| کد مطلب: ۱۵۷

تصمیم بزرگ ترامپ

تصمیم بزرگ ترامپ

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا می‌گوید تصمیمش را برای نامزدی در انتخابات گرفته است

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، به تازگی اعلام کرده که تصمیم خود را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 گرفته و تنها موضوع باقیمانده این است که این تصمیم را قبل یا بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس کنگره و سنای آمریکا اعلام کند. ترامپ در گفت‌وگویی با مجله نیویورک که در مجموعه تفریحی گلف‌اش در بدمینستر نیوجرسی انجام شد، می‌گوید: «خب، در ذهن خودم، آن تصمیم را گرفته‌ام، پس هیچ‌چیز دیگری روی آن تاثیر ندارد. در ذهن خودم، این تصمیم را گرفته‌ام». اما چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا هنوز زمان اعلام این تصمیم را نگفته است و وقتی که از او درباره قبل یا بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای پرسیده شد، جواب داد: «قبل یا بعد از آن اعلام کنم؟ این تصمیم بزرگ من خواهد بود».

ترامپ فکر می‌کند که اگر قبل از انتخابات 2022 تصمیمش را اعلام کند مزیت‌هایی برایش ایجاد می‌شود. به گفته ترامپ اگر نامزدی‌اش را حالا اعلام کند خیلی‌های دیگر وارد عرصه رقابت نمی‌شوند چون حتی برای شرکت در آن ثبت‌نام هم نکرده‌اند. ترامپ تاکید می‌کند که «مردم از من می‌خواهند که شرکت کنم». او می‌گوید که مطمئن است اگر تصمیم به نامزدی در انتخابات بگیرد، برنده می‌شود. همزمان با گفت‌وگوی ترامپ با مجله نیویورک، واشنگتن‌پست در گزارشی اعلام کرد که ترامپ می‌خواهد تصمیم خود را در ماه سپتامبر اعلام کند. واشنگتن‌پست می‌نویسد که مشاوران و نزدیکان ترامپ نزدیک به یک سال است به او می‌گویند که نامزدی خود برای انتخابات 2024 را تا قبل از انتخابات دو مجلس آمریکا اعلام نکند. چون این مساله می‌تواند برای نامزدهای دیگر هزینه ایجاد کند و اگر جمهوری‌خواهان نتوانند عملکرد خوبی در انتخابات داشته باشند ترامپ را مقصر می‌دانند. این گزارش در ادامه تاکید می‌کند با وجود آنکه رقیب‌های احتمالی ترامپ در انتخابات 2024 با شدت بیشتری بر نشانه‌های ریزش حامیان‌اش تاکید می‌کنند، اما ترامپ همواره در جلسات خصوصی برای اعلام زودهنگام کاندیداتوری خود اصرار داشته است. حالا عده بیشتری از حلقه نزدیکان ترامپ، او را تشویق می‌کنند که اعتماد کردن به غریزه‌اش، روشی است برای حفظ جایگاهش در حزب جمهوری‌خواه و عاملی برای بالا رفتن میزان مشارکت و تصدی این حزب بر کنگره و مجلس سنا در سال آینده. یکی از مشاوران نزدیک به ترامپ به واشنگتن‌پست می‌گوید که احتمال اعلام تصمیم ترامپ قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای 70 به 30 است. گزارش‌ها نشان می‌دهد ترامپ هم‌اکنون در حال برگزاری جلسات با مشاورانی است که تعیین کند چه کسی باید سکان اداره کمپین انتخاباتی‌اش را در دست بگیرد. اعضای تیم ترامپ نیز آماده شده‌اند تا در صورت اعلام نامزدی ترامپ، ساختار کمپین فضای مجازی را آماده کنند. از اقدامات دیگر ترامپ برای شرکت در انتخابات 2024،‌ جمع‌آوری بزرگترین حامیان مالی‌اش است.‌ لینزی گراهام، سناتور جمهورخواه کارولینای جنوبی می‌گوید که اگر ترامپ قرار است نامزد شود، بهتر است هرچه زودتر گفت‌وگو درباره انتخابات بعدی را شروع کند. گراهام معتقد است که این اقدام توجه ترامپ را دوباره متمرکز می‌کند تا بیشتر به آینده بپردازد.

ترامپ خود را برنده حزب می‌داند

دونالد ترامپ، همزمان با انتشار گفت‌وگویش با مجله نیویورک، در پلتفرم رسانه‌ای خود با نام Truth Social یا شبکه اجتماعی حقیقت، لینک مقاله‌ای از وب‌سایت عظمت آمریکایی را منتشر کرد که پیش‌بینی می‌کرد قرمزها در انتخابات میان‌دوره‌ای برنده می‌شوند و جمهوری‌خواهان کنترل کنگره و مجلس سنا را به دست می‌گیرند. در این مقاله آمده با نزدیک شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای، مردم به دنبال پرچمداران احتمالی انتخابات 2024 می‌گردند. در این مقاله نوشته شده «باید با این حقیقت شروع کنیم که دونالد ترامپ دوباره در انتخابات شرکت می‌کند». ترامپ در گفت‌وگوی خود با مجله نیویورک می‌گوید که او نگران سایر جمهوری‌خواهان نیست؛ به ویژه فرماندار فلوریدا، ران دوسانتیس که ممکن است او را در مرحله مقدماتی انتخابات جمهوری‌خواهان به چالش بکشد. ترامپ، دوسانتیس را رقیب قابلی نمی‌داند و می‌گوید زمانی که دوسانتیس در انتخابات فرمانداری شرکت کرد به سراغ من آمد تا حمایتش کنم. ترامپ معتقد است که قبل از اعلام حمایتش از دوسانتیس، او 3درصد رای داشته اما پس از آن در جایگاه اول قرار گرفته. دوسانتیس به دلیل مخالفت‌هایش با محدودیت‌های همه‌گیری کرونا از سوی دونالد ترامپ، مدتی سرخط خبرها بود. اما ترامپ با اشاره به نتایج یک نظرسنجی اخیر که او را با اختلاف 42درصد پیشروتر از دوسانتیس نشان می‌داد، می‌گوید: «این رقابت تمام شده و ران بهتر از هر کسی این موضوع را می‌داند». در نظرسنجی دیگری که با همکاری نیویورک‌تایمز و کالج سی‌ینا انجام شد، ترامپ 24 درصد از فرماندار فلوریدا جلوتر بود. اما همان نظرسنجی نشان می‌دهد که در یک رویارویی فرضی با جو بایدن،‌ رئیس‌جمهور آمریکا، 44درصد از رای‌دهندگانی که ثبت‌نام کرده‌اند بایدن را انتخاب می‌کنند و 41درصد ترامپ را.

تاثیر جلسات استماع وقایع ششم ژانویه

برخی از استراتژیست‌های حزب جمهوری‌خواه نسبت به اعلام نامزدی ترامپ قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای ابراز نگرانی کرده‌اند، چون این اقدام ترامپ می‌تواند بر عملکرد نامزدهای حزب تاثیر بگذارد. آنها اشاره می‌کنند برگزاری جلسات استماع حمله ششم ژانویه به کنگره آمریکا درباره نقش ترامپ در حمله شورشیان به ساختمان کنگره باعث ریزش حمایت‌های جمهوری‌خواهان شده است. جلساتی که پخش تلویزیونی آن‌ها مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده است. به گزارش مجله تایم، نظرسنجی‌ها درباره جلسات استماع کمیته ششم ژانویه تاکنون اگر متناقض نبوده، متفاوت بوده است. جمهوری‌خواهان این جلسات را تماشا می‌کنند و دموکرات‌ها در تماشای آنها حساسیت بیشتری نشان می‌دهند. مخاطبان نیز اکثرا افرادی هستند که از عملکرد جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور راضی هستند و خود را دموکرات می‌دانند. برخی از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد برگزاری این جلسات نظر عده کمی از جمهوری‌خواهان درباره مقصر بودن ترامپ را تغییر داده است. ترامپ ممکن است مسئول مستقیم اتفاق‌هایی که در ششم ژانویه رخ داد، نباشد، اما او قطعا برای تغییر نتیجه انتخابات تلاش کرده بود. نزدیک به نیمی از جمهوری‌خواهان نیز با این ارزیابی موافقند. حتی برای بزرگترین مدافعان ترامپ هم بسیار سخت است که فردی را انتخاب کنند که مستحق پیگردهای قانونی است.

نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟

نظرسنجی‌های عمومی و داخلی حزبی در چند ایالت مهم نشان می دهد که ترامپ از بایدن عقب‌تر است؛ با اینکه حمایت‌های عمومی از جو بایدن پس از روی کار آمدنش دچار سقوطی تاریخی شده. اخیرا نتیجه یک نظرسنجی فرضی درباره رقابت ترامپ با بایدن که در نیوهمپشایر و ویسکانسین، دو ایالت مهم در رقابت‌های کسب کرسی‌های مجلس سنا، انجام شد، نشان می‌دهد که او از بایدن عقب است. نظرسنجی دیگری که در کمپین انتخاباتی هرشل واکر در ایالت جورجیا برای جذب سرمایه‌گذاران انجام شد، نشان می‌دهد که بایدن و ترامپ تقریبا با یکدیگر برابر و در رتبه پایین‌تری نسبت به واکر و سناتور رافائل وارناک، رقیب او در حزب دموکرات قرار دارد. اوایل سال 2021، نتیجه نظرسنجی کمیته ملی کنگره‌ای جمهوری‌خواهان نشان داد که رتبه‌بندی مخالفان ترامپ 15 واحد بالاتر از موافقان او در حوزه‌های اصلی انتخاباتی بوده است. نظرسنجی‌های عمومی نشان می‌دهند با اینکه ترامپ به راحتی می‌تواند ترسناک‌ترین نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات مقدماتی این حزب باشد اما در عین حال تعداد حامیان او در میان رای‌دهندگان جمهوری‌خواه کاهش یافته است.‌ برخی از هم‌حزبی‌های ترامپ نگرانند که تصمیم او برای ورود به عرصه رقابت می‌تواند جو و پویایی کمپین‌های انتخاباتی کنگره و مجلس سنا در ماه‌های آخر را بر هم زند. یکی از استراتژیست‌های برجسته جمهوری‌خواه که درخواست کرده نام او فاش نشود، ارزیابی صادقانه خود را اینگونه اعلام می‌کند: «از میان تمام کارهای خودخواهانه‌ای که ترامپ هر روز انجام می‌دهد، این کار در صدر قرار دارد. هر کاری غیر از صحبت کردن درباره اقتصاد، فاجعه خواهد بود». ترامپ قرار است در 26 جولای برای اولین بار پس از ترک واشنگتن، به این شهر بازگردد تا در کنفرانس «موسسه سیاست اول آمریکا» سخنرانی کند؛ اندیشکده‌ای که به‌وسیله مشاوران قبلی ترامپ تاسیس شد و در جذب سرمایه حامیان آن نیز نقش داشت. در این برنامه قرار است 8 نفر از مقامات پیشین کابینه ترامپ و چندین مقام ارشد کاخ سفید میزگردهایی را درباره موضوعاتی مانند رای دادن، مهاجرت، ‌امنیت ملی، بیمه، بهداشت و سلامت برگزار کنند.

ترامپ چه زمانی انگیزه پیدا کرد؟

ترامپ در واکنش به خروج آشفته و بی‌نظم نیروهای نظامی از افغانستان در اواخر آگوست سال گذشته، در محافل خصوصی درباره راه‌اندازی قریب‌الوقوع کمپین انتخاباتی‌اش صحبت کرده بود. برخی از مشاوران به ترامپ گفتند که هیچ اقدامی نکند چون اعلام زودهنگام نامزدی در انتخابات 2024 می‌تواند دسترسی به بودجه سازمان «کمیته اقدام سیاسی نجات آمریکا» را محدود کند؛ سازمانی که دریافت‌کننده کمک‌های نامحدود سرمایه‌داران برای کمک به ستادهای انتخاباتی در نظر گرفته شده است. این کمیته تاکنون هزینه نیرو و برنامه‌های ترامپ را پرداخت کرده است. اعلام زودهنگام همچنین باعث می‌شود که قوانین مدت‌زمان برابر برای حضور در تلویزیون اعمال شوند و به دموکرات‌ها اجازه می‌دهد که مسیر انتخابات را از ریاست‌جمهوری غیرمحبوب بایدن تغییر دهند. گفت‌وگوهای محرمانه برای تاخیر در اعلام نامزدی ترامپ نتیجه‌بخش بود اما نتوانست جلوی او را برای ادامه دادن بگیرد. در ماه‌های اخیر، رقیبان ترامپ در انتخابات 2024 توجه‌های بیشتری به خود جلب کرده‌اند و تحقیقات درباره اتفاق‌های ششم ژانویه میزان آگاهی عمومی را درباره تلاش‌های ترامپ برای خرابکاری در نتایج انتخابات 2020 افزایش داده است. مشاوران می‌گویند که در 2 ایالت نیویورک و جورجیا تحقیقات دیگری درباره ترامپ به راه افتاده بود که تمایل او برای شرکت در انتخابات را بیشتر کرد. دموکرات‌ها در صحبت‌های خود در هفته‌های اخیر به افراطی‌گری‌های گسترده حزب جمهوری‌خواه پرداخته‌اند. آنها بر موضوعاتی مانند تصمیم دادگاه عالی برای غیرقانونی کردن حق ملی سقط جنین، مقاومت ادامه‌دار جمهوری‌خواهان در برابر تغییر برخی قوانین مربوط به اسلحه باوجود تیراندازی‌های گسترده و تحقیقات درباره حمله به ساختمان کنگره تاکید می‌کنند. نظرسنجی‌های سراسری در یک سال گذشته از جمله نظرسنجی موسسه تحقیقاتی پیو، سی‌ان‌ان و نیویورک‌تایمز نشان می‌دهند که تنها نیمی از جمهوری‌خواهان و رای‌دهندگان متمایل به این حزب می‌خواهند که ترامپ نامزد انتخابات 2024 شود. جیسون میلر، مشاور سیاسی و سخنگوی دیرینه دونالد ترامپ می‌گوید: «زمانی که جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای به پیروزی‌های بزرگ دست پیدا کنند، اگر ترامپ هنوز اعلام نکرده باشد در انتخابات 2024 شرکت می‌کند، مخالفان، جمهوری‌خواهان مستقر و متحدان آنها در رسانه‌ها می‌گویند که جمهوری‌خواهان می‌توانند بدون ترامپ برنده انتخابات 2024 باشند و در نتیجه حزب باید فرد دیگری را انتخاب کند». اما برخی دیگر از جمهوری‌خواهان از جمله رونا مک‌دنیل، رئیس کمیته ملی جمهوری‌خواهان و کلی‌ان کانوی، مشاور ترامپ همواره نسبت به اعلام زودهنگام به ترامپ هشدار داده‌اند. برخی از مشاوران نیز معتقدند که ترامپ در ماه آگوست که زمان مسافرت مردم است نامزدی خود را اعلام نمی‌کند. اما برخی دیگر می‌گویند که در هفته‌های اخیر او ساعت‌ها درباره اقدام بعدی‌اش مشاوره گرفته است. یکی از مشاوران او می‌گوید: «نمی‌توان برای طولانی‌مدت جلوی ترامپ را گرفت. یک روزی از خواب بیدار می‌شود و می‌گوید‌ منتشرش کنید».

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی