باید کرد. در آموزش‌وپرورش چه کنیم؟ در دانشگاه باید چه کار کنیم؟ چه‌جاهایی اشتباه شده یا به‌اصطلاح محاسبه درست نکردیم. کجا به قول حضرت آقا باید نرمش قهرمانانه نشان بدهیم؟ در سیاست داخلی کجا باید حتماً پای چه‌چیزی بایستیم؟ اینها را یک تدبیری کنیم. اینها برای مرحله‌ بعدی است.»

او تاکید کرد: «الان وظیفه همه ما این است که با حضور در صحنه کاری کنیم که طرف مقابل حساب کار خودش را بکند. قطعاً وقتی که دشمنان ببینند سر هر چهارراهی بیست تا عنصر مردمی و بسیجی ایستاده‌اند، باعث دلسردی بیشتر آنها خواهد شد. ما باید مردم انقلابی را سازمان‌دهی کنیم. درست است که بعضی جاها فشار بر مردم هست اما شک نکنید که ریشۀ این موضوع تقصیر آمریکاست. نباید دائم به جان خودمان بیفتیم که مثلاً اشکالات چیست. شرایط فعلی ایجاب می‌کند که ما نیروهای مردمی و انقلابی را به صحنه بیاوریم و منتظر نباشیم که مشکلات را دیگری حل کند. برای اینکه این حضرات فکر نکنند که کشور از نیروهای انقلابی خالی شده است. »

حداد عادل با بیان اینکه خواص نباید ساکت شوند، گفت: «خواص باید معقول و منطقی و مختصر حرف بزنند. ما در منطق چه کم داریم که مثلاً یک کوموله بیاید شعار بدهد و ما کم بیاوریم؟ اولین کلمه شعار انقلاب ما استقلال بود، اولین کلمه شعار اینها چیست؟ زن. اگر مقصود از زن، کرامت زن، حقوق زن، درس خواندن زن است، احترام به زن را ما پس از انقلاب به آن عمل کردیم. از ورزشکار زن، از هنرمند زن، از صنعتگر زن، از دانشمند زن. در همین کلاس‌های دانشگاه چند درصد دختر هستند؟ من 60 سال پیش دانشجوی دانشگاه تهران بودم در رشته فیزیک، ما 70 دانشجو بودیم که فقط سه دختر در کلاس ما بود؛ اما الان بروید و ببینید که در همان رشته فیزیک اگر هفتاد تا دانشجو باشد، حداقل 40 نفر، دختر هستند. ما منطق داریم، نباید عقب‌نشینی کنیم و عقب‌نشینی هم نخواهیم کرد. »

توجه به خواسته‌های مردم به معنای عقب‌نشینی نیست

صادق نوروزی، دبیرکل حزب توسعه ملی درباره نحوه رفتار حاکمیت در مواجهه با اعتراضات که این روزها با جدیت بیشتری ادامه دارد، به هم‌میهن گفت: «در شرایط کنونی ساختار سیاسی باید انعطاف نشان دهد و مطالبات مردم را پاسخ مثبت دهد زیرا مطالبات مردم در برخی زمینه‌ها به‌حق است و انعطاف در برابر آنها نشان‌دهنده این است که مشکلات مردم را درک کرده و در تلاش است تا در جهت حل آنها اقدام کند. به‌هرحال اصلاحات باید اساسی باشد تا خواسته‌های مردم برآورده شود. » او ادامه داد: «یکی از موارد اصلاحات در سیاست خارجی تعامل با دنیاست تا مشکلات اقتصادی و معیشت مردم حل شود. بخش بعدی اصلاحات در زمینه سیاسی و آزادی‌های سیاسی، زمینه دیگر مسائل سبک زندگی و آزادی‌های فرهنگی و اجتماعی است که برای جامعه متکثر فعلی، لازم است سیاست تسامح بر روابط اجتماعی حاکم شود تا همه مجبور نباشند از یک قالب تبعیت کنند. لذا مسئولان ضمن پذیرفتن مطالبات مردم باید در جهت تحقق آنها گام برداشت تا منجر به جلب رضایت مردم شود.»

نوروزی در واکنش به اظهارات حداد عادل مبنی بر اینکه در اعتراضات کنونی نباید عقب‌نشینی کنیم اظهار کرد: «حدادعادل از سیاست موجود دفاع می‌کند. متاسفانه دست‌اندرکاران بی‌توجه به خواسته‌های مردم، برخورد مناسبی را در پیش نگرفته‌اند. براساس اعتراضات گذشته می‌توان گفت این شیوه اگر هم به صورت مقطعی آرامش ایجاد کند اما در نهایت مسئله حل نشده و در نهایت در مقطع زمانی دیگری بروز و ظهور می‌کند.»

او بر این باور است که در شرایط فعلی به‌دلیل گستردگی اعتراضات بیش از هر مقطع دیگری شرایط برای سوءاستفاده و بهره‌وری دشمنان خارجی در جهت منافع‌شان مهیا شده است. متاسفانه اشکال از داخل است زیرا مسئولان برای حل مشکلات و خواسته‌های مردم قدمی برنمی‌دارند تا در کشور آرامش ایجاد شود. اقداماتی هم که صورت می‌گیرد در جهت حل مسائل موجود نیست و این موجب شده تا دشمنان از این وضعیت سوء‌استفاده کنند.»

این فعال سیاسی با بیان اینکه اشکال از اینجاست که فکر می‌کنند توجه به خواسته‌های مردم، به معنای عقب‌نشینی است، گفت: «این در حالی است که اگر مردم احساس کنند که حاکمیت به خواست آنها توجه می‌کند، انعطاف نشان می‌دهند اما وقتی مردم احساس کنند به خواسته آنها توجه نمی‌شود، طبیعی است که ناراضایتی افزایش می‌یابد. در این میان سوء‌استفاده‌کنندگان اقداماتی انجام می‌دهند تا این تشنج و جریان‌های اعتراضی به خشونت تبدیل شود. در این شرایط هر دو طرف یعنی مردم و حاکمیت ضرر می‌کنند. حتی معتقدم حاکمیت در این جریان بیشتر ضرر می‌کند. در این میان هر فردی که جان خود را از دست می‌دهد فرقی نمی‌کند از نیروی انتظامی باشد یا مردم عادی، غم آن قابل تحمل نیست.»

نوروزی در پاسخ به اینکه «آیا اظهارت حداد عادل برای برون‌رفت از این وضعیت و استفاده از نیروهای انقلابی راهکار مناسبی است؟»، گفت: «به نظر می‌رسد اگر روش‌هایی که در گذشته در دستور کار بود، درست بود وضعیت کنونی چنین نبود. اعتراضات کنونی نتیجه سیاست‌هایی است که چند سال قبل آغاز شده و ادامه دارد. این سیاست‌ها نشان می‌دهد که بی‌توجهی به اصلاحات و پشت کردن به آن و مهمتر از آن اینکه این دیدگاه منجر به حذف جریان اصلاحات از چرخه سیاست و حاکم کردن نیروهای یکدست بر قدرت شده است. اما نه‌تنها وضع بهتر نشده، بلکه بدتر شده است. بر اساس نظرسنجی‌هایی که نهادهای رسمی انجام داده‌اند بیش از 83 درصد مردم از وضعیت کنونی ناراضی هستند زیرا مطالبات آنها برآورده نشده است. به نظر می‌رسد که درست برعکس اظهارات حداد است».

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی