| کد مطلب: ۴۹۹۲

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

واکنش تعجب‌برانگیز آمریکا پیشرفت درباره تبادل زندانی لزوم اعتماد سیاسی

kanani

واکنش تعجب‌برانگیز آمریکا

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در پاسخ به سوالی پیرامون آخرین وضعیت مذاکرات مبادلات زندانیان و مباحث مطرح‌شده روز گذشته و تکذیب آن توسط آمریکایی‌ها، گفت: «سوءسابقه آمریکا در معاهدات باعث تردید نسبت به هرگونه توافق با آنها شده است. در ارتباط با بحث تبادل زندانیان که اشاره کردید هم دیروز وزیر امور خارجه اشاره کردند و هم بنده بعد از واکنش تعجب‌برانگیز آمریکایی‌ها واکنش نشان دادم. جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده است که به دیپلماسی برای رفع مشکلات اعتقاد دارد و پایبندی خود را به این مسیر نشان داده است.» وی تصریح کرد: «همانطور که بارها اشاره شده گفت‌وگوها از طریق واسطه‌ها ادامه دارد، در برخی از موضوعات مانند تبادل زندانیان توافق مکتوبی در ماه مارس امضاء شد، متاسفانه روندهای دیگری طی شد در این زمینه و طرف مقابل آن را به مذاکرات هسته‌ای گره زد. مشکلات فنی طرف آمریکایی هم به خودش ارتباط دارد. درخصوص روند مذاکرات هسته‌ای هم با توجه به سابقه سوء و عدم پایبندی دولت آمریکا به تعهدات، همانطور که اعلام شده جمهوری اسلامی ایران خواستار اخذ تضمین قابل راستی‌آزمایی است.»

financial times

پیشرفت درباره تبادل زندانی

روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» نوشت: «قطر در سپتامبر گذشته در جریان نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد تبادل احتمالی زندانیان، به تسهیل گفت‌وگوهای ایران و آمریکا کمک کرد.» این روزنامه نوشت که این گفت‌وگو‌ها به توافق نهایی نرسیده، اما پیشرفتی در آن حاصل شده است. این روزنامه همچنین به آزادسازی دارایی‌های ایران در کره‌جنوبی اشاره کرد و توضیح داد: «یکی از گزینه‌ها این است که این دارایی‌ها در یک حساب قطری نگهداری شود تا اطمینان حاصل شود که برای خرید اقلام غیرتحریمی مانند دارو و مواد غذایی استفاده می‌شود. پیش از این حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که کشورش در روزهای گذشته به توافقی در خصوص مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا رسیده است و افزود: «چنانچه امور از جانب آمریکا به خوبی پیش برود، ممکن است در آینده نزدیک شاهد این توافق باشیم. اما «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اظهارات مقامات ایرانی در خصوص رسیدن به توافق مبادله زندانیان را تکذیب کرد.»

Bagheri

لزوم اعتماد سیاسی

علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه که به مسقط سفر کرده است، با بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار دو طرف در خصوص مسائل دوجانبه و منطقه‌ای به بحث و تبادل نظر پرداختند. موضوع توافق برای از سرگیری روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی و گفت‌وگوهای منطقه‌ای به منظور تقویت صلح و امنیت در منطقه از موضوعات مطرح شده در این ملاقات بودند. باقری گفت: «رمز موفقیت سیاست همسایگی ایران، اعتماد متقابل سیاسی و هدف این سیاست راهبردی برقراری ثبات و آرامش در منطقه و ارتقای همکاری‌های اقتصادی برای ترویج توسعه در همه کشورها و رفاه فراگیر برای همه ملت‌های منطقه است.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی