| کد مطلب: ۱۱۹۷

دوقطبی زهرآگین

در نقد صف‌بندی شکل گرفته درباره مرگ مهسا

در نقد صف‌بندی شکل گرفته درباره مرگ مهسا

رویکرد اعضای جامعه نسبت به پدیده‌ها یکسان نیست، در بیشتر موارد اکثریت نگاه متعادلی دارند و اقلیتی افراطی یا تفریطی در دوسوی آنان قرار دارند. مواردی پیش می‌آید که این نگاه عمومی دوقطبی می‌شود، به عبارت دیگر جامعه به دو گروه متضاد تبدیل می‌شود که خود را در حالت تعارض و نقیض با یکدیگر تعریف می‌کنند و هر دو طرف می‌کوشند که افراد میانه را تضعیف کنند. هر دو قطب در عین حال که خود را دشمن یکدیگر می‌دانند ولی دشمن اصلی آنان، افراد میانه هستند، چون آنان را مانع اصلی در پیشبرد رویکرد خود می‌دانند. از این‌رو، حملات هر دو بیش از هر چیز علیه گروه میانه است. به دو دلیل این اتفاق رخ می‌دهد. اول اینکه، گروه میانه ظرفیت سربازگیری دارد که دو قطب می‌کوشند سربازان خود را از آنان بگیرند. دوم اینکه، ریزش دو نیروی تندرو به درون نیروهای میانه است، پس باید آنان را بی‌اعتبار کنند تا کسی به‌سوی آنان گرایش پیدا نکند.

در ماجرای فوت خانم مهسا امینی شاهد شکل‌گیری این جریان دوقطبی هستیم؛ دوقطبی‌ای که زهرآگین است. گروهی در داخل حکومت یا بهتر است بگوییم به کام خودشان ولی به نام دفاع از حکومت می‌‌کوشند که ماجرای این اعتراض را به فراسوی مساله گشت ارشاد ببرند و آن را به هر نحوی متوجه موجودیت کلیت نظام کنند. آنان خیلی خوب می‌بینند که بخش مهمی از نیروهای طرفدار حکومت و میانه‌های اصولگرا نیز با انتقادهای اخیر همراه شده است و خواهان انجام تغییرات اصلاحی در مساله حجاب و گشت ارشاد و سایر حقوق زنان شده‌اند. تندروها این خطر بالقوه را برای خود می‌دانند، در نتیجه دو قطبی را با هدف کامیابی‌ خود ولی به نام دفاع از حکومت تشدید می‌کنند.

از سوی دیگر وابستگان به جریان‌های جهانی و ضدملی هستند که هیچ ایده ایجابی برای مردم و آینده کشور ندارند و تنها راه بقای آنان، آویزان شدن به ضعف‌ها و حوادث داخلی است تا از این طریق خود را اثبات کنند. هر دو گروه

در صدد منکوب کردن اکثریت قاطع طرفدار اصلاحات و بهبود امور هستند. طرفداری اصلاح‌طلبانه نه در دفاع از وضع موجود است که به‌شدت منتقد آن است و نه معطوف به براندازی است که آن را برای کشور و مردم خطرناک‌تر از وضع موجود می‌داند. این رویکرد معطوف به بهبود شرایط است، حتی اگر شده، یک گام به پیش باشد، ولی گامی ملموس.

اتحادی که در جریان فوت خانم مهسا امینی رخ داده است، شاید در تاریخ اخیر ایران کم‌سابقه اگر نگوییم، بی‌سابقه بوده است. این اتحاد را نباید تبدیل به دوقطبی زهرآگین و کُشنده تبدیل کرد. رسالت نیروهای طرفدار اصلاحات این است که در برابر دو جریان افراطی داخل و خارج، اعتمادبه‌نفس خود را حفظ کنند و با سری برافراشته و گام‌هایی استوار راه خود را بروند. ما به عنوان رسانه در این جریان از شفافیت و اطلاع‌رسانی آزاد دفاع می‌کنیم و خواهان گفت‌وگوی عمومی برای مساله حجاب و گشت ارشاد و حقوق زنان کشور هستیم.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی