| کد مطلب: ۵۱۳

مانور سمبلیک

مانور سمبلیک

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

چین برای کنترل تایوان نیازی به حمله نظامی ندارد

سفر نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه که در حمایت از دموکراسی در این جزیره انجام شده بود با خشم پکن مواجه شد. در آخرین روز از رزمایش نظامی چهارروزه چین که پس از این دیدار آغاز شد، ناوهای چینی و تایوانی روز گذشته را به «موش و گربه‌بازی» گذراندند. چین، تایوان خودمختار را متعلق به خاک اصلی خود می‌داند و به همین ترتیب در واکنش به دیدار پلوسی، موشک‌های بالستیک خود را بر فراز آسمان تایوان پرتاب و روند برخی مذاکرات با واشنگتن را قطع کرد. به گفته وزارت دفاع تایوان، تا روز یکشنبه کم و بیش 80 جنگنده و ناو جنگی در جزیره تایوان شناسایی شده‌اند. علاوه بر آن پنج موشک در نزدیکی منطقه اقتصادی ویژه ژاپن فرود آمدند که پیامی بود برای دولت تایپه و یکی از مهم‌ترین حامیانش. رزمایش چین که در بحبوحه روابط پرتنش این کشور با آمریکا به نمایش درآمده، آخرین گام از مجموعه وعده‌های تنبیهی است که به خاطر صدور اجازه سفر پلوسی انجام شد تا چینی‌ها نشان دهند که اگر لازم باشد با استفاده از زور این جزیره را به چین الحاق می‌کنند. سخنگوی مجلس نمایندگان بالاترین رده از سیاستمداران آمریکایی است که در 25 سال گذشته به تایوان سفر کرده است.

نزدیک به 10 ناو جنگی چینی و تایوانی در فاصله‌ای بسیار نزدیک در تنگه تایوان قرار گرفتند. به گزارش رویترز، برخی از ناوهای چینی از خط وسط عبور کردند تا یک دیوار حائل غیررسمی را بین دو طرف بکشند. وزارت دفاع تایپه در بیانیه‌ای اعلام کرد که 14 ناو چینی و 66 هواپیمای جنگی را در اطراف تنگه تایوان شناسایی کرده است. در جریان این رزمایش چهارروزه،‌ تایوان نیز موشک‌های ضدکشتی و موشک‌های زمین به هوای پاتریوت را در حالت آماده‌باش قرار داده بود. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین اقدامات این کشور را منطقی و قانونی می‌داند که در جهت حمایت از «استقلال مقدس» خود انجام گرفته است. چین می‌خواهد در ذهن همه جا بیندازد که تایوان منطقه‌ای از چین است و هیچ‌وقت متعلق به آمریکا نخواهد شد. جمعه گذشته نیز چین اعلام کرد که تحریم‌هایی را اعمال می‌کند که شامل لغو مذاکرات درباره مسائل اساسی است؛ موضوعاتی که از همکاری‌ها برای کنترل تغییر اقلیم تا روابط نظامی را شامل می‌شود. وزارت خارجه چین اعلام کرد که گفت‌وگوهای میان فرماندهان منطقه‌ای چین و آمریکا و روسای دپارتمان‌های دفاعی به همراه مذاکرات درباره امنیت نظامی دریایی متوقف شده است. همکاری‌ها برای بازپس فرستادن مهاجران غیرقانونی، تحقیقات جنایی، جنایت‌های فراملی، تجارت مواد مخدر و تغییر اقلیم معلق می‌شوند. کاخ سفید نیز در واکنش به اقدامات چین، سفیر این کشور را فراخواند تا درباره اقداماتی که «غیرمسئولانه» خوانده شد، پاسخ دهد.

مانور نظامی فرصتی برای قدرت‌نمایی

چین هفته گذشته اعلام کرد که در طی دو روز، بیش از 100 هواپیما و 10 ناو جنگی در مانور نظامی با آتش واقعی در اطراف تایوان شرکت کرده‌ است. این کشور همچنین تحریم‌های سمبلیکی را علیه پلوسی و خانواده‌اش وضع کرد. طبق گفته‌های آژانس خبری شینهوا، در عملیاتی که «عملیات انسداد مشترک» خوانده شده از جنگنده‌ها، بمب‌افکن‌ها، ناوشکن‌ها و ناوچه‌ها استفاده شده است.‌ در جریان این مانور نظامی، فرماندهی بخش شرقی ارتش آزادی‌بخش چین نیز موشک‌های جدیدی را شلیک کرد که نقاط ناشناخته‌ای را «با دقت» در تایوان هدف قرار داده‌‌اند.‌ فرماندهان ارتش چین در گفت‌وگو با رسانه دولتی این کشور اعلام کردند که نیروی موشکی ارتش آزادی‌بخش خلق چین نیز موشک‌هایی را از روی تایوان به سمت اقیانوس آرام پرتاب کرده است.

تاثیر تحریم‌های اعمال‌شده پس از دیدار

گفت‌وگوهای میان چین و آمریکا به ویژه درباره مسائل نظامی و تبادلات اقتصادی در بهترین حالت لغو شده‌اند. تغییر اقلیم و مبارزه با تجارت مواد مخدر مانند فنتانیل مشکلات مشترک این دو کشور به شمار می‌روند. تعلیق همکاری‌ها می‌توانند تاثیرات فراوانی بر تلاش‌ها برای پیشرفت در این مسائل بگذارند. چین و آمریکا همچنان اولین و دومین کشور آلاینده در جهان به شمار می‌روند و روی هم رفته نزدیک به 40درصد از انتشار سوخت‌های فسیلی در جهان را تولید می‌کنند. دیپلمات‌های ارشد اقلیمی دو کشور، جان کری و شی ژنهوا، از زمانی که معاهده اقلیمی پاریس را در سال 2015 امضا کردند رابطه گرم و نزدیکی با یکدیگر دارند. بیش از هفت دهه ا‌ست که از جدایی تایوان و چین گذشته؛ این جدایی به دوران جنگ سرد در سال 1949 برمی‌گردد. از آن زمان چین همواره اصرار داشته تایوان به این کشور تعلق دارد و برای اینکه این کشور را تحت کنترل خود دربیاورد در تبلیغات حزب حاکم کمونیسم، از سیستم آموزشی و رسانه‌های کاملا حکومتی استفاده می‌کند. شهروندان تایوانی همواره بر استقلال کشور خود اصرار دارند و در برابر تفاضای چین برای ملحق شدن مقاومت می‌کنند. تمرین‌های نظامی چین نشان می‌دهد که برای کنترل تایوان، پکن نیازی به واکنش نظامی ندارد تا آن را تصرف کند،‌ بلکه می‌تواند با محاصره این جزیره خود مختار، هر گونه ارتباط آن را با دنیای خارج قطع کند. ارتش آزادی‌بخش خلق از پنجشنبه گذشته روی شش منطقه متمرکز شده‌اند تا اساسا تایوان را محاصره کنند و دسترسی به کشتی‌های غیرنظامی و هواپیماهای مستقر در این مناطق را قطع کنند. منگ شیانگ‌کینگ، استاد دانشگاه دفاع ملی ارتش آزادی‌بخش خلق می‌گوید که این شش نقطه انتخاب‌شده نشان می‌دهند که چین می‌تواند دسترسی به بنادر تایوان را قطع کند، به مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی حمله کند و از رسیدن نیروهای خارجی کمکی ممانعت کند. به گزارش سی‌ان‌ان، ‌منگ در گفت‌وگویی با یک شبکه تلویزیونی می‌گوید که اگر این 6 نقطه را با یک خط به یکدیگر وصل کنید شکل طناب‌دار می‌شود. گره این طناب درست در مسیر جنوب‌غرب قرار دارد. منگ اشاره می‌کند که تمرینات نظامی در مناطق شمالی موفق شده تا دسترسی تایوان از اوکیناوا قطع شود؛ جزیره‌ای که هم ژاپن و هم آمریکا تجهیزات نظامی عظیم و قابل توجهی در آن دارند. ارتش آزادی‌بخش در مناطق جنوبی نشان داده که می‌تواند «کانال باشی» را کنترل کند که تنها راه ورود و خروج به دریای چین جنوبی است. در مناطق شرقی نیز نیروهای چینی نشان داده‌اند که شلیک دقیق موشک‌هایشان می‌تواند ناوهای خارجی را از آب‌های تایوان دور کند. پیش از آن، ارتش آزادی‌بخش موشک‌هایی را به طرف جزایر کوچک تحت کنترل تایوان و در نزدیکی سرزمین اصلی آن و چندین موشک بالستیک به مناطق دورتر پرتاب کرد که برخی از آنها از آسمان تایوان گذشتند و در شرق جزیره در اقیانوس فرود آمدند.

استراتژی انزوا

کارل شوستر، مدیر پیشین عملیات در مرکز اطلاعات مشترک فرماندهی US-Pacific در هاوایی می‌گوید که محاصره این شش منطقه نشان می‌دهد که هرگونه تصرفی در رابطه با تایوان با استراتژی انزوا می‌تواند شروع شود. شوستر می‌گوید که این تمرین نظامی نشان داد محاصره حین درگیری به حضور مداوم نیروی نظامی دریایی در ساحل نیازی ندارد بلکه می‌توان در حمایت از محاصره دریایی، با تهدیدات هوایی و موشکی آن منطقه را از دنیا جدا کرد. شوستر در ادامه تاکید می‌کند که این تمرین نظامی به آن معنی است که پکن ابتدا تایوان را ایزوله می‌کند و با حملات هوایی و موشکی امیدوار است که بتواند تایپه را در هم بشکند. به اعتقاد شوستر تصرف پرهزینه احتمالا آخرین اقدام باشد.

چه اتفاقی در آینده رخ می‌دهد؟

شوستر معتقد است پکن مدت‌هاست که برای آن چیزی که به نمایش گذاشته در حال تمرین بوده. این تمرین‌ها با تمرین‌های نظامی استاندارد در تقویم آموزشی ارتش آزادی‌بخش همزمان شده بودند، اما دیدار پلوسی به چین اجازه داد تا پیام بزرگتری مخابره شود. شوستر می‌گوید: «حجم عملیات، گسترش جغرافیایی و پیچیدگی این تمرین‌ها نشان‌دهنده ماه‌ها برنامه‌ریزی‌ست.» و نشان‌دهنده شدت گرفتن تمرینات گسترده نظامی چین و کمپین ترساندن تایوان. انتظار می‌رود فشارهای ارتش آزادی‌بخش بر تایوان ادامه‌دار باشد. با اینکه تمرین‌های نظامی باعث بهبودی تاکتیک‌های ارتش آزادی‌بخش می‌شود، اما در عین حال فرصتی برای دشمنان به‌وجود می‌آورد تا درباره ارتش مدرن چین و جزئیات آن بیشتر بدانند. رایان، ژنرال پیشین ارتش استرالیا در توئیتر خود نوشت: «صف‌آرایی نظامی بیشترین آگاهی را از توانایی واقعی نظامی به ما می‌دهد».‌ شی در این رزمایش نظامی باید ثابت می‌کرد که پکن روی تعهد خود برای تحت کنترل درآوردن تایوان باقی مانده است. او که نمی‌توانست با پلوسی درگیری لفظی پیدا کند، باید قدرت چین را از طریق دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی نشان می‌داد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی