| کد مطلب: ۵۸۹

فرجام دختران هنر

فرجام دختران هنر

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

پیگیری خبر عدم ثبت‌نام دانش‌آموزان دختر در هنرستان موسیقی شیراز

روز ۲۳مردادماه برای ۶۱دختر دانش‌‌آموز شیرازی که قطعا از علاقمندان واقعی موسیقی محسوب می‌‌شوند، روز تلخی بود. آنها در‌حالی‌که برای رشته موسیقی در هنرستان شهید کامیاب شهر شیراز ثبت‌‌نام کرده و مشتاق شروع سال تحصیلی بودند، با پیامی یک‌خطی مواجه شدند: «پذیرش این رشته، منتفی شده و برای دریافت پرونده تحصیلی به مدرسه مراجعه کنید». ماجرا از این قرار است که بنا بود 23مردادماه آزمون ورودی در هنرستان شهید کامیاب شیراز برگزار شود تا افراد برگزیده وارد کلاس دهم شوند، اما با صدور دستور‌العملی عجیب از سوی آموزش‌وپرورش استان مبنی براینکه تمام رشته‌‌های برون‌‌سپاری‌‌شده به دلیل نبود بودجه منحل شده است، دانش‌آموزان این رشته را شوکه کرد؛ به این‌خاطر که با حذف رشته موسیقی در مقطع دهم، عملا خبری از این رشته در مقاطع یازدهم و دوازدهم هم نخواهد بود و این یعنی پایان کار دانش‌آموزان این رشته در مقطع نهم! پیش‌تر نیز زمزمه‌‌هایی مبنی بر اعمال محدودیت بر رشته‌‌های موسیقی در شهر شیراز شنیده شده بود، اما اینکه بخواهند رشته‌‌های درسی را در مدارس حذف کنند، پیش‌بینی نمی‌‌شد.

تکذیب بعد از تشکیل کمپین مجازی

بعد از انتشار این خبر، واکنش‌‌های زیادی در فضای مجازی شکل گرفت و تبدیل به کمپینی شد در حمایت از دانش‌آموزانی که سرنوشت نامشخصی در تحصیل پیدا کرده‌اند. در بخشی از این کمپین که به امضای دانش‌آموزان و خانواده آنان خطاب به یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش رسیده، آمده: «اگر این اتفاق به علت محدودیت‌‌های مالی رخ داده، چرا تنها هنرجویان دختر از تحصیل منع شده‌‌اند؟ اگر آموزش‌وپرورش کشور از پس هزینه هنرستان دختران شیراز برنمی‌‌آید، چرا تنها ممانعت در رشته موسیقی صورت گرفته است؟ اگر مشکلات مالی آموزش‌وپرورش چنان زیاد است که اقدام به تعطیلی رشته‌‌های مدارس می‌‌کند، چرا از خیرین هنر‌‌دوست شیرازی و بسیاری از دلسوزان فرهنگ و آموزش که همیشه در هر موقعیت صف‌اول یاری‌‌رسانی و همیاری بوده‌‌اند، تقاضای کمک نشده است؟» بعد از دوروز روزه‌سکوت مسئولان، سرانجام فرشید قاسمی، معاون آموزش‌متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش فارس به جنجال ایجادشده واکنش نشان داد و طبق معمول با یک تکذیب همراه شد: «حذف رشته موسیقی در هنرستان‌‌های استان، صحت ندارد و به‌زودی کار ثبت‌‌نام از دانش‌‌آموزان در این رشته دنبال می‌‌شود. او ضمن تکذیب خبر تحصن تعدادی از دانش‌آموزان هنرستان‌‌های شیراز در اعتراض نسبت به حذف رشته موسیقی گفت: «حذف رشته موسیقی در هنرستان‌‌های شیراز خلاف‌واقع است و صحت ندارد. سه‌هنرستان در شیراز دارای رشته موسیقی هستند و فعالیت آنها ادامه دارد. این خبر صحت ندارد و تاخیر در ابلاغ‌مجوز از سوی وزارت‌خانه، موجب به تعویق افتادن در ثبت‌‌نام دانش‌‌آموزان در این رشته شده است که به‌زودی ثبت‌نام انجام می‌‌شود. متاسفانه افرادی که از این موضوع اطلاع کافی نداشتند، اطلاعات نادرستی را در اختیار اولیای دانش‌‌آموزان قرار دادند که موجب ایجاد بروز این خبر نادرست شده است.» فرشید ذاکری، استاد موسیقی و عضو سابق انجمن موسیقی استان فارس در گفت و گو با «هم‌‌میهن»، اما نظر قاسمی را رد می‌‌کند: «بیست و سوم مردادماه ۴۰دقیقه قبل از آزمون اطلاع داده شد که هنرستان تعطیل شده. فرشید قاسمی گفته، رشته‌‌ها حذف نشده ولی اطلاعیه‌‌ای که هنرستان داده، خلاف صحبت ایشان را تایید می‌‌کند به این خاطر که در دستورالعملی که منتشرشده به‌صراحت گفتند که به‌خاطر عدم‌بودجه، این رشته حذف می‌‌شود. ضمن اینکه من با یکی از مسئولان این هنرستان صحبت کردم و او نیز تایید کرد این دستور‌العمل از تهران آمده که باید برون‌سپاری هرچه سریع‌‌تر جمع شود! سوال اینجاست که چرا چنین مساله مهمی را به تهران ارجاع می‌دهند؟ عدم تصمیم‌‌گیری به‌موقع باعث شد تا چنین حواشی زشتی شکل بگیرد.»

تحصیل در دانشگاه آری، هنرستان خیر!

یکی از نکاتی که نسبت به آن توجه نشد این بود که در شیراز، دانشگاه موسیقی وجود دارد و بدون مشکل خاصی، دانشجویان تحصیل می‌‌کنند، اما حالا یکی از هنرستان‌‌های دخترانه به بهانه تدریس موسیقی در آستانه تعطیلی قرار گرفته است. استاد دانشگاه موسیقی و عضوسابق انجمن‌موسیقی شیراز در این‌باره گفت: «در شیراز 110آموزشگاه موسیقی در حال فعالیت است و چهاردانشگاه داریم که مدرک موسیقی می‌‌دهند و زیر نظر وزارت علوم فعالیت می‌‌کنند، حالا چطور است که در دانشگاه، دانشجویان می‌‌توانند تحصیل کنند، اما در هنرستان دانش‌آموزان نمی‌‌توانند؟ اتفاقا این روند بهتر است که در سنین پایین‌تر، دانش‌آموزان با موسیقی آشنا شوند و با تخصص وارد دانشگاه شوند.»

مسئولان استان: شایعه است؛ توجه نکنید!

پیشتر نیز قید شد که مسئولان بعد از دوروز روزه‌سکوت، مشکل پیش‌آمده را تکذیب کردند، اما پیگیری‌‌های خبرنگار هم‌میهن نیز نشان می‌‌دهد که مسئولان آموزش‌وپرورش استان فارس، تعطیلی این هنرستان را به دلیل مشکلات مالی رد کرده‌اند. ابراهیم نجفی‌نژاد، معاون فرهنگی هنری آموزش‌وپرورش استان فارس در گفت‌وگو با هم‌‌میهن نیز تاکید می‌‌کند که تا هفته آینده خبرهای خوبی را به اطلاع دانش‌آموزان این هنرستان خواهند رساند و این موضوع که هنرستان به‌دلیل کمبود بودجه تعطیل شده، صحت ندارد. همچنین فرشید قاسمی، معاون متوسطه آموزش‌وپرورش استان فارس نیز در گفت‌وگو با «هم‌میهن» می‌‌گوید، حتی یک نامه مکتوب رسمی از آموزش‌وپرورش وجود ندارد که به هنرستان ابلاغ شده باشد اینجا را تعطیل کنید. بلکه این وقفه در برگزاری آزمون به این خاطر بود که به‌دلیل برون‌سپاری موسیقی در مقطع دهم، نیاز به مجوزی از سوی آموزش‌وپرورش کل بود. برون‌سپاری به این معنی است که اگر در آن حوزه، متخصصانی وجود نداشت، باید از موسسات خارج از آموزش‌و‌پرورش مجوز بگیریم تا به دانش‌آموزان تدریس کنند. این یک پروژه 10روزه را می‌‌طلبید که متاسفانه مدیر هنرستان صبر نکرد و خبر اشتباه را به اطلاع عموم رساند». موضوع دیگری که در فضای‌مجازی مطرح شد این بود که دانش‌آموزان این هنرستان اعلام کردند به آنها اطلاع داده شده که به دلیل کمبود‌بودجه باید این هنرستان در رشته موسیقی تعطیل شود. قاسمی اما چنین نقل‌قولی را نیز قویا رد می‌‌کند: «اصلا بحث کمبود‌بودجه مطرح نیست و ما بابت هنرستان‌‌های موسیقی، مشکل مالی نداریم بلکه فقط 10روز باید دوستان صبر کنند تا این مجوز از تهران برسد و آزمون را برگزار کنیم. بعد از برگزاری آزمون، بدون هیچ مشکلی ثبت‌نام‌‌ها انجام می‌‌شود و دانش‌آموزان می‌‌توانند برای اول مهرماه خودشان را آماده کنند.»

چرا آزمون برگزار نشد؟

یکی از مربیان شاغل در هنرستان شهید کامیاب نیز در گفت‌وگو با هم‌‌میهن لغو آزمون 23مردادماه را تایید کرد و گفت، تا پیش از ساعت 9صبح قرار بود آزمون برگزار شود، اما متنی در گروه‌‌های تلگرامی دانش‌آموزان منتشر شد که به دلیل کمبود‌بودجه، این هنرستان تعطیل شده است. البته آزمون هم در تاریخ 23مردادماه برگزار نشد و دانش‌آموزان به منزل خود رفتند، اما اینکه پیامکی به دانش‌آموزان یا مدیران مدرسه ارسال شده باشد نه، چنین اتفاقی رخ نداد.

جلوی رشد هنردوست‌‌ها را نگیریم

شیراز یکی از شهرهایی است که خواننده‌‌ها و موزیسین‌‌های مطرحی را معرفی کرده مثل علی زند‌وکیلی که از همین هنرستان موسیقی رشد کرد. عضو سابق انجمن موسیقی استان فارس در این‌باره می‌‌گوید: «شما یکبار دیگر مصاحبه آقای قاسمی را بخوانید. او گفته ظرف 10روز دستورالعملی از تهران می‌‌آید و ثبت‌نام‌‌ها مجددا ازسر گرفته می‌‌شود، اما نقد اصلی اتفاقا همینجا است که چرا باید دستورالعمل از تهران بیاید؟ مگر قرار نیست هر استان در این زمینه به‌صورت مستقل رفتار کند؟ ضمن اینکه نقد دیگر این است که چرا سازمانی به‌اسم «فنی و حرفه‌ای» تشکیل شده که صلاحیت بررسی و تحلیل در این حوزه را ندارد، اما به‌راحتی به هرکسی که مراجعه می‌‌کند، مجوز می‌‌دهد؟ افرادی که سال ها پشت‌در مجوز وزارت‌ارشاد بودند، الان راه میان‌بر را پیدا کرده‌اند. بسیاری از افرادی که در مارکت موسیقی ایران چهره شده‌اند، از همین هنرستان‌‌ها کشف شدند و انصاف نیست با تعطیلی این هنرستان‌‌ها، مسیر معرفی شدن چنین استعدادهایی را متوقف کنیم و به موسیقی ایرانی ضربه بزنیم». در پایان با پیگیری خبرنگار هم‌‌میهن آنچه مشخص شد این است که مسئولان درصدد جبران این حاشیه به‌وجود‌آمده هستند و تلاش می‌‌کنند تا دانش‌آموزان برای یک‌مهرماه بتوانند ثبت‌نام خودشان را انجام دهند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی