| کد مطلب: ۲۲۱۳

معترضان در انتظار گام مثبت از طرف حاکمیت هستند

معترضان در انتظار گام  مثبت از طرف حاکمیت هستند

فریده غیرت فعال حقوق زنان:

فریده غیرت فعال حقوق زنان:

 اصلاح‌طلبان در بیانیه جدید خود، مسائل مهمتری را مطرح کرده‌اند. از تحقیر شهروندان متکثر و سرکوب زندگی صحبت کرده‌اند و گفته‌اند پیشنهادهایی برای خروج از وضعیت فعلی کشور دارند. نظر شما درباره بیانیه جدید جبهه اصلاحات چیست؟

بیانیه محکم و خوبی بوده است. به هر حال باید تفاوتی وجود داشته باشد بین افرادی که عاشق این مملکت هستند و همیشه مایل به تغییرات در جهت بهبود اوضاع مردم بوده‌اند، با کسانی که امروز به آنها برانداز گفته می‌شود. ما با فعالیت سیاسی و کنشگری براندازها کاری نداریم. اینکه آنها در خارج از مرزهای ایران چه اعتباری دارند و چه قدرتی دارند، یا در داخل چند نفر دل به آنها بسته‌اند، موضوع دیگری است. اما من معتقدم کسی که انتقادی را مطرح کرده و ایرادی به قوانین و اتفاقات مملکت داشته، حتما نظر اصلاحی دارد و می‌خواهد اوضاع کشور درست شود. ما هم همین عقیده را داریم.

 آیا مطرح کردن مطالبات از طریق بیانیه و نامه و... راهبرد درستی است؟

وقتی آقای محسنی‌اژه‌ای به عنوان رئیس قوه قضائیه انتخاب شدند، یک بیانیه دادند و دعوت کردند از کسانی که نظر اصلاحی دارند بیایند و نظر خودشان را مطرح کنند. با من هم تماس گرفته شد و درخواست شد که اگر نظری دارم بنویسم. من نظر اصلاحی‌ام را در حدی که می‌شد به رئیس قوه قضائیه نوشتم و مسائلی را درباره کانون وکلا و دادگاه انقلاب مطرح کردم و برای آقای اژه‌ای فرستادم. دفتر ایشان از نامه‌ای که فرستاده شده بود تشکر هم کردند. افراد دیگری هم این کار را کردند.

 رویکرد اصلاح‌طلبانه که شما به آن اعتقاد دارید، چه تفاوتی با رویکردهای معترضانی که خود را برانداز می‌خوانند دارد؟

این رویکردها تفاوت‌های جدی با هم دارد. نباید این رویکرد را با رویکرد کسی که می‌خواهد رقیب خود را حذف کند، یکی گرفت. من که خود را اصلاح‌طلب می‌دانم معتقدم باید وضع فعلی را سامان داد و معایب کشور را برطرف کرد. من سال‌هاست به عنوان یک حقوق‌دان، در همکاری با مراکزی مثل دفتر معاونت رئیس‌جمهور در دوره خانم ملاوردی و خانم ابتکار، بارها طرح‌هایی را بردیم و سعی کردیم قوانین را اصلاح کنیم. چون حسن‌نیت داشتیم، اما با کمال تاسف به نتیجه نرسیدیم. از زمانی که سال‌های آخر دبیرستان بودیم و برخی قوانین غلط را می‌دیدیم و بعد در دانشگاه می‌دیدیم که به آنها اعتراض می‌شود، اما بعد از سال‌ها، همچنان همان قوانین حاکم است.

 به نظر شما مهمترین مسئله‌ای که باید تغییر کند چیست؟

تبعیض یکی از مهمترین مسائل است. وجود تبعیض در قوانین، خود به خود ایجاد مسئله می‌کند و موارد دیگر را علنی‌تر می‌کند. من معتقدم کسانی که روسری خود را در خیابان بر می‌دارند و آن را می‌سوزانند، صرفا اعتراض به حجاب ندارند. چون فقط تبعیض ظاهری نیست و من برای اصلاح این روند، اعتقاد دارم به تذکر، اصلاح و ترمیم و معتقدم این اتفاق باید هر چه سریعتر رخ دهد.

 به نظر شما معترضان تا چه اندازه میانجیگری گروه‌های مختلف را می‌پذیرند؟

خیلی سخت است. چون مردم تصور اینکه تغییری رخ بدهد را ندارند. بسیاری در این سال‌ها انتظار داشتند یک قدم برداشته شود، اما یک گام مثبت ندیدیم، من که نظاره‌گر این اعتراضات بودم و واکنش و تندروی را می‌دیدم، معتقدم معترضان جوابی که می‌خواهند را نمی‌بینند. در سال‌های گذشته بررسی کنید همین مسئله کشف حجاب و حجاب اجباری، آیا تا به حال درباره آن صحبت شده؟ بعد از این همه اعتراضات، چیزی به نام گشت ارشاد را بگویید برمی‌داریم تا مردم احساس کنند صدای آنها شنیده شده. یک قدم از طرف آنها باید برداشته شود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی