| کد مطلب: ۱۱۱

شورش گرسنگان

شورش گرسنگان

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

بحران غذایی در چندماهه گذشته اعتراضاتی را در جهان در پی داشته است

جنگ در اوکراین و خشکسالی ناشی از تغییرات آب‌وهوایی منجر به افزایش قیمت جهانی غلات، روغن‌های پخت‌وپز، سوخت و کودها شده است. افزایش قیمت‌های مواد غذایی اصلی، از اندونزی تا ایران، اعتراض‌هایی را برانگیخته است. به گزارش رویترز، از ماه ژانویه یعنی حدود 6 ماه پیش تاکنون، قیمت گندم در اروپا، 52 درصد و قیمت روغن نخل 25 درصد افزایش داشته است. این روند رو به رشد، سیاست‌گذاران را نگران کرده است. آژانس‌های سازمان ملل متحد هشدار داده‌اند که افزایش قیمت‌ها، بحران غذایی در آفریقا را بدتر می‌کند و می‌تواند باعث سوءتغذیه‌ی «فاجعه‌بار» کودکان شود. طی چند ماه گذشته این کشورها شاهد اعتراضات به افزایش مواد غذایی بوده‌اند.

آرژانتین

هزاران کشاورز در روز سوم اردیبهشت در بوئنوس‌آیرس علیه پرزیدنت آلبرتو فرناندز تظاهرات کردند؛ کسی که سیاست‌هایش برای مهار قیمت مواد غذایی، به منظور مقابله با تورمِ افسارگسیخته، مخالفت کشاورزان را برانگیخته است.

شیلی

هزاران دانشجو در تاریخ 5 فروردین در سانتیاگو، پایتخت شیلی راهپیمایی کردند و خواستار دریافت کمک‌هزینه‌های غذایی بیشتر شدند.

قبرس

کشاورزان قبرسی در 28 اردیبهشت در اعتراض به قیمت‌های بالا و مشکلات تولید، چندین تُن شیر را در مقابل کاخ ریاست‌جمهوری در نیکوزیا خالی کردند و چندین تُن یونجه را به آتش کشیدند.

یونان

هزاران کارگر یونانی در روز کارگر (11 اردیبهشت) در آتن در اعتراض به افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی، دست به تظاهرات زدند. تورم سالانه در یونان که در ماه مارس به 8.9 درصد رسید، بالاترین نرخ تورم در 27 سال گذشته بود. حالا گزارش شده که در افزایش جدید تورم در این کشور، این نرخ به 12.1 رسیده است.

گینه

روز 12 خرداد، طی تظاهراتی در اعتراض به افزایش قیمت سوخت، در یکی از جدی‌ترین ناآرامی‌ها از زمان قدرت گرفتن حکومت نظامی در سال گذشته، یک نفر در پایتخت گینه جانش را از دست داد. در طول شب صدای شلیک گلوله در کوناکری به گوش می‌رسید. مردم در اعتراض به افزایش 20 درصدی قیمت گازوئیل خیابان‌ها را بسته و لاستیک‌هایی را آتش زده بودند.

اندونزی

کشاورزان اندونزیایی 27 اردیبهشت در جاکارتا علیه افزایش هزینه‌های ناشی از ممنوعیت صادرات روغن نخل دست به اعتراض زدند. تخمین زده می‌شود که از زمان شروع ممنوعیت خرید میوه نخل از کشاورزان مستقل از سوی کارخانه‌های روغن نخل، دست‌کم 25 درصد کاهش یافته و همین امر، قیمت میوه نخل را 70 درصد پایین‌تر از قیمت پایه تعیین‌شده توسط مقامات منطقه‌ای آورده است.

تونس

به دنبال اعتراض کشاورزان به افزایش قیمت جو خوراک حیوانی، دولت تونس اعلام کرد که روز 21 اردیبهشت، قیمت برخی از مواد غذایی را از جمله شیر، تخم‌مرغ و گوشت مرغ افزایش خواهد داد.

کنیا

فعالان در روز 27 اردیبهشت در نایروبی تظاهراتی را برگزار کردند و از دولت خواستند تا هزینه‌های زندگی، به‌ویژه قیمت خوراکی‌ها را کاهش دهد.

لبنان

رانندگان اتوبوس و کامیون و سایرین در دی‌ماه، در اعتراض به افزایش قیمت‌ها، جاده‌ها را بستند. معترضان، سیاستمداران را به عدم رسیدگی به بحران اقتصادی جاری از سال 2019 متهم می‌کنند.

فلسطین

پلیس فلسطین تعدادی از معترضان را در روز 16 خرداد، یک روز پیش از روز برنامه‌ریزی‌شده برای اعتراض به افزایش قیمت مواد غذایی و سایر مایحتاج روزانه، برای درخواست اقدام از سوی مقامات فلسطینی که در تنگنای اقتصادی هستند، بازداشت کرد. آمار رسمی منتشر شده توسط اداره مرکزی آمار فلسطین، افزایش قیمت 15 تا 18 درصدی مواد غذایی را نشان می‌دهد.

پرو

دولت پرو در واکنش به مسدود کردن جاده‌ها به‌خاطر خشم ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت، در ماه فروردین، پلیس‌هایی را در بزرگراه‌ها مستقر کرد. پرو بالاترین نرخ تورم را در ربع قرن گذشته تجربه می‌کند.

سریلانکا

گوتابایا راجاپاکسا، رئیس‌جمهور سریلانکا در ماه اردیبهشت، یک روز پس از اعتصاب‌ها و اعتراضات ضددولتی به دلیل تشدید بحران اقتصادی، اعلام وضعیت اضطراری کرد. بحران اقتصادی سریلانکا که از زمان استقلال این کشور در سال 1948 بی‌سابقه است، ناشی از تلاقی همه‌گیری کووید-19 و افزایش قیمت نفت و سیاست پوپولیستی راجاپاکسا در کاهش مالیات‌ها است. دولت سریلانکا در نهایت به واسطه‌ی همین بحران‌ها سقوط کرد.

سودان

در اسفندماه، یک معترض در شهر مدنی سودان در میانه تظاهرات در سراسر کشور در اعتراض به کودتای نظامی که با رکود شدید اقتصادی همراه شده است، هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. پول ملی سودان از زمان کودتای نظامی در مهرماه سال گذشته، بیش از یک‌سوم ارزش خود را از دست داده و منجر به افزایش سریع قیمت سوخت، مواد غذایی و سایر اقلام شده است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی