| کد مطلب: ۴۴۰۸

مقامات

مقامات

روند استیضاح‌ها می‌شد 88 آن اتفاق نیفتد

hoseini mohammad

روند استیضاح‌ها

محمد حسینی، معاون پارلمانی دولت سیزدهم در گفت‌وگو با ایلنا درباره استیضاح‌های مطرح‌شده در مجلس گفت: «نمایندگان استیضاح‌های متعددی را امضا کردند و ممکن است برای یک وزیر چند استیضاح جداگانه در دست باشد، اما با نمایندگان تعامل می‌کنیم.» وی ادامه داد: «در هفته‌ای که گذشت دو سوال از وزیر آموزش و پرورش و وزیر اقتصاد در دستور کار بود که در هر دو نمایندگان با توضیحاتی که داده شد، منصرف شدند. به هر حال امیدواریم سال آینده همکاری دو قوه همکاری خوبی باشد و معیار و مبنا مصالح جامعه، نظام و کشور باشد. نمایندگان درخواست استیضاح وزیر صمت و وزیر بهداشت داشتند که استیضاح‌شان منتفی شد. وزیر صمت که استیضاح‌اش به صحن علنی رسید، اما وزیر بهداشت در کمیسیون منتفی شد. البته استیضاح‌های دیگری هم مطرح است که با گفت‌وگو این موارد منتفی می‌شود.»

poormohammadi mostaf

می‌شد 88 آن اتفاق نیفتد

مصطفی پورمحمدی، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در برنامه «حضور» راهکار اصلاح روند را بازگشت به قانون دانست و بیان داشت: «ما خودمان حق نداریم نسخه‌ای بپیچیم که مطابق میل و سلیقه خودمان است. اگر قانون هم اشکال داشته باشد، باید آن را درست کرد. ما قانون اساسی داریم و خیلی از اصول قانون اساسی راهنمای ما است که به برخی از آنها بها داده نشده و کمتر توجه کرده‌ایم. قانونِ انتخابات معیوب است.» او افزود: «من معتقدم اگر آن‌چیزهایی که پیش‌بینی کردم، آن موقع قانون بود، ما می‌توانستیم اوضاع را کنترل کنیم. حتی سال 88 هم آن‌طور اتفاق نمی‌افتاد یعنی می‌توانستیم با هزینه‌های بسیار کمتری و حاشیه‌های بسیار پایین‌تری از 88 و حوادث آن عبور کنیم. ملاک مدیریت اجتماعی باید بر اساس قانون باشد؛ اگر شما یک مرز و معیار و نقشه روشن نداشته باشید که روی آن عمل کنید، محل نزاع و درگیری است. اگر قانون ناقص باشد، این کشمکش و بحران، همچنان استمرار خواهد داشت که متأسفانه ما داریم. تقریباً تمام مجالس، قوانین انتخاباتی را جابه‌جا کردند. که یکی از حرف‌های ما این بود که قوانین انتخاباتی باید جزو قوانین ثابت باشد.» او در بخش دیگری گفت: «خیلی از کشورها، این جزو قانون اساسی‌شان است و هیچ‌کس حق دست‌کاری ندارد. چون نظام انتخاباتی، ناموس یک جامعه مردمی و مردم‌سالار است. ما هم که به‌عنوان یکی از اصول دینی پذیرفته‌ایم که جامعه مردم‌سالار دینی هستیم. یعنی به مردم، حضور مردم و نقش تعیین‌کنندگی مردم بهای کافی می‌دهیم. به روح بلند امام بزرگوارمان، نور ببارد که در همین حسینیه فرمود «میزان رأی ملت است». مقام معظم رهبری، در طول رهبری‌شان این شعار را پیوسته با بیانات مختلف بیان کرده‌اند.»

اقتدار ملی ما به‌دلیل حضور مردم است

پورمحمدی با بیان اینکه اقتدار ملی ما به‌دلیل حضور مردم است، بیان کرد: «اگر همین قانون را خارج از سلیقه‌ها اجرا کنیم، بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود. البته باید اصلاحات قانونی شود. طرحی هم به مجلس آمد که طرح خوبی بود و نمی‌دانم چرا رأی نیاورد؛ البته دوباره 50 نماینده به آن رأی داده‌اند و دولت هم به نظرم می‌آید که حامی آن است. امیدوارم به نتیجه برسد. برخی از دغدغه‌های انتخاباتی و سیاست‌های کلی که رهبری فرمودند در همین طرحی است که مجلس فعلی و مرکز پژوهش‌های مجلس روی آن کار کرده‌اند.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی