| کد مطلب: ۱۱۷۷

رد خصولتی‏ها در دانش‌بنیان‌ها

رد خصولتی‏ها در دانش‌بنیان‌ها

آخرین خبرهای اقتصادی ایران و دنیا

پروژه تعلیق سورنا ستاری با انتصاب سرپرست جدید به پایان رسید7312. این عدد مربوط به تعداد شرکت‏های دانش‌بنیان در کشور است. در بین آنها شرکت‏هایی هستند که برخی آنها را جعلی می‏خوانند. گفته می‏شود شرکت‏های خصولتی برخلاف قانون، نام دانش‌بنیان را یدک می‏کشند تا به واسطه این نام از انواع معافیت‏های مالی و مشوق‏های رنگارنگ بهره‌مند شوند.

معافیت مالیاتی، معافیت ضرایب حق بیمه قراردادها، معافیت و تسهیلات گمرکی، تسهیلات سربازی کارکنان، تخفیف 25درصدی خدمات مناطق ویژه اقتصادی، تسهیلات بانکی، کمک بلاعوض و... همه اینها فقط بخشی از حمایت‏هایی است که از دانش‌بنیان‏ها می‏شود. این وسوسه‏ای بزرگ است که می‏تواند شرکت‏ها را چه با دانش و چه بدون دانش، متقاضی دانش‌بنیان شدن کند. بودجه چهارهزار میلیارد تومانی و تسهیلات تکلیفی بانکی هم بر این تنور می‏دمد و آن را داغ‌تر می‏کند. فقط کافی است اسم رمز دانش‌بنیان را داشته باشید تا خیل معافیت‏ها و مشوق‏ها نصیب‌تان شود. پس از استعفای سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در هفته گذشته بحث رانتخواری برخی شرکت‏های جعلی و فشاری که به صندوق‏ها برای گرفتن اعتبارات می‏آورند، مطرح و این استعفا مرتبط با شرکت‏های جعلی دانسته شد.

اینکه چه تعدادی از شرکت‏های دانش‌بنیان جعلی هستند را کسی نمی‏داند، اما کامبیز مهدی‌زاده، دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی این معاونت و داماد حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین در گفت‌وگو با هم‌میهن به این موضوع اشاره می‏کند که «کار شرکت دانش‌بنیان، آزمون و خطاست. یعنی ممکن است بودجه صرف شود و معافیت داده شود، ولی این شرکت‏ها به نتیجه نرسند.»

دو نظر متفاوت

جعلی بودن برخی از دانش‌بنیان‌ها، نسبتی است که برخی از فعالان این حوزه به تعدادی از شرکت‏های موجود می‏دهند. این متن را بخوانید: «چرایی استعفای سورنا ستاری را نه در امروز، بلکه در روزهایی بجویید که فشار عجیبی به بهزاد سلطانی، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی وارد می‏شد که به شرکت‏های بی‌هویت با جعل عنوان دانش‌بنیان اعتبارات کلان بدهد و سلطانی، آنقدر مقاومت کرد تا برکنارش کردند.» این متن توئیت یکی از فعالان حوزه دانش‌بنیان است که به انتخاب سلیقه‏ای شرکت‏ها معتقد است. منتقدان وضع موجود می‏گویند: «در انتخاب برخی شرکت‌ها، قدرت‏هایی پشت ماجرا بودند. براساس قانون، دانش‌بنیان‏ها باید خصوصی باشند، اما در بررسی لایه‏های شرکت‏های متقاضی، شرکت‏های خصولتی بیرون می‏زنند. مانند برخی صندوق‏های پژوهش و فناوری در تهران که عمدتا خصولتی هستند. در بیشتر موارد شما نمی‏توانید خصولتی بودن را اثبات کنید، چون سهام دولتی به اسم اشخاص است.»

وقتی موضوع را با مرکز شرکت‏های دانش‌بنیان مطرح می‏کنیم توضیحاتی داده می‏شود که نظریه‏های فوق را رد می‏کند. به گفته عابدینی، مدیر روابط عمومی مرکز شرکت‏های دانش‌بنیان، «همه شرکت‏های دانش‌بنیان از نظر ثبتی بیش از 50درصد سهام‌شان به اشخاص حقیقی یا حقوقی غیردولتی تعلق دارد و ما هم ملاک تعیین وضعیت مالکیت شرکت‏ها را وضعیت ثبتی آنها در نظر می‏گیریم. البته نهادهای عمومی غیردولتی هم مانند شرکت‏های دولتی در نظر گرفته می‏شوند. این هم که می‏گویید سلیقه‏ای، باید موردی بررسی شود. در کل چنین موردی وجود نداشته است. اما بالاخره در 1000 ارزیابی در ماه ممکن است ایراداتی هم وجود داشته باشد. اما اینکه این رویه باشد و اغلب شرکت‏ها سلیقه‏ای ارزیابی شده باشند، اصلا وجود ندارد.»

اما منتقدان می‏گویند: «این گفته یعنی قبول کردن خصولتی‌ها. اولا باید تا دو یا سه لایه مالکیتی را بررسی کرد ثانیا برای خصولتی‏ها راحت است که شکل سهام شرکت را خصوصی کنند. شرکت‏های زیرمجموعه تامین اجتماعی یا شستا می‏توانند خصوصی ثبت شوند، درحالی‌که می‏دانیم با بررسی دو لایه مالکیتی به بخش غیرخصوصی می‏رسیم. در کنار این شرکت‌ها، مواردی هم وجود دارد که وابسته به نهادهای حکومتی هستند، اما به شکل خصوصی خود را ثبت می‏کنند.»

عابدینی در پاسخ به این نقدها تاکید می‏کند: «در تبصره 3 ماده یک مصوبه کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت‏های دانش‌بنیان آمده است: دبیرخانه کارگروه می‏تواند به منظور شناسایی شرکت‌ها، موسسات و نهادهای دولتی، به اسامی شرکت‌ها، موسسات و نهادهای مندرج در پیوست بودجه سنواتی هر سال اکتفا کند. به عبارتی این تبصره اجازه داده فقط لایه اول را بررسی کنیم، اما در صورتی که ابهام وجود داشته باشد لایه‏های بعدی را نیز بررسی می‏کنیم.»

با دلال‌پروری نمی‏توانید دانش‌بنیان شوید

فرشاد مومنی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص رفتارهای سلیقه‏ای مدیران و عزل و نصب‏ها، موضوع را فراتر تصویر کرده و به هم‌میهن می‏گوید: «افراد را نباید سیاه‌وسفید دید. دانش‌بنیان‏ها مشکلاتی دارند که با جابه‌جایی افراد حل نمی‏شوند. افراد در سیستم جابه‌جا می‏شوند، بدون اینکه به نقطه‌ضعف‏ها و مشکلات پرداخته و نواقص بررسی شود. امروز کشور به دو طیف تقسیم شده و هر کاری طیف مقابل انجام می‏دهد، مشکوک به رانت و فساد دانسته می‏شود. درحالی‌که باید به این مساله، ملی و توسعه‏ای نگاه کرد نه طیفی و جناحی.» او افزود: «عموما تغییرات درون دولت به دلیل نقص‏های موجود انجام نمی‏شود و این اختلاف‌نظرهاست که باعث جابه‌جایی‏ها می‏شود. بنابراین با جابه‌جایی‏ها هم مشکلات حل نمی‏شود.»

مومنی تاکید کرد: «به این آمارها دقت کنید. در دهه 90 تعداد شرکت‏های دانش‌بنیان بیش از 100 برابر افزایش پیدا کرده، اما اندازه تولید سرانه کشور بیش از 36درصد سقوط کرده است. شما با دلال‌پروری نمی‏توانید دانش‌بنیان شوید. دانش‌بنیانی با یک اصلاحات بنیادی همراه است و در غیاب آن‏ها رخ نمی‏دهد. داده‏های رسمی می‌گوید تعداد واحد‏های صنفی توزیعی شش برابر واحدهای صنفی تولیدی است. شما نمی‏توانید با این شیوه کسب‌وکار و آن شیوه بانکداری دانش‌بنیان شوید. چه کسی باور می‏کند که ما ادعای دانش‌بنیانی داریم اما در مجلس و دولت هیچ التزامی درباره کارکرد علم ارائه نشده است؟»

36 هزار درخواست برای دانش‌بنیان شدن

این شرکت‏ها که حضورشان برای دولت ریسک است و ثمر دادن آنها بگیر و نگیر دارد؛ برای دریافت امتیاز فشار هم وارد می‏کنند. درباره برخی از شرکت‏ها توصیه می‏شود یا فشار وارد می‏شود که در رسته دانش‌بنیان‏ها قرار گیرند. با این حال دولت در برخی موارد برابر درخواست‏ها مقاومت داشته است. از ابتدای تشکیل معاونت تاکنون 36 هزار و 55 درخواست برای دانش‌بنیان‌شدن ثبت شده است که 22هزار و 449 درخواست به طور کل رد شده است. اما درباره اینکه چه تعداد از پرونده‏های ردشده متعلق به بخش خصوصی واقعی بوده و چه تعدادی ممکن است سلیقه‏ای رد شده باشند؛ نمی‏توانیم توضیحی از مسئولان بگیریم.

43 هزار مورد حمایت

در مدتی که دولت وظیفه حمایت از شرکت‏های دانش‌بنیان برای خود تعریف کرده تاکنون 43 هزار و 700 مورد حمایتی انجام داده است. شرکت‏های دانش‌بنیان تاکنون 13 هزار و 592 هزار معافیت مالیاتی داشته‌اند، سه هزار و 150 مورد معافیت و تسهیل تشریفات گمرکی برای آنها انجام شده، سه هزار و شش مورد معافیت حق بیمه قرارداد، 375 استقرار در کاربری مسکونی، دو هزار برنامه توانمندسازی، تجاری‌سازی و مشاوره، یک‌هزار و 48 پروانه بهره‌برداری و جواز تاسیس و دوهزار و 500 نظام وظیفه تخصصی انجام شده است. این‏ها امتیازاتی است که هر روز تقاضا را برای دانش‌بنیان‌شدن بیشتر می‏کند و برای قرار گرفتن در زمره دانش‌بنیان‌ها، کار به توصیه و وارد آوردن فشار هم می‏رسد. به‌طوری‌که کامبیز مهدی‌زاده خاطرنشان می‏کند: «ممکن بود فردی تماس بگیرد و طرح خاصی را توصیه کند، اما تیمی که در معاونت وجود داشت صلاحیت طرح‏ها را بررسی می‏کرد.»

پروژه سورنا

سورنا ستاری، سومین معاون علم و فناوری بود. در واقع تشکیلات معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۵ و همزمان با دومین سال ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌‏نژاد پا گرفت و صادق واعظ‌‏‏‏‏‏‏‏زاده در مردادماه سال ۱۳۸۵ به عنوان نخستین معاون علمی و فناوری رئیس‏جمهوری ایران منصوب شد، ولی پس از آغاز به کار رسمی دولت دهم در شهریور ۱۳۸۸ از سمت خود استعفا داد و جای او نسرین سلطان‌خواه، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا معاونت را برعهده گرفت. سلطان‌خواه تا پایان کار دولت دهم در این معاونت بود، اما از سال ۱۳۹۲ حسن روحانی پس از کسب مسند ریاست‌جمهوری، سورنا ستاری را به عنوان معاون علمی و فناوری خود منصوب کرد و تا پایان کار دولت دوازدهم ستاری بر این سمت باقی ماند. با آمدن رئیسی به رأس دولت سیزدهم، انتظار این بود که یا حکم مجددی برای ستاری زده شود یا رئیسی فرد دیگری را به عنوان جایگزین معرفی کند. اما رئیسی نه حکم مجدد زد و نه جایگزینی معرفی کرد. با وجود آنکه همکاری ستاری در جایگاه معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در یک سال گذشته ادامه یافت اما نام او هیچ‌گاه به عنوان یکی از ارکان هیات‌دولت، در بخش معرفی هیات دولت در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری و در جمع وزیران و معاونان رئیسی درج نشد. موضوع کناره‌گیری ستاری از حضور در دولت رئیسی یا انتخاب جایگزین او در جایگاه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، در یک سال گذشته بارها مطرح شده بود و آخرین بار در خردادماه امسال، نام محمدرضا حسنی‌آهنگر، فرمانده دانشگاه جامع امام‌حسین(ع) به عنوان گزینه جایگزین شنیده می‏شد، اما تا هفته گذشته این‏ها همه در حد شنیده باقی ماند. سه‌شنبه‌هفته گذشته بالاخره سورنا ستاری، استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهور کرد.

سوابق روح‌اله دهقانی

پس از گذشت شش روز از استعفای ستاری، رئیس‌جمهور جانشین او را معرفی کرد. روح‌الله دهقانی فیروزآبادی که پیشتر ریاست جهاددانشگاهی را بر عهده داشت به عنوان سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری منصوب شد. دهقانی فیروزآبادی تحصیلات دوره کارشناسی (۱۳۸۲)، کارشناسی‏ارشد (۱۳۸۴) و دکتری (۱۳۸۷) خود را در رشته مهندسی هوافضا در دانشگاه صنعتی شریف به پایان رساند و درحال حاضر، دانشیار دانشکده مهندسی هوافضا و عضو هیات علمی این دانشگاه است.

دهقانی‏فیروزآبادی پیش از این سوابق اجرایی از جمله معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف، همکاری در معاونت پژوهشی و مشاور رئیس دانشگاه صنعتی شریف را در کارنامه خود دارد. او همچنین در تأسیس و مدیریت پردیس نوآوری و مرکز تحقیقات شهید تهرانی‌مقدم و همچنین مدیریت مرکز رشد آن در حوزه علم و فناوری مشارکت داشته است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی