| کد مطلب: ۲۸۳۷

از جامعه چه خبر؟

از جامعه چه خبر؟

‏‏نگرانی‌ برای بیمه‌ کارگران ساختمانی مرگ زهرا و چند نکته عمل پیوند پس از مرگ کامل

amirabadi

نگرانی‌ برای بیمه‌ کارگران ساختمانی

مسلم امیرآبادی، بازرس کانون کارگران ساختمانی و رئیس انجمن گچ‌کاران مشهد از وضعیت بیمه کارگران ساختمانی انتقاد کرد. او در این باره گفت: «مجلس می‌گوید ۱۴هزار میلیارد تومان اعتبار برای بیمه کارگران ساختمانی نیاز است و این مصوبه ۱۵هزار میلیارد تومان اعتبار فراهم می‌کند، درصورتی‌که ما نگرانیم این اعتبار نتواند کفاف بیمه‌ همه‌ کارگران ساختمانی را بدهد و اینکه چند سال طول بکشد تا همه‌ کارگران ساختمانی بیمه شوند.» به گزارش ایلنا او ادامه داد: «تامین اجتماعی طی سه، چهار سال گذشته، آسیب‌های زیادی به کارگران ساختمانی زده است. مدیران عامل سازمان تامین اجتماعی در دوره‌ گذشته و فعلی، تصمیمات درستی نگرفته‌اند. به‌خصوص مدیرکل امور نام‌نویسی کل کشور که با تصمیمات و بخشنامه‌هایش فشار بسیاری بر کارگران ساختمانی وارد کرد و باعث شد، بسیاری از آنها حداقلی‌ترین حقوق خود را از دست بدهند.»

akhani

مرگ زهرا و چند نکته

حسین آخانی، استاد دانشگاه تهران در یادداشتی در خبرآنلاین درباره خودکشی دانشجوی دانشگاه تهران نوشته است: «خبر دردناک بود. زهرا، دانشجوی دوره دکترای برق دانشگاه تهران، ۱۲ آذرماه در ساختمان دانشکده برق، با سقوط خود اقدام به خودکشی کرده است. نقل است که دلیل خودکشی، اختلاف استاد و دانشجو بر گذاشتن نام فرد دیگری روی مقاله دانشجو توسط استاد بوده است. من هم دانشجو بوده‌ام، هم 24سال است که عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران هستم. مقالات زیادی با بسیاری از محققان جهان منتشر کرده‌ام؛ مقالاتی که نام‌های زیادی روی آنهاست. اگرچه بسیار رعایت می‌کنم که مقالاتم فقط با نام کسانی باشند که سهمی در مقاله دارند، ولی گاهی پیش می‌آید نام‌هایی روی مقالات است که خودم راضی نبوده‌ام. ماجرای این دختر، ماجرای هزاران دانشجوی دیگری است که نام‌هایی روی مقاله‌های‌شان می‌آید که حتی یک‌بار مقاله را نخوانده‌اند. اگر نمی‌توانیم بودجه پژوهش و حقوق پژوهشگر را تامین کنیم، نباید دانشجو بگیریم.»

zeraatian

عمل پیوند پس از مرگ کامل

سرپرست واحد پیوند و فراهم‌آوری دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌گوید، فرآیند احیا و اهدای اعضای حیاتی بدن پس از تایید فوت فرد اهداکننده، برای نخستین‌بار در خاورمیانه و در دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام ‌شد. سام زراعتیان‌نژاد دوانی در این باره گفت: «برای نخستین‌بار در خاورمیانه، عمل احیا و اهدای عضو پس از تایید فوت فرد اهداکننده، در بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) انجام شد.» او با بیان اینکه با گرفتن مجوز از وزارت بهداشت و همکاری شرکت دانش‌بنیان دانشگاهی نیسپا، موفق به انجام عمل اهدا از فرد دهنده با مرگ حتمی شدیم، گفت: «این عمل در مورد سه‌متوفی انجام و اعضای حیاتی بدن آنها ازجمله کلیه، کبد، پانکراس، روده و بافت‌های دریچه قلب جدا و به افراد گیرنده اهدا شد. این روش نوین پیوند عضو با کمک فیلتراسیون خونی، فاکتورهای التهابی از اعضای فرد دهنده را کاهش می‌دهد و موجب استفاده از اعضای پیوندی می‌شود که قابلیت اهدا به علت التهاب ندارند.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی