| کد مطلب: ۳۶۷

دو توافق جدید برای بازسازی آلومینیوم

آخرین خبرهای اقتصادی ایران و دنیا

مدیرکل اموال و املاک تهران بنیاد مستضعفان در گفت‌و‌گو با «هم‌میهن» خبر داد

دو توافق جدید برای بازسازی آلومینیوم

بهره‌‌برداران و کسبه آلومینیوم حاضر به ترک ساختمان برای انجام فرآیند بهسازی نشدند و در حال حاضر، آن‌طور که مدیرکل اموال و املاک شهر تهران بنیاد مستضعفان اعلام کرده، دو توافق میان بنیاد و شورای ساختمان برای انجام بازسازی و ایمن‌‌سازی آلومینیوم حاصل شده است.

‌ مالکیت ساختمان آلومینیوم پس از انقلاب چگونه به بنیاد مستضعفان واگذار شد؟

ساختمان آلومینیوم با حکم دادگاه انقلاب اسلامی در سال‌۱۳۵۸ مصادره شد. کلیه حقوق استیجاری، توسط بنیاد، قبل از مصادره واگذار شده است و همه بهره‌برداران صرفا حقوق استیجاری داشته (حق کسب‌و‌پیشه) و مالکیتی در ملک ندارند.

‌ آیا هزینه بازسازی‌‌های سال‌‌های اخیر که فقط در حد نماسازی و پیرایش ظاهری ساختمان صورت گرفته است، توسط بنیاد پرداخت شده یا بهره‌برداران ساکن هم در هزینه‌‌ها شریک بوده‌‌اند؟

دو توافق با شورای ساختمان آلومینیوم انجام شده است. در توافق اول، شورای ساختمان به‌عنوان مسئول نگه‌داری از ساختمان، کارهای اجرایی و نگه‌داری را انجام می‌‌دهد و هزینه کارها نیز به‌طور ۵۰-۵۰ بالمناصفه ببن بنیاد و شورا تقسیم شده است. در توافقی دیگر، مقرر شده است که جهت ایمن‌‌سازی و بهسازی ساختمان، دو موضوع از طریق شورا و بنیاد یعنی «ایمن‌سازی ابنیه از جمله نما و تاسیسات مکانیکی» و «ایمن‌سازی برق و سیستم اعلام و اطفا» انجام شود و در پایان هزینه‌‌ها محاسبه و کارسازی شود. قرارداد ایمن‌سازی برق ساختمان نیز با هزینه‌‌ای بالغ بر حدود ۴۴‌میلیارد تومان از طریق شورا منعقد شده و در حال انجام است؛ بنیاد در این خصوص مبلغ ۲۰‌میلیارد تومان به حساب شورا واریز کرده است.

‌ نحوه انتخاب هیات‌مدیره ساختمان چگونه است؟ آیا در هیات‌مدیره فرد یا افرادی از طرف بنیاد حضور دارند؟

هیات‌مدیره ساختمان توسط کسبه انتخاب می‌‌شوند و از سوی بنیاد هیچ نماینده‌‌ای در هیات‌مدیره حضور ندارد.

‌ چرا در جلسات ماه‌‌های اخیر بین مسئولان بنیاد و هیات‌مدیره ساختمان برای بازسازی اصولی ساختمان، ساکنان حاضر به تخلیه نشدند تا بنیاد به‌عنوان مالک اصلی هزینه تعمیرات را بپردازد؟

رکود اقتصادی ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا و آسیب دیدن کسب‌و‌کار مردم، از عمده دلایل این موضوع هستند.

‌ آیا کار کارشناسی از طرف بنیاد صورت گرفته است که تخریب و جمع‌آوری ساختمان و ساختن یک ساختمان جدید (شبیه پلاسکو) از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر از بازسازی باشد؟

ساختمان آلومینیوم با تعاریف ساختمان خطرناک و غیرقابل بهره‌برداری و سکونت فاصله دارد. لذا پس از بررسی و صدور دستورالعمل آتش‌نشانی، عملیات ایمن‌سازی ساختمان آغاز شده است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی