| کد مطلب: ۴۷۷۴

مدیران

مدیران

در انتظار ارزانی پیاز توزیع رانت با قیمت‌گذاری دستوری 51 هزار خریدار خودروی وارداتی

mohajer alireza

در انتظار ارزانی پیاز

این روزها بحث گرانی کالاهای اساسی بسیار داغ است و قیمت پیاز هم در چندماه اخیر به‌شدت افزایش یافته است. علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: «در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش قیمت گندم نداریم و همچنان با نرخ ۱۳ هزار تومان خریداری می‌شود. قیمت خرید تضمینی گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است که به اضافه ۱۵۰۰ تومان جایزه در مجموع ۱۳ هزار تومان خواهد شد و قیمت آن تاکنون تغییری نکرده است. از ابتدای فصل کاشت تاکنون ۵میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار اراضی کشور زیرکشت گندم رفته که یک میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار آن آبی و ۳میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار آن دیم است. پیاز هفته آینده ارزان می‌شود. یکی از دلایل افزایش قیمت پیاز در سال جاری، ارزان بودن قیمت پیاز در سال گذشته بود که باعث کاهش کشت پیاز شد. اکنون صادرات این اقلام محدود شده و امیدواریم در هفته جاری قیمت‌ها کاهش یابد. علت دیگر افزایش قیمت پیاز، عدم ممنوعیت صادرات اقلام سبزی و صیفی بوده است.»

salehi moslem

توزیع رانت با قیمت‌گذاری دستوری

چندین سال است که بسیاری از کارشناسان عقیده دارند قیمت‌گذاری دستوری، عامل توزیع رانت و ورشکستگی صنایع است. مسلم صالحی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «با وجود آنکه تبعات قیمت‌گذاری دستوری کالاها در دولت گذشته هنوز در کشور قابل مشاهده است، برخی‌ به بهانه التهاب ارزی، نسخه فشار به تولیدکنندگان برای فروش محصولات با نرخ‌های دستوری و ارزان را به صنایع پایین‌دستی مطرح می‌کنند که نتیجه این تفکر ایجاد رانت و فساد است. یکی از مواردی که متاسفانه باعث مشکل در سیستم تولید و عرضه صنایع مادر شده است، بحث دستوری کردن قیمت کالاها در دولت قبل بود، این رویه شاید در برهه‌ای کوتاه و خیلی مقطعی رضایت‌مندی مصرف‌کننده نهایی را داشته باشد، اما آن چیزی که به واقعیت تبدیل می‌شود، ورشکستگی تولیدکنندگان است. با توجه به اهداف و برنامه‌ریزی‌ها و تجربه‌های گذشته، بهترین مسیر برای کمک به مصرف‌کننده و تولیدکننده، رشد عرضه کالاها در بورس کالا است و هر چقدر که بتوانیم کالاهای تولیدی را در بورس کالا عرضه کنیم به ثبات و امنیت اقتصادی کشور کمک کرده‌ایم.»

خودرویوارداتی

51 هزار خریدار خودروی وارداتی

ثبت‌نام خودروهای خارجی شروع شده و تاکنون 51هزار نفر برای خرید این خودروها ثبت‌نام کرده‌اند و این ثبت‌نام‌ها تا فردا عصر ادامه دارد. مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت از انجام ۵۱ هزار ثبت‌نام برای خرید خودروهای وارداتی تا شب گذشته خبر داد و گفت: «ثبت‌نام تا ساعت ۱۸ فردا ادامه دارد و فعلا تمدید نمی‌شود. این تعداد ثبت‌نام انجام شده به‌معنای ثبت‌نام واقعی نیست و معرفی افراد پس از پایان فرآیند ثبت‌نام و انجام بررسی‌های لازم انجام می‌شود. تاکنون ۲۶ بانک در این طرح شرکت کرده‌اند و به بانک‌ها اعلام کردیم که به درخواست مردم برای آنان حساب کوتاه‌مدت باز کنند تا سود به آنها تعلق بگیرد. قیمت علی‌الحساب خودروها تا حد زیادی مشخص است، یعنی سود قطعی است و قیمت را سازمان حمایت مشخص می‌کند، اما در ادوار گذشته واردکنندگان براساس شرایط و سودی که خود تعیین می‌کردند، به تعیین قیمت می‌پرداختند.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی