فعالان خصوصی
قطعات خودروهای چینی کمیاب شد

قطعات خودروهای چینی کمیاب شد
قطعات خودروهای نسل جدید چینی در بازار کم است و به همین دلیل نیز قیمت این قطعات به صورت کاذب بالا رفته است، بنابراین مالکین خودرو دچار سردرگمی شدهاند. علیرضا نیکآئین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در گفتوگو با مهر در مورد وضعیت لوازم یدکی و قطعات خودرو در بازار اظهار کرد: قطعات خودروهای نسل جدید چینی در بازار کم است و نمایندگیها باید جوابگوی این موضوع باشند. مالکین خودرو دچار سردرگمی شدهاند. فرایند تعمیرات هم طولانی شده است زیرا قطعه پیدا نمیشود و به همین دلیل خودرو در تعمیرگاه متوقف میشود. او افزود: نسل جدید، خودروهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ مانند تیگو ۷، تیگو ۸، فونیکس و… هستند که جدید وارد بازار شدهاند. نیکآئین افزود: با توجه به اینکه قطعات کمیاب است گران هم شدهاند و قیمتها کاذب است. متأسفانه قطعات اصلی خودروساز هم نیست و بعضاً قطعات غیراستانداردی مشاهده میشود که این موضوع معضل درست کرده است.
نیاز 5 میلیارد دلاری صنعت نساجی
باید در یک برنامه پنجساله ۵ میلیارد دلار برای نوسازی و بازسازی زیرساختهای تولید به صنعت نساجی اختصاص دهیم. سیدشجاعالدین امامیرئوف، دبیر انجمن صنایع نساجی ایران در گفتوگو با مهر اظهار کرد: ما برای صنعت نساجی که یک صنعت اشتغالزا و دارای ارزش افزوده است نیاز داریم که در یک برنامه ۵ ساله ۵ میلیارد دلار تسهیلات برای بازسازی و نوسازی تخصیص دهیم؛ یعنی باید سالی یک میلیارد دلار تسهیلات در نظر بگیریم تا زیرساختهای خود را از نظر تولید پارچه و پوشاک تقویت کنیم. وی افزود: در حال حاضر سالی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار واردات ماشینآلات داریم و این واردات براساس برنامهریزیهای واحدها با منابع موجود انجام میشود اما ما برای دوره برنامه هفتم توسعه درخواست داریم که تسهیلاتی برای بازسازی و نوسازی واحدها پرداخت شود. در دهه هشتاد این اتفاق افتاد و واحدهای ما از محل آن تسهیلات سرپا شدند.