| کد مطلب: ۲۷۹۶

دور زدن ممنوع

اگر اتفاقات ۸۰ روز گذشته هم رخ نمی‌داد باز هم گشت ارشاد مسئله‌ مهمی بود؛ به چند دلیل مشخص.

اگر اتفاقات ۸۰ روز گذشته هم رخ نمی‌داد باز هم گشت ارشاد مسئله‌ مهمی بود؛ به چند دلیل مشخص. اول اینکه موضوع عمل آن متوجه اغلب یا بخش قابل‌توجهی از زنان و دختران این کشور می‌شد. مطالعات حتی نهادهای اصولگرایی هم نشان داده بود که درصد قابل‌توجهی از زنان به لحاظ حجاب مشمول تبصره قانونی مربوط به پوشش بانوان می‌شدند و اگر قرار بود که مطابق نص قانون عمل شود، تعداد کثیری از زنان باید محکوم می‌شدند و همه می‌دانیم که فعلی که تعداد کثیری از جامعه مرتکب آن شوند، نمی‌تواند مشمول عنوان مجرمانه شود، چون فرض است که جرم را تعداد اندکی از مردم مرتکب می‌شوند.
مشکل از اینجا آغاز شد که مصوبه مربوط به این موضوع برای اجرا ابلاغ شد درحالی‌که طی ۱۷ سال از ۸۴ تا ۹۱ مسکوت گذاشته شده بود. علت مسکوت گذاشتن نیز روشن بود. روسای‌جمهور قبلی می‌دانستند که این مصوبه نه قابل اجراست و نه حتی اخلاقی است، لذا آن را مسکوت گذاشتند.
دولت جدید هم از سال پیش که آمد به آن نزدیک هم نشد به‌ویژه که این مصوبه پایه قانونی هم نداشت و در این ۱۷ سال غیرقابل اجراتر هم شده بود. ولی معلوم نیست که چرا یک‌باره در تیرماه امسال فیل مصوبه یاد هندوستان کرد. برخی معتقدند که کوششی بود برای به حاشیه راندن تورم و مشکلات اقتصادی، اگر چنین بود نه‌تنها غیراخلاقی است که به‌شدت نابخردانه هم هست. در هر حال تبعات آن دیده شد. ایستادن یک مادر جلوی ون گشت ارشاد برای ممانعت از بردن دختر مریض‌اش به بازداشتگاه، تیراندازی در پارک پردیسان به پای یک نفر، تقابل با خانم رشنو و آوردن او با چهره آنچنانی به تلویزیون، دیگ روانی مردم را به نقطه جوش رساند و در نهایت در ماجرای مهسا فوران زد.
متاسفانه به‌علت قطع ارتباط مدیریت امور با متن جامعه در هیچ‌کدام از این مراحل سعی نکردند که براساس نظرات کارشناسان عمل کنند و با پیشگیری مانع چنین عوارضی شوند و فقط هنگامی که وسعت اعتراضات سراسری شد، عقب‌نشینی غیررسمی کردند و هنوز هم معلوم نیست قصد بازگشت دوباره را نداشته باشند. این نحوه مدیریت انفعالی که فاقد هرگونه پایه قانونی و ابتکار عمل است، عوارض ناخوشایندی داشته و در ادامه هم خواهد داشت. آنچه در این میان اهمیت دارد، دست برداشتن از مقابله با مردم و خواست آنان است. باید به خواست عمومی احترام گذاشت. اکنون اکثریت جامعه با حجاب اجباری مخالف هستند، پس اجازه دهید برای پوشش زنان مطابق عرف و توافق نمایندگان واقعی مردم مقررات وضع شود به‌نحوی که اکثریت قاطع جامعه از آن حمایت کند. باید از هرگونه کوشش برای بازسازی گذشته و دور زدن گشت ارشاد در قالب دیگر بپرهیزیم تا ضایعات و خساراتی دیگر را تجربه نكنیم.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی