| کد مطلب: ۲۸۰۰

نگاه خارجی

نگاه خارجی

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

Atlantic Council

پروژه استراتژی ایران

اندیشکده شورای آتلانتیک اخیرا پروژه جدیدی را در خصوص ایران کلید زده است. این اندیشکده در اطلاعیه‌ای اعلام کرده به‌منظور «همگام‌سازی و گردآوری سیاست‌ها و تلاش‌های تحلیلی اندیشکده شورای آتلانتیک در مورد ایران تحت یک پرچم واحد» پروژه‌ جدیدی طراحی شده است که نشان‌دهنده سطح بی‌سابقه تنش و عدم اطمینان در مورد ایران است. این برنامه توسط جاناتان پانیکوف، مدیر ابتکار عمل امنیت خاورمیانه اسکوکرافت، به‌عنوان بخشی از برنامه‌های خاورمیانه شورای آتلانتیک، نظارت خواهد شد. پانیکوف می‌گوید: «پروژه استراتژی جدید ایران، نگاهی جامع به همه مسائل مربوط به این کشور خواهد داشت که مواردش عبارتند از تحولات سیاسی، حقوق بشر، مسائل امنیتی، اقتصادی، هسته‌ای، اجتماعی و منابع طبیعی». این پروژه برای کارشناسان در سراسر طیف سیاسی و با تخصص‌های عملکردی متفاوت، زمینه بحث و گفت‌وگو درباره آینده ایران و ارائه گزینه‌های استراتژیک مشخص برای سیاست‌گذاران فراهم می‌کند.
این تلاش جدید ناشی از وقایعی نظیر اعتراضات اخیر در ایران، آینده تغییرات در کادر رهبری ایران در کوتاه‌مردت و نقش در حال تحول ایران در منطقه و پایان احتمالی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است که به‌عنوان منشوری که سیاست ایالات‌متحده و اروپا در قبال ایران در دهه گذشته برآن اساس بنا شده را شکل داده است. یک کمیته مشورتی متشکل از کارشناسان برجسته، راهنمایی‌های استراتژیک و نحوه ورود پروژه را ارائه خواهد کرد. ویل وکسلر، مدیر ارشد برنامه‌های خاورمیانه در شورای آتلانتیک می‌گوید: «هیچ‌وقت تا این حد نیاز مبرم به توصیه‌های سیاستی بدیع و متفکرانه و تحلیل‌های غیرحزبی در مورد ایران وجود نداشته است. همه اعضای برجسته کمیته، سابقه رهبری و تجربه در رسیدگی به چالش‌های سخت سیاستی را در کارنامه داشته‌اند و همین تخصص‌ها پروژه جدید ایران را برای رونق بیشتر و تأثیر واقعی در ماه‌ها و سال‌های آینده توانمندتر می‌سازد.»
ابتکار آینده ایران، به رهبری باربارا اسلاوین، تلاش‌های خود را در پایان سال جاری میلادی به پایان می‌رساند، زیرا اسلاوین برای نقش جدید به‌عنوان یک عضو ارشد در مرکز استیمسون تصمیمش را گرفته است. برای بیش از یک دهه، اسلاوین از کارهای مرتبط با ایران در شورای آتلانتیک دفاع کرد و صداهای بی‌شماری را گردهم آورد و گفتمان کارشناسی درباره ایران در واشنگتن را ارتقا داد. در آن دوره، این ابتکار ده‌ها نشریه تولید کرد، صدها رویداد را با بازیگران کلیدی تشکیل داد و توصیه‌های سیاستی ارزشمندی را به سه دولت ارائه کرد. فرد کمپ، رئیس و مدیرعامل شورای آتلانتیک گفته است: «ما از کمک‌های ارزشمند باربارا در شورای آتلانتیک در 12سال گذشته سپاسگزاریم. با خروج باربارا از شورا، ما برای او بهترین‌ها را آرزو می‌کنیم و مشتاقانه منتظر خواندن و شنیدن دیدگاه‌های او در مورد ایران هستیم.» باربارا اسلاوین بیش از 25تمرکز و توجه خود را روی مطالعه ساختار سیاست در ایران سپری کرد. اسلاوین نویسنده کتاب دوستان کینه‌توز، دشمنان در آغوش هم: ایران، ایالات‌متحده و مسیر پرپیچ و خم رویارویی است.
برخی از کارشناسان و استراتژیست‌هایی که قرار است در این برنامه جدید شورای آتلانتیک حضور داشته باشند عبارتند از: پل فولی، سفیر سابق استرالیا در ایران، استوارت لوی، معاون سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، راب مک‌ایر، سفیر سابق انگلیس در ایران، فرانک‌مکنزی، فرمانده سابق نیروهای سنتکام، مایکل مورل، معاون سابق سازمان سیا، بث‌سانر، معاون سابق سازمان اطلاعات ملی آمریکا، ارنست مونیز، وزیر سابق انرژی آمریکا، محمود سریع‌القلم استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه شهید بهشتی، صنم وکیلی تحلیلگر ارشد اندیشکده چتم‌هاوس.
اندیشکده شورای آتلانتیک با هدف تشویق همکاری بین آمریکای شمالی و اروپا که از جنگ جهانی دوم آغاز شده بود، تأسیس شد. در سال‌های اولیه فعالیت خود، عمدتا انتشاردهنده مقالات سیاستگذاری و نظرسنجی از اروپاییان و آمریکایی‌ها در مورد نگرش آنها به همکاری‌های فرااقیانوس اطلس و بین‌المللی بود. در این سال‌ها، تمرکز اصلی آن بر مسائل اقتصادی بود - عمدتا تشویق تجارت آزاد بین دو قاره و تا حدی کمتر برای بقیه جهان - اما در زمینه مسائل سیاسی و زیست‌محیطی نیز کار می‌کرد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی