| کد مطلب: ۹۴۳

تاناکورا هم قاچاق است، هم مضر

تاناکورا هم قاچاق است، هم مضر

آخرین خبرهای اقتصادی ایران و دنیا

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک در گفت‌‏وگو با «هم‌میهن»:

تاناکورا هم قاچاق است، هم مضر

پوشاک دست دوم در تهران دارای صنف خاص خود و در مناطقی از پایتخت به صورت آشکار مشغول فعالیت هستند، این در حالی است که مجید افتخاری عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک و نساجی به هم‌میهن می‌‌گوید که این لباس‌‌ها به صورت قاچاق وارد می‌‌شوند و فروشندگان آن هیچ مجوز رسمی ندارند. ضمن اینکه به لحاظ بهداشتی و سلامت، این نوع پوشاک به هیچ عنوان مورد تایید نیستند.

‌برخی بررسی‌‌ها نشان می‌‌دهد که در یکی دو سال اخیر، تقاضا برای پوشاک دست دوم در کشور افزایش یافته است. مبدأ واردات این دست از پوشاک کجاست و آیا این‌‌ها به صورت رسمی وارد می‌‌شوند یا غیرقانونی؟

پوشاک تاناکورا در دو بخش فعالیت دارد. یک دسته کالاهای دست‌دوم برندی است که در دنیا هم وجود دارد. چون بازگشت دوباره محصول به چرخه مصرف در دنیا هم مطرح است. این‌‌ها کالاهای برند دوم هستند که اصلا ارزان نیستند. با این وجود قیمتش نسبت به کالای دست اول و نو ارزان‌‌تر است. این‌‌ها یک دسته از پوشاک تاناکورا است. یک بخش دیگر اما پوشاک دست‌دومی است که از جاهای مختلف مثل سیستان‌وبلوچستان و از سمت غرب به شکل غیرقانونی و قاچاق وارد می‌‌شود.

‌سهم این پوشاک در بازار چقدر است؟

این‌‌ها در بازار سهم جدی ندارند. کسانی که در بازار پوشاک فعالیت می‌‌کنند، از نظر تعداد اصلا کم نیستند و برای هر سلیقه و ذائقه‌‌ای محصول وجود دارد. به هر قیمتی هم حساب کنیم، پوشاک در دسترس است. تاناکوراها خیلی محلی از اعراب ندارند. بیشترین دغدغه‌‌ای که در این حوزه وجود دارد، موضوع سلامت است که این لباس‌‌ها از آن برخوردار نیستند. پوشاک دست دوم در شأن مصرف‌کننده ایرانی نیست و مبنای خیلی درستی به لحاظ بهداشتی ندارد و دچار مشکل است. مطمئنا این مساله برای مصرف‌کننده چالش ایجاد می‌‌کند. لباس باید به لحاظ موادی که در آن استفاده می‌‌شود، استانداردهای لازم را داشته باشد. اگر پوشاکی وارد شود باید استانداردها و الیاف آن مورد بررسی قرار گیرد که بازیافتی نباشد. مواردی از شکایت بوده است که لباس را پوشیدند و بعد مشکل پوستی پیدا کردند. بر این لباس‌‌ها هیچ نظارتی وجود ندارد. اما آن بخشی که خیلی داغ است، لباس‌‌های برند دست دوم است که اصلا ارزان نیست.

‌آیا این برندهای دست‌دوم هم به شکل غیرقانونی وارد می‌‌شوند یا نظارتی بر آن‌‌ها وجود دارد؟

این برندها، هم مشکل دارند و هم غیرقانونی هستند. شما نمی‌‌دانید چه کسی قبل از شما آن را مصرف کرده است. مثلا قیمت اصلی یک کیف 20میلیون است که وقتی وارد می‌‌شود اینجا 3میلیون می‌‌فروشند.

‌در حال حاضر پوشاک تاناکورا در برخی مناطق مثل خیابان آذربایجان یا سمت بازار مولوی فروخته می‌‌شود و کاملا مشخص است که مسائل بهداشتی را رعایت نکرده‌‌اند. آیا این مغازه‌‌ها و گعده‌‌های فروش دارای مجوز اتحادیه هستند؟

این مغازه‌‌ها جوازی برای فروش تاناکورا ندارند. جواز روز دارند. اخطار پلمب می‌‌گیرند، بعد پلمب می‌‌شوند. دو، سه ماه نمی‌‌فروشند و تعهد می‌‌دهند. بنابراین این‌‌ها تخلف است که به صورت مکرر اتفاق می‌‌افتد. این فروشنده‌‌ها حتی به مشتری نمی‌‌گویند که این کالاها دست‌دوم است. کاری که این‌‌ افراد انجام می‌‌دهند کاملا غیرقانونی است. جریان‌‌هایی هم متاسفانه خارج از ایران استفاده از این لباس‌‌ها را به شرایط اقتصادی گره می‌‌زنند. آنچه ما تاکید داریم این است که لباس‌‌های تاناکورا هم برای سلامت مصرف‌کننده مضر است و هم قاچاق است. ضمن اینکه کالای با قیمت مناسب‌‌تر از تاناکورا هم در بازار وجود دارد. اگربه فرض تاناکورا یک کاپشن را 500 هزار تومان بدهد، ما کاپشن ایرانی نو با همین قیمت داریم.

‌سهم این پوشاک در بازار چقدر است؟ گفته می‌‌شود که به دلیل پایین بودن قدرت خرید در سال‌‌های اخیر این لباس‌‌ها مشتریان خاص خودشان را پیدا کرده‌‌اند.

از نظر وزنی حجم زیادی از بازار را در اختیار ندارند. این میزانی که پوشاک بنگلادش و ترکیه سهم بازار را از ما می‌‌گیرد، لباس تاناکورا نمی‌‌گیرد. ضمن اینکه پوشاک تاناکورا هم اصلا ارزان نیست.

‌آیا اتحادیه تولید و صادرات پوشاک تاکنون با فروشندگان این لباس‌‌ها برخورد کرده است؟

به محض اینکه گزارشی می‌‌رسد، اتحادیه پوشاک می‌‌رود و اخطار می‌‌دهد، مغازه‌‌های‌‌شان پلمب می‌‌شوند، تعهد می‌‌دهند ولی بعد به یک شکل دیگر دوباره فعالیت می‌‌کنند. این‌‌ها تخلف صنفی است. البته موضوع این است که ما قانون صریحی بابت این قضیه نداریم که باید چه اتفاقی برای عرضه‌کنندگان این پوشاک بیفتد. برای همین مرتب باید از دستگاه‌‌های بالادستی استعلام بگیریم و دستگاه‌‌های مربوطه هم پاسخ قاطع نمی‌‌دهند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی