| کد مطلب: ۳۶۸

ساختمان آلومینیوم فرسوده نیست

ساختمان آلومینیوم فرسوده نیست

آخرین خبرهای اقتصادی ایران و دنیا

محمد آئینی، معاون وزیر راه در گفت‌وگو با «هم‌میهن»:

ساختمان آلومینیوم فرسوده نیست

ساختمان‌های فرسوده و ناایمن در سطح شهر تهران بسیار است و هرازچندگاهی به دلیل رعایت نکردن اصول استاندارد ایمنی باعث حادثه‌آفرینی می‌شوند. ساختمان آلومینیوم در قلب خیابان جمهوری یکی از این بناها است که برخی وضعیت آن را مشابه ساختمان پلاسکو می‌دانند، اما محمد آئینی، معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری معتقد است که موضوع ساختمان‌های ناایمن از بافت‌های فرسوده جداست و با شاخص‌های بافت‌های فرسوده نمی‌توان ساختمان آلومینیوم را فرسوده تلقی کرد، هر چند که امکان ناایمن بودن آن وجود دارد.

‌طی سال‌های گذشته در سطح شهر تهران و دیگر نقاط کشور، ساختمان‌های فرسوده و ناایمن که نیازمند بازسازی و نوسازی بودند، حوادث تلخی را آفریدند. در حال حاضر در بافت خیابان جمهوری برخی ساختمان‌های قدیمی مثل پاساژ آلومینیوم وضعیت خطرناکی دارند. مجموعه شما چه اقداماتی برای شناسایی و بهسازی و نوسازی این بناها انجام داده است؟

موضوع ساختمان‌های ناایمن با بافت‌های فرسوده متفاوت است. ساختمان‌های خیابان جمهوری مثل ساختمان آلومینیوم عمدتا شامل بافت فرسوده نمی‌شوند اما ممکن است برخی موارد از این ساختمان‌های ناایمن در آن محدوده وجود داشته باشند.

‌ساختمان ناایمن چه تفاوت‌هایی با ساختمان فرسوده دارد؟ چون به هر حال نتیجه هر دو در حوادث خطرناک می‌تواند یکسان باشد.

بافت فرسوده یکسری شاخص‌هایی دارد که شورای عالی معماری کشور آن را مصوب کرده است. شاخص ناپایداری، ریزدانگی و نفوذناپذیری برای بافت فرسوده تعریف شده است. ما محدوده‌ای را فرسوده می‌دانیم که بیش از 50 درصد معابر آن عرض کمتر از 6 متر داشته باشد که در خیابان جمهوری چنین چیزی نیست و این خیابان یک خیابان عریض محسوب می‌شود. محدوده‌ای فرسوده است که بیش از 50 درصد بناهای آن ناپایدار باشد. ما با چنین شاخص‌هایی بنا و بافت فرسوده را مشخص می‌کنیم. البته سال گذشته شورای عالی معماری در این شاخص‌ها بازنگری کرد و برخی معیارهای جدید را به آن اضافه کرد که بر مبنای آن بافت‌های فرسوده تعیین می‌شود. بافت فرسوده اطلاق به یک محدوده دارد، ولی بنای نا‌ایمن یک بنایی است که ممکن است هر جای شهر وجود داشته باشد که یا مقررات ملی ساختمان در آن رعایت نشده یا سازه‌های قدیمی دارد و مقاوم‌سازی نشده که کاملا بحث متفاوتی است.

‌با این مبنا آیا شما بنایی مثل ساختمان آلومینیوم را بنای ناایمن تلقی می‌کنید؟

من نمی‌توانم چنین تشخیصی بدهم که ساختمانی مثل آلومینیوم ناایمن است. این تشخیص نیازمند بازدید گروه کارشناسی فنی است.

‌در مورد ساختمان پلاسکو هم گفته می‌شد که ناایمن نیست، اما آن حادثه تلخ در آنجا رخ داد و باعث فروریختن بنا شد.

در مورد پلاسکو آتش‌سوزی باعث ریزش و تخریب آن شد. حوادث غیرمترقبه بحث متفاوتی است که ممکن است در جای دیگری هم اتفاق بیفتد. آنچه که براساس قانون تعیین شده در مورد بافت‌های فرسوده این است که وزارت کشور، شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی مکلف هستند که حمایت لازم را برای تسهیل و تقویت جریان نوسازی انجام دهند. بافت‌های فرسوده برای دولت نیست و بناها برای مردم است. باید آن‌هایی که توانایی دارند خودشان نسبت به نوسازی واحدهایشان اقدام کنند، آن‌هایی که توانایی ندارند باید کمک شوند که جریان نوسازی را انجام دهند. قانون در این زمینه تمهیداتی در نظر گرفته است. ما قانونی داریم به نام قانون حمایت از احیاء و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری. تکالیف برای شهرداری‌ها و بانک‌ها دیده شده است و تکالیفی هم برای دولت دیده شده که براساس آن باید حمایت لازم را انجام دهد. در اینجا چون مالکیت برای خود مردم است، مساله اصلی ایجاد انگیزه و تمایل برای نوسازی است. آنچه برای برای شهرداری دیده شده است (طبق ماده 16 قانون سامان‌دهی) شهرداری باید حداقل 50 درصد تخفیف در عوارض پروانه و تراکم ساخت در بافت‌های فرسوده بدهد. موضوع دیگری که ما آن را پیگیری می‌کنیم، این است که شهرداری‌ها این پروانه را در اسرع وقت قانونی صادر کنند. در برخی از شهرها گفته می‌شود که حداقل 8 ماه طول می‌کشد تا این پروانه صادر شود. این زمان زیادی است. کسانی که در این بافت‌ها زندگی می‌کنند عمدتا از اقشار کم‌درآمد و متوسط به پایین هستند و خودشان هم به تنهایی امکان نوسازی ندارند و سرمایه‌گذار باید با این‌ها شریک شود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی