| کد مطلب: ۴۴۸

آتش‌بس غزه پس از شهادت 44 نفر

آتش‌بس غزه پس از شهادت 44 نفر

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

اسرائیل و جهاد اسلامی به یکدیگر هشدار داده‌اند که به هر نوع خشونتی با قدرت پاسخ خواهند داد

گروه بین الملل: اسرائیل و گروه جهاد اسلامیِ فلسطینی اعلام آتش‌بس کرده‌اند و همین امر، امیدها را برای پایان دادن به بمباران غزه از سوی اسرائیل افزایش داد؛ بمبارانی که منجر به کشته شدن دست‌کم 44 فلسطینی از جمله 15 کودک شد. به گزارش الجزیره، با وجود سیل حملات هوایی اسرائیل و حملات راکتی فلسطینی‌ها تا آخرین لحظه، این آتش‌بس در ساعت 11:30 شب به وقت محلی در روز یکشنبه آغاز شد. درحالی که هردو طرف توافق کرده بودند تا درگیری را متوقف کنند، هریک از طرف‌ها به دیگری هشدار داده که به هر نوع خشونتی با قدرت پاسخ خواهد داد. خبرنگار الجزیره از شهر غزه گزارش داده است: «آتش‌بس در حال اجرا است. دفاتر دولتی محلی اعلام کرده‌اند که درها را به روی عموم بازگشایی خواهند کرد و دانشگاه‌ها نیز اعلام کرده‌اند که برای حضور دانشجویان آماده می‌شوند. شهرداری غزه و سایر شهرداری‌ها نیز گفته‌اند که تجهیزاتشان را برای پاکسازی و رفع آوارها ارسال می‌کنند و ارزیابی اولیه از خرابی‌ها را صورت می‌دهند.» از روز جمعه، اسرائیل غزه را به شدت بمباران کرد، ساختمان‌ها فرو ریخته و کمپ‌های پناهنده‌ها هدف قرار گرفتند. ارتش اسرائیل اعلام کرده، اعضای جهاد اسلامی، از جمله فرماندهان ارشد این گروه را هدف قرار داده‌اند، اما به گفته مقامات فلسطینی، تقریبا نیمی از 44 نفری که در این حملات جان‌شان را از دست داده‌اند، غیرنظامی هستند. دست‌کم 350 فلسطینی غیرنظامی هم زخمی شده‌اند. جهاد اسلامی حملات اسرائیل را با شلیک صدها راکت به سوی اسرائیل پاسخ داده است. سرویس اورژانس اسرائیل گفته سه نفر بر اثر اصابت ترکش مجروح و 31 نفر هم به‌طور جزئی آسیب دیده‌اند. این درگیری‌ها از زمان جنگ 11 روزه سالِ گذشته که منجر به جان باختن 250 نفر در منطقه فقیرنشین ساحلی و 13 نفر در اسرائیل شد، بدترین جنگ غزه به‌شمار می‌آید.

آزادی زندانی‌ها

آتش‌بس روز یکشنبه با میانجی‌گری مصر و کمک سازمان ملل و قطر صورت گرفت. دبیرکل جهاد اسلامی، زیادالنخاله، گفته یکی از توافقات کلیدی که مصر تضمین کرد، آزادی دو نفر از رهبران این گروه است که اسرائیل آنها را زندانی کرده است. النخاله به گزارشگران در تهران گفته است: «جهاد اسلامی شروط خود را می‌گذارد. اول، متحد کردن تمام فلسطینی‌ها. دوم اینکه ما از دشمن می‌خواهیم برادر ما، خلیل عواوده را که اعتصاب غذا کرده، آزاد کند. سوم، آزادی شیخ باسم السعدی است.» مصر در بیانیه‌ای که صادر کرده گفته است «در حال تلاش برای آزادی» عواوده و «انتقال او برای معالجه» هستند و برای آزادی السعدی «در اسرع وقت» تلاش می‌کنند. اسرائیلی‌ها هنوز واکنشی به این حرف‌ها نداشته‌اند. دستگیری هفته گذشته السعدی در کرانه غربی، یکی از دلایل کلیدیِ بالا گرفتن تنش‌های اخیر بوده است. به دنبال این بازداشت، نیروهای اسرائیلی حملاتِ به گفته خودشان «پیشگیرانه» را به نوار غزه آغاز کردند تا مانع از حملات تلافی‌جویانه شوند. فرماندهان جهاد اسلامی، تیسیر الجبعری و خالد منصور در حملات روز جمعه و شنبه جان باختند. نیروهای اسرائیلی همچنین 19 نفر دیگر از اعضای جهاد اسلامی را در کرانه غربی اشغالی بازداشت کردند. خبرنگار الجزیره از بیت‌المقدس غربی گزارش داده است: «برای اسرائیلی‌ها این عملیات به پایان رسیده است. هدف آنها، خنثی کردن جهاد اسلامی و کشتن اکثر رهبران ارشد این گروه بود.» این خبرنگار همچنین گفته که اسرائیلی‌ها بین جهاد اسلامی و حماس، گروه بزرگ‌تری که بر نوار غزه حکمرانی می‌کند،‌ شکاف ایجاد کرده‌اند. حماس از زمان کنترل بر این منطقه محصور در سال 2007 تاکنون، چهار بار با اسرائیل جنگیده است. خبرنگار الجزیره گزارش داده است:‌ «این نگرانی وجود داشت که با ادامه یافتن این عملیات و افزایش آمار کشته‌ها، احتمالا حماس هم وارد این نزاع می‌شد. حالا به‌نظر می‌رسد که این اتفاق نیفتاده و حماس در حاشیه باقی مانده است.»

روزهاست نخوابیده‌ایم

اخبار آتش‌بس، مردم غزه را با شادی وارد خیابان‌ها کرد. یکی از ساکنان نوار غزه به نام نور ابو سلطان، زنی 29 ساله در اوایل همان روز به آژانس خبری فرانسه گفته است: «چشم‌انتظار اعلام آتش‌بس بودم. چندین روز است که به‌خاطر گرما و بمباران و موشک و صدای هواپیماهایی که بالای سرمان غرش می‌کردند، نخوابیده‌ایم... خیلی ترسناک بود.» ایالات متحده آمریکا و سازمان ملل نیز از این آتش‌بس استقبال کرده‌اند. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از عبدالفتاح السیسی، همتای مصری خود به خاطر نقش کشورش در ایجاد آتش‌بس تشکر کرده و خواهان تحقیقات در مورد مرگ غیرنظامیان که او آن را «تراژدی» خواند، شده است. تور ونسلند، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در خاورمیانه، بر تعهد خود برای «آنچه در توان دارد» جهت پایان دادن به این درگیری، اطمینان حاصل کردن از امنیت غیرنظامیان و «پیگیری پرونده اسرای فلسطینی» تاکید کرده است. با این حال او در توئیتی نوشته است: «اوضاع همچنان بسیار شکننده است. من از همه طرف‌ها می‌خواهم آتش‌بس را رعایت کنند.» باوجود توقف درگیری‌ها، فلسطینی‌های در غزه می‌گویند که به‌خاطر محاصره‌ای که اسرائیل 15 سال بر آنها تحمیل کرده، نمی‌توانند زندگی عادی داشته باشند. حدود 2.3 میلیون نفر در این باریکه ساحلی محاصره شده گیر افتاده‌اند و اسرائیل و مصر به‌شدت تحرک مردم و کالاهای ورودی و خروجی را «از» و «به» این منطقه زیر نظر دارند و محاصره‌ای دریایی را اِعمال کرده‌اند. علی ابونیماه، مدیر انتفاضه الکترونیک، وب‌سایتی که بر فلسطینی‌های تحت اشغال، تمرکز دارد، می‌گوید: «مردم غزه هیچ‌گاه به زندگی عادی بازنمی‌گردند چون هنوز هم آنها تحت محاصره اسرائیلی‌ها قرار دارند. محاصره‌ای که نوعی خشونت پنهان علیه هر مرد و زن و کودک در غزه است؛ 24 ساعت شبانه‌روز، 365 روز از سال به مدت 15 سال.» او همچنین گفته است: «بنابراین متاسفانه این وضعیت، شکننده است. باز هم اتفاق می‌افتد. من نمی‌توانم به شما بگویم که این اتفاق یک روز دیگر، یک هفته دیگر، یک ماه یا یک سال دیگر رخ می‌دهد. اما این اتفاق باز هم رخ می‌دهد چون اسرائیل از مصونیت کاملی برای جنایات خود علیه مردم فلسطین برخوردار است و نه فقط مصونیت، بلکه از حمایت کامل برخوردار است. فراموش نکنید که آنها غزه را با تسلیحاتی که از سوی آمریکا، اروپا و کانادا ارائه شده بود، بمباران کردند.» او اضافه کرده است: «و اینها همان کشورهایی هستند که مثلا برای مقاومت در برابر اشغال و تهاجم، میلیاردها دلار به اوکراین می‌فرستند اما اینجا به اسرائیل کمک می‌کنند تا اشغال، تهاجم و ترور را علیه جمعیت غیرنظامی انجام دهد.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی