| کد مطلب: ۲۷۶

تداوم سیل در ایران

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفت‌وگو با هم‌میهن:

مردم از حریم رودخانه‌ها فاصله بگیرند

هشدار به اقدام تبدیل شد و دو استان محروم کشور درگیر طوفان «مونسون» شدند. توده بارشی مونسون از روز یکشنبه وارد کشور شد. سازمان هواشناسی از هفته گذشته نسبت به فعالیت غیرطبیعی این توده بارشی چندین هشدار صادر و اعلام کرد چهار استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان، یزد و کرمان تخت تاثیر این توده قرار خواهند گرفت، اما حالا این سازمان اعلام کرده که الگوی این سامانه غیرطبیعی است و این توده تا شهرهای ساحلی دریای خزر را درگیر خواهد کرد. بنا بر اعلام سازمان هواشناسی همین روند همراه با افزایش رگبار و رعدوبرق‌‌ را در استان‌‌های گیلان، مازندران، گلستان، سیستان‌‌ و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس، بوشهر، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال‌‌ و بختیاری و غرب یزد در طول هفته آینده ادامه خواهد داشت.

مونسون چیست

بارش‌‌هایی که در ماه‌‌های ژوئن، جولای، اوت و سپتامبر در منطقه شبه‌قاره هند صورت می‌‌گیرد را مونسون می‌‌گویند. این توده هوایی از رطوبت و بادهایی که در دریای عرب، خلیج بنگال و اقیانوس هند شکل می‌گیرد تشکیل می‌‌شود و کشورهای هند و پاکستان را تخت تاثیر قرار می‌‌دهد. قسمتی از این توده استان سیستان و بلوچستان را نیز در بر می‌‌گیرد به طوری‌که محل اصلی تامین آب از طریق نزولات آسمانی از این توده هوایی است. حالا این توده تصمیم گرفته به جای هند در ایران خودی نشان بدهد. مهدی ولی‌پور رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفت‌وگو با خبرنگار هم‌میهن در خصوص آخرین وضعیت امدادرسانی گفته است: با توجه به هشدار‌‌های سازمان هواشناسی ما به تمام استان‌های جنوبی کشور و شرقی آماده‌باش کامل داده‌ایم و بیشتر امکانات را نیز در این استان‌ها مستقر کرده‌ایم. معمولا سیلاب‌‌های این فصل کوتاه و با شدت زیادی است، برای همین باید امدادرسانی در کوتاه‌‌ترین زمان انجام شود. نکته دیگر طغیان رودخانه‌‌ها هستند که باعث غافل‌گیری ساکنین و افراد حاضر در مناطق اطراف می‌‌شود، بیشترین عملیات امداد و نجات ما در روزگذشته نیز در اطراف رودخانه‌‌ها بوده است. رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر کشور که سال‌‌هاست عهده‌دار این مسئولیت است، با اشاره به فیلم‌‌های منتشرشده از سیل استهبان فارس گفت: در بخشی از آن فیلم، فردی که معلوم است از ساکنین محلی بوده، به دیگران هشدار می‌‌دهد، اما فقط تعداد اندکی به فریادهای آن فرد توجه می‌‌کنند. این عدم توجه به هشدار‌‌ها و توصیه‌‌ها جزوی از فرهنگ ما شده است و همیشه ما با این مسئله درگیر هستیم. ما حادثه‌‌های زیادی داشته‌ایم که فقط به علت بی‌‌توجهی به صحبت‌‌های نیروهای امدادی یا عدم توجه به هشدار‌‌ها، خانواده‌‌ای عزادار شدند. اکنون هم با توجه با نوع هشداری که صادر شده و اهمیت سرعت عمل در جلوگیری از حادثه از مردم می‌خواهیم که به هشدار‌‌ها و توصیه‌‌های نیروهای امدادی و افراد محلی توجه کنند و هنگامی که از آنها خواسته می‌‌شود از حریم رودخانه فاصله بگیرند، اقدام به راه انداختن منقل و قلیان نکنند. وی ادامه داد:ما در دو روز گذشته چندین عملیات امداد و نجات برای افرادی که مشغول نگاه کردن سیل و جریان آب بودند، داشتیم. این افراد ناگهان در میان سیلاب گرفتار می‌‌شوند و شدت آب به حدی است که فقط از طریق هوا می‌‌توان به این افراد دسترسی پیدا کرد.

سیستان وبلوچستان

استان سیستان و بلوچستان جزو خشک‌‌ترین مناطق خاورمیانه محسوب می‌‌شود، اما فقط در روز اول ورود این سامانه به اندازه چهار برابر سال گذشته بارش داشته است. شهرستان ایرانشهر با 50 میلی‌متر بارندگی پربارش‌‌ترین نقطه استان بوده است، همچنین تصاویر منتشرشده در فضای مجازی نشان از سیلاب‌‌های شدید در شهرستان سرباز دارد.‌حسین مدرس‌خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان خبر از آمادگی 300 نفر امدادگر در قالب 50 تیم داد. وی افزود: سهمیه ویژه آرد به نانوایی‌‌ها اختصاص داده‌شده و برای کمک‌رسانی به مناطق صعب‌العبور و کوهستانی محدودیت پرواز در نقاط خاص به مدت 4 روز لغو شده است.

هرمزگان

مونسون از شنبه در استان هرمزگان فعالیت خود را آغاز کرده و بیشتر مناطق شمالی این استان درگیر این توده هوایی شدند. در شهرستان میناب برای افزایش سطح ذخیره آب و کنترل سیلاب دریچه‌‌های تحتانی سد استقلال باز شد تا با خروج 100 مترمکعب بر ثانیه آب از این سد، شرایط برای مهار سیلاب احتمالی مهیا شود. همچنین احداث دایکت حفاظتی در این شهرستان در پایین‌‌دست سد در حال انجام است تا از ورود سیلاب به روستاها جلوگیری کند. در حالی‌که برخی سایت‌‌ها از فوت دو کودک بر اثر سیلاب خبر دادند، فرماندار این شهر با تائید فوت آنها گفت: غرق‌شدگی در گودال علت اصلی فوت بوده، این در حالی است که در آن زمان هنوز طوفان شروع نشده بود. این سازمان پیش‌‌بینی کرده است: با فعالیت سامانه مونسون بیش از 80 میلی‌‌متر بارندگی در برخی مناطق استان را شاهد باشیم که به‌‌سبب آن طغیان رودخانه‌‌های فصلی و جاری شدن سیلاب در انتظار خواهد بود.

فارس

سازمان هواشناسی برای کشاورزان این استان هشدار ویژه صادر کرده است. تمام نیروهای امدادی در این استان برای یک هفته آماده‌باش هستند. براساس پیش‌‌بینی هواشناسی این استان رگبار و رعدوبرق همراه با وزش باد شدید و بارش تگرگ ممکن است خسارت‌‌هایی به بخش کشاورزی وارد کند و این سامانه در نیمه‌جنوبی، نیمه غربی و مناطق مرکزی بیش از دیگر نقاط فعال خواهد بود. از کشاورزان خواسته شده با توجه به احتمال آسیب‌دیدگی خطوط انتقال برق بر اثر صاعقه نسبت به تهیه ژنراتور اقدام کنند.

اصفهان

هواشناسی این استان اعلام کرد:در روزهای آینده انتظار وقوع بارش‌‌های رگبار و رعد و برق و تندبادهای لحظه‌‌ای را داریم. بارش‌‌هایی که می‌‌تواند منجر به ایجاد روان‌‌آب، سیلابی شدن مسیل‌‌ها، آسیب به جاده‌‌های روستایی و پل‌‌های ارتباطی، بالا آمدن رودخانه‎‌‌های فصلی، اختلال در محورهای مواصلاتی استان اصفهان با استان‌‌های همجوار جنوبی شود. این سازمان توصیه کرد: پاکسازی کانال، جوی، آب‌‌راهه، مسیل‌‌ها و رودخانه‌‌ها در سطح شهرها و همچنین پاکسازی راه‌آب مزارع و باغات در دستور کار قرار گیرد و از چرای دام در مناطق مستعد سیل و رعد و برق و تردد در حاشیه رودخانه‌‌ها خودداری شود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی