| کد مطلب: ۹۸۶

مسابقه ناتمام مشهد

مسابقه ناتمام مشهد

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

فیفا 6 روز وقت داده تا حواشی دیدار ایران و لبنان روشن شود

«پرتاب گاز اشک‌‌آور به زنان پیش از حضور در ورزشگاه امام رضا مشهد»، باعث شد تا فیفا از فدراسیون فوتبال ایران بخواهد ظرف شش‌‌روز توضیحاتی را بابت اتفاقات ناگوار ارائه کند. نهم‌‌فروردین‌‌ماه 1401 تیم‌‌ ملی فوتبال ایران در مرحله انتخابی مسابقات جام‌‌جهانی 2022 مقابل لبنان در ورزشگاه امام رضا مشهد با حساب دو بر صفر به پیروزی رسید، اما مسائل بیرون از زمین این دیدار به‌‌حدی بود که حواشی آن بعد از گذشت پنج‌‌ماه هنوز ادامه دارد. مسابقه‌‌ای که قرار بود با حضور زنان روی سکوهای ورزشگاه شروع شود اما با پرتاب گاز اشک‌‌آور و مداخله نیروهای امنیتی اجازه ورود زنان به ورزشگاه صادر نشد تا این دیدار فقط با حضور تماشاگران مرد برگزار شود.

واکنش فدراسیون فوتبال چه بود؟

بعد از پرتاب گاز فلفل و ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه انتظار می‌‌رفت تا واکنش درخورشأنی از فدراسیون فوتبال و مقامات رخ دهد، اما نه‌‌تنها این اتفاق رخ نداد بلکه فدراسیون فوتبال حتی یک عذرخواهی ساده هم بابت چنین موضوعی نکرد و صرفا به این جمله بسنده کرد: «افرادی که بلیت خریده بودند و نتوانستند وارد استادیوم شوند، مبلغ بلیتی که هزینه کردند به حساب‌‌شان برمی‌‌گردد». دولت نیز در روزهای نخست واکنشی که خدشه‌دار شدن افکار عمومی را بهبود بخشد از خود نشان نداد و وزیر کشور با علم به تعهد ایران به فیفا برای حضور زنان در بازی‌‌های ملی، با دفاع تلویحی از ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه ثامن‌الائمه مشهد گفته بود: «اختلال در سامانه فروش بلیت ایجاد شده بود و ۹خانم بلیت تهیه کرده بودند ولی بعد از بررسی‌‌ها مشخص شد آن ۹بلیت برای آقایان صادر شده و در اختیار بانوان قرار گرفته است.» وزیر کشور که از سوی رئیسی مامور رسیدگی به حواشی فوتبال در مشهد شده بود، در اولین گزارش خود تاکید کرد که « 27هزار قطعه بلیت‌جعلی توسط دو کافی‌نت در مشهد فروخته شده بود که این مساله نیز باعث ایجاد ازدحام در ورزشگاه امام رضا شد.» در ادامه وحیدی در پاسخ به انتقادها درباره عملکرد یگان‌ویژه مشهد که در ورزشگاه ثامن‌الائمه مستقر بودند، تاکید کرده بود: «نیروی انتظامی به وظیفه ذاتی خود عمل کرده است».

نمایندگان مجلس خواستار توضیح شدند

مجتبی توانگر، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی بعد از این اتفاق در توییتر خود نوشته بود: «دختران برای تماشای فوتبال، بلیت خریدند ولی سهم‌‌شان گازفلفل شد! این اقدامات جز هزینه‌‌تراشی در داخل و خارج نتیجه دیگری ندارد. در اولین فرصت سوال از وزیر ورزش را ثبت می‌‌کنم. باید پاسخگوی این حادثه باشد. اگر نمی‌‌توانید در مدار قانون وظیفه‌‌تان را انجام دهید بهتر است بروید!» همچنین جلال رشیدی کوچی، دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز خواستار توضیح از وزیر ورزش شد، اما نقد اصلی همین است که چطور بعد از گذشت پنج‌ماه هنوز مقصر این اتفاق به عموم مردم معرفی نشده است؟

رویکردی متفاوت به ماجرا

ماجرا از این قرار است که این مسابقه در ابتدا قرار بود در تهران برگزار شود اما با مشورت‌‌های اشتباه از داخل هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال، برگزاری این دیدار به مشهد رفت با این تصور که در شهر مشهد، زنان کمتری به ورزشگاه می‌‌روند و مدیریت‌کردن‌شان راحت‌‌تر از تهران است، اما دقیقا تمام پیش‌بینی‌‌ها برعکس شد و استقبال کم‌نظیری از جانب زنان برای این مسابقه رخ داد. وزارت ورزش نیز درنهایت پذیرفت که مسابقه به‌جای تهران و حتی اصفهان، به مشهد برود. پرتاب گاز اشک‌آور و برخورد نامناسب با زنان باعث شد تا سرانجام فیفا نامه‌‌ای به فدراسیون فوتبال ارسال کند و از مقامات فوتبال ایران بخواهد در این خصوص توضیح دهند. موضوعی که البته با دیدگاه متفاوتی از سوی امیررضا واعظی آشتیانی روبه‌رو است. مدیرعامل سابق باشگاه استقلال در گفت‌وگو با هم‌میهن معتقد است، این نامه در راستای همان اخباری است که از داخل ایران به بیرون داده می‌‌شود: «همانطور که انتخابات فدراسیون فوتبال را مهندسی‌شده می‌‌دانم، وجود چنین نامه‌‌ای را در این برهه مهندسی‌شده می‌‌دانم؛ چراکه معتقدم خود دوستان، گرا دادند تا حساسیتی به‌وجود بیاید و بعد خودشان را در نقش نجات‌دهنده معرفی کنند و بگویند این ما بودیم که پرونده تعلیق و محرومیت فوتبال ایران را حل کردیم.» صحبت‌‌های واعظ آشتیانی درراستای مصاحبه مطبوعاتی مهدی تاج است که پنج‌شنبه هفته‌گذشته برگزار شد و در این خصوص گفته بود، فیفا نامه‌‌ای ارسال کرده و از ما توضیح خواسته که چرا چنین اتفاقی رخ داده است. تاج در ادامه رفتار خشونت‌آمیز برخی نهادهای امنیتی، پرتاب گاز اشک‌آور را محکوم کرده و گفته باتوجه به اینکه دولت از مسئولان خواسته با متخلفان برخورد کنند پس این موضوع از سوی دولت خودمان نیز محکوم شده است و اصلا ربطی به حوزه فوتبال ندارد که ما را قربانی کنند. مهدی تاج در ادامه پیرامون نامه فیفا درباره حوادث مشهد می‌‌گوید به ما شش‌روز وقت دادند و گفتند اگر قانع نشدیم، اتفاقات ناگواری می‌‌افتد. تاج معتقد است، افرادی که چنین تخلفی کردند از دید ما افراد خاطی و فحاشی هستند که تنش درست کردند و ما مخالف چنین رفتارهایی هستیم.

سکوت مسئولان فدراسیون فوتبال

علی‌اکبر هاشمی جواهری، مدیرکل اداره ورزش و جوانان خراسان رضوی نیز بعد از مسابقه توضیحاتی ارائه کرد و توپ را در زمین مسئولان فدراسیون فوتبال انداخت که از تهران در حال مدیریت کردن این مسابقه بودند: «باتوجه به اینکه مشهد به‌عنوان پایگاه فرهنگی جهان اسلام و تشیع است، بنابراین بعضی از مسائل باید از قبل پیش‌‌بینی می‌‌شد. او گفت: ما مجری تصمیماتی بودیم که از تهران گرفته شد. ما و شورای تامین استان همه گوش‌به‌فرمان و مجری دستوراتی بودیم که از تهران آمد، در آخرین لحظه‌‌ها قرار شد به این شکل برگزار شود.» پیگیری‌‌های خبرنگار هم‌‌میهن اما برای گفت‌و‌گو با مسئولان فدراسیون فوتبال بی‌‌نتیجه ماند و از سخنگو تا اعضای هیات‌رئیسه، هیچ‌کدام حاضر نشدند در این باره و اولتیماتوم فیفا به فدراسیون فوتبال ایران صحبت کنند. وقتی هیچ‌یک از مسئولان فدراسیون فوتبال حاضر نمی‌‌شوند درمورد یکی از حساس‌‌ترین موضوع‌‌های موجود که می‌‌تواند برای فوتبال ایران دردسر بزرگی ایجاد کند صحبت و شفاف‌سازی کنند، ابهام‌‌های بیشتری به‌وجود می‌‌آید. اینکه آیا تغییر محل برگزاری این مسابقه از تهران به مشهد با پیشنهاد احسان اصولی، رئیس هیات‌فوتبال خراسان رضوی رخ داده یا صرفا یک اشتباه استراتژیک برای کاهش حضور زنان در ورزشگاه بوده که همین امر نیز جای سوال دارد که چرا برخی تلاش کردند مسابقه‌‌ای که با نظارت مستقیم نماینده فیفا در حال برگزاری بوده، با کاهش حضور زنان روی سکوها پیش ببرند؟ این‌‌ها سوالاتی است که مسئولان فدراسیون فوتبال حاضر نشدند نسبت به آن شفاف‌سازی کنند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی