| کد مطلب: ۴۰۱۹

فعالان خصوصی

فعالان خصوصی

کاهش ۷۰ درصدی صادرات خشکبار تکذیب سلب پرچم کشتی‌ها ضرر دوماهه مرغداران

shams mohamad hasan

کاهش ۷۰ درصدی صادرات خشکبار

صادرات خشکبار در سال جاری 70درصد کاهش داشته است. محمدحسن شمس، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار عنوان کرد: «افزایش نرخ ارز در کشور و متعاقب آن افزایش نرخ خشکبار باعث شد حجم صادرات خشکبار از ایران افت کند و دیگر صادرات برای صادرکنندگان صرفه اقتصادی ندارد. باغداران ساعتی نرخ دلار را رصد می‌کنند و با نرخ روز جنس را به تجار می‌فروشند. صادرکنندگانی که از سال‌های پیش تعهد داده‌اند ناچارند که به روند صادرات ادامه بدهند تا اینگونه اعتبار خود را در بازارهای جهانی از دست ندهند.» او افزود: «امسال حدود 130 هزار تن پسته تولید کردیم که از این عدد حدود 10 درصد آن در داخل کشور مصرف می‌شود؛ به نظر می‌رسد در سال جاری مازاد تولید پسته خواهیم داشت چراکه میزان مصرف و تقاضا برای خرید به شکل چشم‌گیری کاهش پیدا کرده و می‌توان گفت که خشکبار از سبد خانوارها حذف شده است. برخی سرمایه‌داران و صادرکنندگان ترجیح می‌دهند در این شرایط اقتصادی و باوجود مصوبات قانونی که در نظر گرفته‌اند صادرات متوقف شود و در بانک‌ سرمایه‌های خود را سپرده‌گذاری کنند.»

polme masood

تکذیب سلب پرچم کشتی‌ها

اینکه گفته می‌شود از 136 فروند کشتی نفتکش ایرانی سلب‌پرچم شده واقعیت ندارد و آن را قویا تکذیب می‌کنیم. مسعود پل‌مه، دبیر انجمن کشتیرانی ایران گفت: «اکثر قریب به اتفاق کشتی‌های متعلق به ایران یا تحت مالکیت کشورمان، تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران هستند و توسط کرو و خدمه حاذق ایرانی مدیریت می‌شوند.» او ادامه داد: «این یک امر طبیعی است که در فعالیت‌های دریایی بین‌المللی امکان استفاده از پرچم سایر کشورها وجود دارد بنابراین شناورهای ما نیز از این مزیت بهره جسته هرچند که تعداد اندکی از شناورهای بخش خصوصی ایرانی در این کشور به ثبت رسیده‌اند و ثبت این تعداد کشتی تاثیری به مفهوم اخص کلمه که مانع بر دریانوردی یا فعالیت‌های تجاری دریایی ناوگان متعلق به جمهوری اسلامی ایران شود، نخواهد داشت.» پل‌مه گفت: «سلب این تعداد کشتی از پرچم پاناما از لحاظ عددی را تکذیب می‌کنیم و اساسا یک چنین حجمی از کشتی‌هایی متعلق به ایران در پاناما به ثبت نرسیده‌ است. کشتی‌های ایرانی هیچ محدودیتی برای ثبت در سایر کشورها ندارند.»

asadolahnezhad

ضرر دوماهه مرغداران

دو ماهی می‌شود که با کاهش قیمت مرغ، مرغداران در ضرر و زیان بسیاری هستند. حبیب اسدالله‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت: «جمع‌آوری مرغ مازاد، مدیریت تولید و تامین به اتحادیه مرغداران گوشتی واگذار شده است. قرار بوده که صفر تا صد بازار به ما واگذار شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است.» او ادامه داد: «با جمع‌آوری مرغ مازاد از مرغداری‌ها قیمت مرغ سیر صعودی به خود گرفته است. قیمت تمام‌شده هر کیلو مرغ زنده برای مرغداران ۴۴ هزار تومان است و هنوز حتی قیمت بازار به قیمت تمام‌شده برای مرغداران نیز نرسیده است. دو ماه است که مرغداران در ضرر و زیان هستند و قصد داریم این ضرر و زیان‌ها بررسی و عدد کلی را منتشر کنیم.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی