| کد مطلب: ۴۶

دسترسی آقای «الف» به رمز ورود

دسترسی آقای «الف» به رمز ورود

آخرین خبرهای اقتصادی ایران و دنیا

هم‌میهن از ابعاد تازه ثبت واردات نهاده‌های دامی گزارش می‌دهد:

وزیر جهاد کشاورزی امروز برای تشریح ماجرای «آریو تجارت» در مجلس حاضر می‌شود

اطلاعات رسیده به عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی نشان می‌دهد که یکی از برادران احمدی رئیس هیات مدیره شرکت «آریو تجارت سهیل» به مدت 10 روز به کارتابل سامانه بازارگاه دسترسی داشته و توانسته در همان 10 روز، کوتاژهای به گفته‌ی سازمان بازرسی «صوری» را در سامانه وزارت جهاد کشاورزی بارگذاری کند. در مراحل اولیه ترخیص کالا از گمرک شماره‌ای برای بار یا کالای وارداتی صادر می‌شود که به آن شماره کوتاژ می‌گویند. بنابراین وقتی شماره کوتاژ در سامانه ثبت می‌شود به این معنی است که کالا وارد شده و در حال ترخیص است. اما کوتاژهای ثبت‌شده «آریو تجارت سهیل»، در حالی بارگذاری شده که نهاده‌ای مابه‌ازای آن وارد نشده است. عادل احمدی سابقه ثبت در کارتابل دبیرخانه ستاد جهاد کشاورزی دارد و در مدت 10 روزی که رمز ورود به سامانه بازارگاه را داشته کوتاژ فروش نهاده‌های ناموجود را ثبت کرده است. وحید احمدی برادر او نیز که رئیس هیات مدیره شرکت «آریو تجارت سهیل» است هم‌زمان به عنوان نماینده فروشنده خارجی جهت پیگیری دستور پرداخت 735 میلیون یورو ارز ترجیحی برای ثبت سفارش کالا معرفی شده است. اینکه چه مقدار از ارز درخواستی این شرکت از سوی سیستم بانکی رفع تعهدشده موضوعی است که هنوز بانک مرکزی به آن پاسخ نداده است. هرچند وزارت جهاد کشاورزی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده که هیچ پرداخت ارزی از سوی نظام بانکی برای واردات نهاده توسط این شرکت انجام نشده اما این سوال از سوی جلال محمودزاده عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مطرح می‌شود که بدون تخصیص ارز و بدون ورود محصول به گمرک چگونه کوتاژ صادراتی در سامانه ثبت شده است؟

جلال محمودزاده عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم آذربایجان غربی در گفت‌وگو با هم‌میهن می‌گوید: «عادل احمدی برادر سهیل احمدی بدون آنکه کارمند وزارت جهاد کشاورزی باشد به عنوان کارمند بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی وارد مجموعه شده تا کارهای مربوط به بازرگانی را انجام دهد. بدون اینکه تخصصی داشته باشد، این فرد را به مجموعه فرستادند تا آموزش ببیند. در آنجا بر اساس اطلاعاتی که به دستم رسیده 10 روز کد ورود به سایت را در اختیار داشته است. همان موقع هم کوتاژها بارگذاری شده است. من خودم کارمند جهاد کشاورزی بوده‌ام و مجموعه و همکاران را کاملا می‌شناسم. اطلاعاتی که به دستم رسیده نشان می‌دهد نام این فرد در کارتابل سامانه وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد. در اتوماسیون کارمندان که نامه‌ها به مدیران بخش‌ها ارجاع می‌شود نام ایشان نیز به عنوان کارشناس بازرگانی دیده می‌شود.»

ورود سازمان بازرسی به موضوع

موضوع واردات جعلی که ثبت سفارش آن در فروردین انجام شده بود ابتدای تیرماه از سوی سازمان بازرسی کشور رسانه‌ای شد. ذبیح‌الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کشور با بیان اینکه مردم ۱۱۰۰ میلیارد تومان معادل ۵۰۰ هزار تن نهاده دامی از یک شرکت از طریق سامانه بازرگاه خریداری کرده‌اند، اما نهاده‌ای وارد کشور نشده گفته بود: «اخیرا تعدادی از اتحادیه‌ها و کشاورزان به ما اعلام داشتند که نسبت به خرید نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه اقدام کرده‌اند اما نهاده در اختیار آنها قرار نگرفته است.» موضوع از سوی سازمان بازرسی پیگیری و مشخص شد که سازمان تعاون روستایی در تاریخ 10 فروردین 1401 قراردادی با شرکتی خصوصی منعقد کرده است که 13 میلیون و 700 هزار تن نهاده دامی، گندم، جو و روغن برای آنها تامین کند. واردکنندگان نهاده‌های دامی به طور معمول وقتی محصول خود را به بنادر کشور وارد می‌کنند برای آنها کوتاژ صادر می‌شود تا بتوانند سایر تشریفات را انجام دهند اما برای این شرکت (بدون اینکه نهاده‌ای وارد شود) کوتاژی صوری صادر شده و همچنین اجازه داده شده این کوتاژ در سامانه ثبت شود. بر این اساس 800 هزار تن نهاده در سامانه بازارگاه به مردم، کشاورزان و اتحادیه‌ها ارائه شده است و مردم 1100 میلیارد تومان معادل 500 هزار تن نهاده خریداری کرده‌اند؛ درحالی که نهاده‌ای وارد کشور نشده و 58 روز است که از مردم پول دریافت شده است. براساس اعلام سازمان بازرسی کشور از یک سو بدون انجام واردات 1100 میلیارد تومان نهاده (غیرموجود) به مردم فروخته شده بود از سوی دیگر برخی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به بانک مرکزی نامه زده بودند که 735 میلیون دلار در اختیار شرکت واردکننده گذاشته شود که البته قید شده بود این نهاده‌ها به کشور وارد شده است درحالی که این نهاده‌ها وارد نشده بود و گزارش ارائه شده منطبق با واقعیت نبود.

ثبت کوتاژ به منزله تخصیص ارز است

در این رابطه جلال محمودزاده نماینده آذربایجان غربی به هم‌میهن می‌گوید: «کوتاژ گمرک وقتی صادر می‌شود که کالا به کشور وارد شده و در حال بارگیری و حمل به بازار داخلی باشد. بنابراین زمانی که کوتاژ گمرک صادر می‌شود همین کوتاژ ثبت‌شده به منزله تخصیص ارز و وارد شدن نهاده است.» او تاکید می‌کند: «شرکت «آریو تجارت سهیل» مدعی شده که نه ریالی دریافت کرده و نه ارزی به آنها تخصیص یافته است. این ادعا در کنار کوتاژهای صادراتی و ادعای تحویل بخشی از نهاده‌ها به دامداران ناهمخوانی دارد. به نظر من توضیحاتی که اخیرا از سوی مسئولان وزارت جهادکشاورزی داده شده، لاپوشانی موضوع است تا استدلال متقن درباره آن.» نه‌تنها نحوه ثبت سفارش و فروش نهاده‌ها در بازارگاه محل ابهام است بلکه حتی نحوه انتخاب این شرکت به عنوان عامل واردات از سوی شرکت تعاون روستایی هم که بدون تشریفات انجام شده مورد سوال است. به رغم نداشتن سابقه تخصصی در واردات اما این شرکت بدون انجام تشریفات کارگزار سازمان تعاون روستایی در امر واردات می‌شود. محمد قربانی معاون امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری پس از رسانه‌ای شدن این خبر گفته بود: «وزارت جهاد کشاورزی مسئول تأمین امنیت غذایی مردم است و از هر فرصتی برای این تامین استفاده می‌کند و نمی‌تواند منتظر بماند که واردکننده‌ای هر زمانی تصمیم گرفت اقدام به واردات کند و یا محصول وارداتی خود را به دلیل اینکه به قیمت بالاتری بفروشد، در داخل توزیع نکند. در حال حاضر به دلیل مشکلات تأمین نهاده در دنیا، جنگ روسیه و اوکراین و اقدامات ذخیره‌سازی که کشورها در پیش گرفته‌اند، هر ظرفیت و امکانی برای واردات وجود داشته باشد استفاده می‌کنیم، حتی ما کشتی‌های مسیرهای مختلف را به سمت ایران برمی‌گردانیم و در این راستا وظایف تفکیک‌شده معاونت‌ها نیز برداشته شده است و هر معاونتی هر کاری که از دستش برآید انجام می‌دهد.» یعنی اعتقاد بر این است که ایران در شرایط اضطرار قرار دارد و می‌تواند شرکت های خصوصی را هم بنا به ضرورت وارد این چرخه مسئولیت کند. اشاره قربانی هم به ماده 3 اساسنامه تعاونی مرکزی روستایی و بندهای 13 و 15 است که می‌گوید این سازمان می‌تواند عنداللزوم وارد فعالیت‌های بازرگانی شود. به کل این ماجرا باید 424 میلیارد تومانی که به گفته سازمان بازرسی کشور از سوی سازمان تعاون روستایی پیش از تنظیم پیش‌فاکتور به این شرکت داده بود را هم اضافه کرد. ضمن آنکه ضمانت‌نامه معتبر هم از این شرکت توسط تعاون روستایی دریافت نشده بود.

شریک کردن دولت در زیان

ابهام مهم دیگر در این ماجرا شریک کردن دولت در زیان وارده است. وقتی مسئولان دولت و شرکت متوجه عدم ناتوانی در ایفای تعهدات می‌شوند؛ تصمیم می‌گیرند 49 درصد شرکت را به سازمان تعاون روستایی هبه کنند. این در حالی است که بخش‌های دولتی نمی‌توانند هبه‌ای قبول کنند. اما نکته مهمتر آنکه با شریک کردن دولت در این شرکت، نیمی از خسارت ناشی از عدم ایفای تعهدات شرکت به گردن دولت می‌افتد. اگرچه روسای خود شرکت در جوابیه‌ای اعلام کرده‌اند که هیچ واگذاری‌ای صورت نگرفته اما این موضوعی است که هم رئیس سازمان بازرسی به آن اشاره می‌کند و هم رئیس قوه قضائیه. ذبیح‌الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کشور گفته بود: «وقتی می‌بینند که این شرکت نمی‌تواند به تعهدات خود برای واردات عمل‌کند، 49 درصد سهام این شرکت خصوصی را به سازمان تعاون روستایی منتقل می‌کنند، درحالی که بر اساس قانون بخش‌های دولتی نمی‌توانند هبه‌ای قبول کنند. عواقب این کار آن است که اگر این شرکت به تعهدات خود عمل نکند حداقل دولت باید 50 درصد خسارت را جبران کند.» زمانی که این شرکت نهاده به مردم فروخته است قیمت نهاده‌ها بر اساس ارز 4200 تومانی بوده است اما اکنون که ارز 4200 تومانی وجود ندارد و باید با 4 تا 5 برابر قیمت آن زمان نهاده خریداری و در اختیار مردم قرار داده شود، این زیان امروز متوجه دولت خواهد شد.

موضوع را از قوه قضائیه پیگیری می‌کنیم

جلال محمودزاده عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس به هم‌میهن می گوید: «تحقیق و تفحص از سایت بازارگاه و نحوه فروش نهاده‌ها و سایر محصولات را نیز آغاز کرده‌ایم. همچنین این موضوع در قالب ماده 234 آئین‌نامه داخلی مجلس تحویل قوه قضائیه داده‌ایم و از این قوه نیز موضوع را پیگیری خواهیم کرد.» شرکت «آریو تجارت سهیل» از سوی وزارت جهادکشاورزی متعهد به واردات 13 میلیون و 850 هزار تن نهاده کشاورزی شده بود. این شرکت در ازای دریافت ارز از بانک، وارداتی انجام نداده و در ازای دریافت پول از دامداران، نهاده‌ای نیز به آنها تحویل نداده است. او اضافه می‌کند: «دامدارانی که به حساب بازارگاه پول ریخته تا نهاده تحویل بگیرند هنوز پیگیر هستند و با وجود ‌تعهد دولت در خصوص تحویل نهاده به خریداران، هنوز هیچ محصولی دریافت نکرده‌اند. تا روز عید قربان که از حوزه انتخابی خود پیگیر موضوع بودم هیچ نهاده‌ای به دامداران تحویل داده نشده بود. دامداران به دلیل اطمینانی که به سایت دولتی بازارگاه داشتند پول را به حساب فروشنده واریز کرده‌اند.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی