| کد مطلب: ۶۴۵۲

مدیران

مدیران

تسویه بدهی به ترکمنستان

جواداوجی

تسویه بدهی به ترکمنستان

وزیر نفت از تسویه اصل بدهی واردات گاز از ترکمنستان خبر داد. به گزارش فارس، جواد اوجی، وزیر نفت گفت: «اصل بدهی بابت واردات گاز از ترکمنستان که در دوره‌های‌ مختلف اتفاق افتاده بود، به همت دولت سیزدهم تسویه شده است.» اوجی با اشاره به دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم بیان کرد: «در دولت مردمی، یکی از محورها، دیپلماسی انرژی است که تلاش‌های خوبی توسط وزارت نفت و وزارت خارجه در این زمینه صورت گرفته است.» وی تصریح کرد: «واردات و ترانزیت و سواپ گاز و سهم تجارت گاز در منطقه در حال افزایش است. روسیه اولین ذخایر گازی دنیا را دارد و براساس آمار برای واردات، صادرات، ترانزیت و سواپ هم برنامه‌ریزی کرده و این سهم تجارت است، ایران هم در همین زمینه تلاش می‌کند و تاکنون دستاوردهای خوبی کسب کرده است‌. افزایش سهم ایران در تجارت انرژی در منطقه با کشورهای همسایه در برنامه‌های وزارت نفت قرار دارد.»

علی اکبر محرابیان

چالش ۱۰ درصد صنایع با قطعی برق

برق ۹۰ درصد صنایع بدون محدودیت تأمین می‌شود. وزیر نیرو گفت: «براساس برنامه مشترک وزارت نیرو و وزارت صمت، در تابستان امسال برق موردنیاز ۵۸۰ هزار واحد صنعتی و تولیدی که معادل ۹۰ درصد صنایع کشور را تشکیل می‌دهند، بدون محدودیت تأمین می‌شود.» علی‌اکبر محرابیان، درباره ناترازی در تولید و مصرف برق در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم افزود: «این ناترازی حدود ۱۵هزار مگاوات بود و پیش‌بینی می‌شد در سال ۱۴۰۱ با درنظرگرفتن رشد تولید به حدود ۲۰ هزار مگاوات برسد.» محرابیان درباره مدیریت مصرف برق در سال جاری گفت: «۱۴۰ اقدام با بهره‌گیری از تجربیات سال گذشته، در این زمینه پیش‌بینی شد؛ شرایط موجود حاکی از رشد مصرف قابل‌توجه نسبت به سال گذشته را دارد که برخی مربوط به گرمای زودرس هوا به‌ویژه در استان‌های شمالی از جمله گیلان، مازندران و گلستان و نیز استان‌های جنوبی و مرکزی کشور می‌شود.» به گفته وی، براساس پیش‌بینی هواشناسی، تابستان امسال نسبت به شرایط نرمال 5/1 تا ۲ درجه گرمای هوا افزایش می‌یابد که با این شرایط مصارف انرژی نیز افزایش خواهد یافت.

عباس بیات سرمدی

افزایش ۲۵درصدی عوارض آزادراهی

نرخ عوارض آزادراهی ۲۵درصد گران شد. به گزارش ایسنا، مدیرکل بهره‌برداری آزادراه‌های کشور درباره افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها گفت: «از اوایل خرداد افزایش ۲۵درصدی را به تدریج به آزادراه‌ها ابلاغ می‌کنیم و احتمالا تا اواخر خردادماه این تغییر به تمامی آزادراه‌ها ابلاغ می‌شود.» عباس بیات‌سرمدی درباره افزایش عوارض آزادراهی توضیح داد: «البته افزایشی که مدنظر آزادراه‌ها بوده تصویب نشد، زیرا سال گذشته پیشنهاد افزایش عوارض آزادراهی را به‌صورت میانگین مبلغ ۲۸ تا ۳۰ درصدی داشتیم که لغو شد و در نهایت جمع‌بندی ستاد تنظیم بازار این بود که ۲۵ درصد افزایش برای همه آزادراه‌ها اعمال شود.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی