| کد مطلب: ۴۰۱۷

از جامعه چه خبر؟

از جامعه چه خبر؟

کشندگی مصرف اشتباه شربت متادون درختان بلوط زاگرس نابارورند عوامل بازدارندگی از تقلب

farnaghi fariba

کشندگی مصرف اشتباه شربت متادون

فریبا فرنقی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی و پزشک بخش مسمومیت اطفال بیمارستان لقمان حکیم گفته است: «مشکلی که اخیرا برای دختر پنج‌ساله یک خانواده پیش آمد، مشکلی نسبتا شایع در تهران محسوب می‌شود و به‌طور متوسط هر شب یک یا دو کودک بر اثر مسمومیت با شربت متادون در بیمارستان لقمان به‌عنوان مرجع اصلی درمان مسمومیت در تهران بستری می‌شوند؛ زیرا بعضی خانواده‌ها که یکی از اعضای آنها با مسئله اعتیاد درگیر است یا در مراحل ترک اعتیاد قرار دارد و شربت متادون مصرف می‌کند، نکات ایمنی لازم برای دور کردن این شربت خطرناک از دسترس کودکان را رعایت نمی‌کنند و همین مسئله باعث مصرف اشتباه متادون توسط برخی اطفال می‌شود.» او ادامه داد: «خود متادون یک ماده مخدر صنعتی است، اما این ماده عمدتا به صورت قرص یا شربت برای ترک اعتیاد مصرف می‌شود. متاسفانه مسمومیت کودکان بر اثر مصرف متادون که معمولا به دلیل مصرف سهوی و اشتباه این ماده مخدر رخ می‌دهد، نسبتا شایع است.»

najafi far ali

درختان بلوط زاگرس نابارورند

رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی ایلام گفته است که ۹۰درصد درختان جنگلی بلوط استان به علت فعالیت‌های عامل انسانی دچار زوال و عدم تجدیدحیات جنسی و زادآوری طبیعی شده است. علی نجفی‌فر در این باره گفت: «فشار فعالیت‌های عامل انسانی بر طبیعت باعث کاهش تراکم حجم جنگل‌ها و تخریب اکوسیستم طبیعی و میکروارگانیزم‌های خاک شده است. زادآوری طبیعی درختان بلوط و رشد نهال‌های نورس این‌گونه در برخی مناطق استان که فشار عامل انسانی بیشتر بوده، تقریبا به صفر رسیده و تنها محدودی از نواحی دور از دسترس افراد و احشام زادآوری طبیعی دارند.» رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی ایلام ادامه داد: «قطع درختان، حضور مداوم انسان در طبیعت، تخریب جدی خاک و نابودی میکروارگانیزم‌های آن و چرای بی‌رویه دام از جمله عوامل مهم و جدی در زوال تدریجی درختان بلوط طی پنج سال اخیر بوده است.»

amraie ali

عوامل بازدارندگی از تقلب

علی امرایی، عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت گفته است که «برگزاری کنکور دو بار در سال خوب و مفید است، اما پذیرش هم باید در دو مرحله تقسیم شود. این یک فرصت عالی برای داوطلبانی است که کنکور را به‌خوبی جواب نداده‌اند و در همان سال می‌توانند جبران کنند. باید به سمتی برویم که بدون قطعی اینترنت، آزمون را به شکل کامل، درست و بدون تقلب با موفقیت برگزار کنیم.» او گفته است: «حدود ۹۰ درصد کانال‌های تلگرامی کلاهبرداری است و اصلا سوال و پاسخی داده نمی‌شود و بحث ما همان ۱۰درصد است که در حین جلسه منتشر می‌شود. در آزمون دی‌ماه در حین جلسه فردی سوالات آزمون را منتشر کرده و دستگیر شده است. این یک مسئله‌ بسیار مهم است، چراکه افراد زیادی با آن در ارتباطند، یک‌هفتم جمعیت ایران به طورمستقیم و غیرمستقیم با پدیده‌ی کنکور سروکار دارند، حرف از آینده‌ی جوانان است، همانطور که موادمخدر برای ما، رسانه ملی و خبرگزاری‌ها مهم است این مسئله هم باید مهم شود. از عوامل بازدارندگی برای تقلب استفاده کنیم و فقط یک تهدید نباشد، قوانین و مجازات باید عملی شود.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی