| کد مطلب: ۲۹۰۲

فعالان خصوصی

فعالان خصوصی

آغاز کار کمیته تخصصی مزد علت افزایش قیمت صیفی احتمال تعطیلی پتروشیمی‌ها

khodaie ali

آغاز کار کمیته تخصصی مزد

تشکیل نشست‌های کمیته تخصصی دستمزد کارگران بعد از جلسه آینده شورای عالی کار خواهد بود. علی خدایی، عضو شورای عالی کار در مورد اینکه آیا جلسات کمیته تخصصی مزد کارگران برای سال آینده تشکیل شده است، گفت: «جلسات کمیته مزد که معمولا ذیل شورای عالی کار تشکیل می‌شود، هنوز برگزار نشده است.» عضو شورای عالی کار با بیان اینکه امسال تاکنون سه جلسه شورای عالی کار برای بررسی مسائل کارگران و کارگری تشکیل شده است، گفت: «در جلسه ماه آینده در مورد تشکیل کمیته تخصصی مزد تصمیم‌گیری می‌کنیم. جلسه شورای عالی کار که مرکب از سه نماینده کارگران، سه نماینده کارفرمایان و چهار نماینده دولت است، معمولاً برای تعیین حداقل‌ دستمزد کارگران در سال آینده تشکیل می‌شود. در حال حاضر حدود 14 میلیون کارگر بیمه‌شده در کشور وجود دارند که به گفته خدایی بیش از 90درصد آنان دارای قراردادهای موقتی هستند.»

karegar

علت افزایش قیمت صیفی

چند هفته‌ای می‌شود که قیمت برخی محصولات کشاورزی از جمله پیاز، سیب‌زمینی، خیار و گوجه‌فرنگی افزایش یافته است. در این خصوص اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران علت افزایش قیمت را سردی هوا عنوان کرد و گفت: «در فصل سرد قیمت محصولات کشاورزی کمی بیشتر می‌شود، زیرا هزینه‌ها افزایش می‌یابد و محصولات دیرتر عمل می‌آیند.» براساس کشف قیمت عمده‌فروشی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار قیمت هر کیلو پیاز زرد 8 تا ۱۳هزار تومان، پیاز شیری 8 تا ۱۴هزار تومان، پیاز قرمز ۱۰ تا ۱۵هزار تومان، سیب‌زمینی۱۰ تا ۱۴ هزار تومان، خیار اصفهان 8 تا ۱۵ هزار تومان، خیار بوته‌رس 8 تا ۱۲ هزار تومان، گلخانه ۱۲ تا ۱۷ هزار تومان، گوجه فرنگی 5 تا 8 هزار تومان است که این اقلام باید با احتساب ۳۵ درصد سود به دست مصرف‌کنندگان برسد.

mahdaviabhari

احتمال تعطیلی پتروشیمی‌ها

اگر چه سال گذشته محدودیت گازی زودتر آغاز شد، اما به نظر می‌رسد که مصرف گاز درسال جاری بیشتر از مدت مشابه باشد و دست‌کم با افزایش پنج درصدی مصرف گاز در عرصه‌های مختلف روبه‌رو هستیم. اما این کاهش گاز پتروشیمی‌ها چه تبعاتی را به دنبال دارد؟ آیا ممکن است برخی از پتروشیمی‌ها را به تعطیلی بکشاند؟ احمد مهدوی‌ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران گفت: «طی روزهای گذشته کاهش پنج میلیون مترمکعبی گاز ابلاغ شد که این کاهش برعهده «ام‌پی‌سی»‌ها بود و برای پتروشیمی‌های مختلف محدودیت‌های گازی به وجود آورد. معمولاً سعی بر آن است که پتروشیمی‌ها با ظرفیت کمتری به فعالیت خود ادامه دهند و با توجه به آنکه امسال میزان مصرف گاز افزایش پیدا کرده، باید دید چه میزان محدودیت برای پتروشیمی‌ها در نظر گرفته می‌شود. سپس در رابطه با این موضوع اظهارنظر کرد، اما در صورت افزایش بی‌رویه محدودیت‌ها امکان تعطیلی برخی از پتروشیمی‌ها نیز وجود دارد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی