| کد مطلب: ۹۱۰

فوق‌ستاره‌‏ای که هو می‏‌شد

فوق‌ستاره‌‏ای که هو می‏‌شد

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

پایان عصر حرفه‌‌ای سرنا ویلیامز در 41سالگی

سرنا ویلیامز به‌عنوان یکی از بهترین تنیس‌بازان تمام دوران، بعد از شکست در مسابقات «یو اس اوپن» آمریکا برای همیشه از دنیای تنیس کنار رفت. بی‌‌شک او پرافتخارترین تنیسور تمام ادوار تاریخ‌ زنان است که توانست تمام رکوردهای ممکن را به‌دست بیاورد و با کسب ۲۳عنوان قهرمانی یک‌نفره و ۱۴عنوان قهرمانی دونفره در گرنداسلم‌‌ها، همچنین سه‌مدال طلای المپیک در بخش دونفره و یک مدال طلای المپیک در بخش تک‌نفره؛ عملکردی جاودانه به‌عنوان یک ورزشکار زن سیاه‌پوست از خود به‌یادگار بگذارد. او فارغ از بحث ورزش، نماد یک زن‌فعال در حوزه زنان و حامی سیاه‌پوستانی است که سال‌‌ها در آمریکا مورد تبعیض قرار گرفتند.

موفقیت از دل «هو شدن نژادپرستانه»

سرنا که زندگی سختی تا پیش از ورود به دنیای حرفه‌‌ای ورزش داشت، توانست در سال 2001 به فینال مسابقات «ایندین ولز» صعود کند. سالن تنیس مملو از تماشاگر بود اما باورپذیر نبود که هربار سرنا پشت ضربه سرویس قرار می‌‌گرفت، به‌جای سکوت تماشاگران، با هو شدن توسط آنها رو‌به‌رو می‌‌شد. پدر سرنا نیز در ورزشگاه حاضر بود و از این اتفاق اشک می‌‌ریخت. پدر او، ریچارد در زندگی‌نامه خود می‌‌نویسد، توهین‌‌های نژادپرستانه علیه او و دخترانش «در استادیوم به پرواز درآمدند». سپس سرنا «ایندین ولز» را برای 13سال آینده تحریم کرد. از همان دوران کودکی، پدر سرنا او را طوری تربیت کرد تا خانواده برایش بالاترین مقام را داشته باشد. ریچادر، پدر سرنا، اولین مربی‌تنیس او نیز محسوب می‌‌شود. ویلیامز در سن سه‌سالگی تمرین تنیس را به شکل‌جدی آغاز کرد و راکت تنیس را برای اولین‌بار به‌دست گرفت. او در سال ۲۰۱۷ به‌اجبار باید برای قهرمانی در مسابقات اپن استرالیا مقابل خواهرش قرار می‌‌گرفت. او، خواهرش را در فینال شکست داد تا به بیست‌وسومین قهرمانی در گرنداسلم خودش برسد. در پایان اما او از خواهرش به‌عنوان الهام‌بخش زندگی خود یاد کرد و گفت، اگر خواهرش نبود، سرنا نیز به چنین جایگاهی در دنیای ورزش نمی‌‌رسید.

بارداری و ناداوری؛ او را متوقف نکرد

در سال 2004 سرنا شکستی بحث‌برانگیز مقابل جنیفر کاپریاتی، دیگر تنیسور آمریکایی را تجربه کرد که برای اولین‌بار دستگاه کنترل توپ برای عبور از خط، تست می‌‌شد. سرنا بعد از این شکست به‌صراحت اعلام کرد، رنگ‌پوستش عامل شکست او مقابل رقیب سفیدپوستش شده چراکه هر توپی که در داخل زمین هم قرار می‌‌گرفت، توسط داور رد می‌‌شد و این اصلا قابل‌باور نبود. سرنا در سال 2016 ازدواج کرد و در ماه آوریل سال ۲۰۱۷، خبر بارداری خود را در یک پست اسنپ‌چت اعلام کرد. دختر سرنا ویلیامز در نخستین‌روز ماه سپتامبر به‌دنیا آمد. سرنا ویلیامز در ماه فوریه سال ۲۰۱۸، در مصاحبه‌‌ای از مشکلاتی گفت که برای سلامت بدنش بعداز به‌دنیا آوردن دخترش پیش آمده. او در گفت‌وگویی فاش کرد که در آستانه فوت‌شدن بعد از زایمان بوده. او در این گفت‌وگوی رسانه‌‌ای گفته بود، آمار مرگ‌ومیر زنان سیاه‌پوست باردار در قیاس با سفیدپوست‌‌ها سه‌برابر است و اگر سازمان نظام‌پزشکی به مشکلات زنان باردار هنگام زایمان گوش کند، قطعا وضعیت بهبود پیدا می‌‌کند.

از تاجری موفق تا صداپیشگی در سیمپسون‌ها

سرنا ویلیامز با ورود به دنیای تلویزیون، فیلم، مد و لباس ثابت کرد غیر از بازی‌تنیس، توانایی‌‌های بیشتری دارد. او یک‌لاین لباس برای برند فرانسوی طراحی کرد. همچنین از صدایش در سریال تلویزیونی مشهور «سیمپسون‌ها» استفاده شده. گفتنی است، فعالیت ویلیامز محدود به‌مد نمی‌‌شود و دستی‌برآتش در رمزارزها هم دارد. سرنا ونچرز، یک شرکت ‌‌سرمایه‌‌گذاری متعلق به سرنا ویلیامز است. همچنین سرنا در 10یونیکورن جهانی سهامدار است که از میان آنها می‌‌توان کوین ترکر (پلتفرمی ‌‌برای ردیابی رمزارزها در تمام مبادلات) و نوم (یک برنامه موبایل برای پایش سلامتی) را نام برد.

اشک‌‌‎های پدر که به سینما کشید

زندگی 41ساله سرنا آنقدر برای کارگردان‌‌ها جذاب بود که سراغ ساخت زندگی او و خواهرش رفتند. «شاه ریچارد»، یک زندگی‌نامه درام‌آمریکایی، محصول سال۲۰۲۱، به‌کارگردانی رینالدو مارکوس‌گرین و نویسندگی زک بالین است و زندگی ریچارد ویلیامز، پدر و مربی تنیس‌بازان مشهور، ونوس و سرنا ویلیامز را دنبال می‌‌کند. ویل اسمیت در نقش‌اصلی و آنجانو الیس، سانیه سیدنی، دمی سینگلتون، تونی گلدوین و جان برنتال درآن به‌ ایفای‌نقش می‌‌پردازند. فیلم، داستان زندگی ریچارد ویلیامز را دنبال می‌‌کند؛ پدری‌مایوس که نقش‌مهمی در تربیت دو ورزشکار فوق‌‌العاده بااستعداد دارد که درنهایت ورزش‌تنیس را برای همیشه تغییر دادند.

پایان ورزش و ادامه فعالیت مدنی

سرنا در پایان فعالیت‌حرفه‌‌ای خود در رشته تنیس می‌‌گوید، وقتی کودک بوده به‌خاطر رنگ‌پوست و نوع‌اندامش همیشه با نگاهی متفاوت از طرف مردم روبه‌رو بود. او می‌‌گوید، آنقدر در تنیس موفق شدم تا به دنیا ثابت کنم به‌خاطر رنگ‌پوست، کسی قرار نیست موفق نشود یا شکست بخورد. من عاشق خودم هستم و زندگی‌ام را دوست دارم.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی