| کد مطلب: ۶۶۳

تولید تحت سلطه بانک مرکزی است

تولید تحت سلطه بانک مرکزی است

آخرین خبرهای اقتصادی ایران و دنیا

محمدرضا بهزادیان رئیس اسبق اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با «هم‌‏میهن» عنوان کرد:

تولید تحت سلطه بانک مرکزی است

بخش تولید از یک‌سو به دلیل تحریم‌‌های خارجی و از سوی دیگر به دلیل سیاست‌‌گذاری داخلی از جمله سیاست‌‌های دستوری و سخت‌‌گیری‌‌های متنوع، عملا در رکود فرو رفته است. در این خصوص محمدرضا بهزادیان، رئیس اسبق اتاق بازرگانی تهران معتقد است که بخش تولید تحت تاثیر سیاست‌‌های بانک مرکزی دچار ناپایداری شده است.

‌در حال حاضر برآوردها نشان از تعمیق رکود در صنایع دارد. با توجه سیاست‌‌هایی که در طی یک‌سال گذشته در حوزه تولید توسط دولت سیزدهم اعمال شده چه چشم‌‌اندازی را می‌‌توان برای بخش صنعت در نظر گرفت؟

به غیر از همه مسائل اقتصادی که به طور مشخص و روشن وجود دارد و همه به آن آگاه هستند، مثل بحران روابط بین‌المللی و تحریم‌‌ها و نبود نقدینگی برای بخش صنعت آن هم در شرایطی که قیمت ارز چند برابر شده و هزینه جاری شرکت‌‌ها و بخش‌‌های تولیدی بالا رفته و عملا تامین مالی برای یک تولید بلندمدت از دست رفته است، موارد دیگری هم وجود دارد که باعث ناپایداری تولید شده است. در این شرایط بنگاه‌‌ها یا باید تسهیلات دریافت کنند که در خیلی از موارد نمی‌‌توانند این کار را انجام دهند، چراکه اسناد اعتباری‌شان پاسخ نمی‌‌دهد و یا اینکه باید خودشان نقدینگی داشته باشند که متاسفانه ندارند و در تامین آن گرفتارهستند. این‌‌ها موارد کلی است که می‌‌توان برای تولید گفت.

‌در این شرایط تاثیر و سهم سیاست‌‌گذاری‌‌های دولت در وضعیت فعلی صنایع چقدر است؟

موضوع اصلی‌‌ عدم ثبات سیاست‌‌های دولت در بازار است. یعنی مردم و تولیدکنندگان نمی‌‌دانند که آیا به سمت رفع تحریم‌‌ها می‌‌رویم یا نه. اگر به سمت رفع تحریم رفتیم تغییری در قیمت ارز را شاهد خواهیم بود یا خیر. اینکه آیا تغییر قیمت ارز می‌‌تواند در قیمت تولید امروز موثر باشد یا خیر. مواد اولیه که امروز وارد می‌‌شود، ممکن است که در کوتاه‌مدت تغییر و سقوط کند. اگر سقوط کند طبیعتا به زیان ما منجر می‌‌شود. پس تولیدکننده سعی می‌‌کند میزان کمتری مواد اولیه وارد کند. همه مشکلاتی که در چرخه اداری از گمرک و ثبت سفارش وجود دارد در این چرخه تاثیرگذار است. همین ثبت سفارش یک روز در دست یک وزارتخانه است و روز دیگر در اختیار یک وزارتخانه دیگر و مواردی مثل این کم نیست. در عین حال سخت‌‌گیری بانک‌‌ها یا سلطه بانک مرکزی بر بخش تولید بسیار مهم است. امروز نقش اساسی را بانک مرکزی دارد که هر روز یک سیاستی را اعمال می‌‌کند که این سیاست‌‌ها بر شانه تولیدکنندگان ما سنگینی می‌‌کند. برای همین تولید بسیار بیشتر متاثر از سیاست بانک مرکزی است تا سیاست وزارت صمت.

‌این سلطه‌‌ای که به آن اشاره کردید چه نتیجه‌‌ای برای تولیدگنندگان داشته است؟

مجموع این شرایط و ناپایداری در سیاست‌‌ها و قیمت‌‌ها می‌‌تواند روی تولید اثر منفی بگذارد. با وجود این سیاست‌‌های دستوری، اگر امروز تولید نکنید بسیار راحت‌تر هستید تا اینکه تولید کنید. سیاست‌‌های دستوری و برخوردهای تند و تیز از ناحیه سازمان تعزیرات و مانند آن شرایط را برای تولید سخت کرده است. تصور نمی‌‌کنم زیر سایه سازمان تعزیرات و به بهانه حمایت از مردم و قیمت‌‌ها بشود تولید سالمی را اداره کرد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی