| کد مطلب: ۹۴۶

جیران در دادگاه

جیران در دادگاه

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

بیش از 40 روز از توقیف جیران گذشت و آینده پخش آن همچنان مبهم است

«توقیف و پخش» سریال جیران تبدیل به یک بازی پینگ‌پنگی از سوی فیلیمو شده و فقط کاربرانی که هزینه اشتراک ماهانه را پرداخت کرده‌اند، ضرر کرده و دقیقا نمی‌‌دانند پخش این سریال در نهایت قرار است چه تاریخی از سر گرفته شود. ماجرا وقتی جالب می‌‌شود که براساس شنیده‌‌ها هر دو طرف ماجرا می‌‌گویند «رای پایانی» به سود آنها است. شاید پایان سریال جیران را بتوان براساس روایت‌‌های تاریخی حدس زد، اما انتهای این دعوای حقوقی مشخص نیست. اگر این اتفاق یک بازنده داشته باشد، قطعا مخاطبانی هستند که بابت تماشای یک سریال اشتراک ماهانه پرداخت کردند، اما فقط 23 قسمت از سریال پخش شد و به سرانجام نرسید.

جیران با توقیف آمد...

8 صبح 24 دی‌ماه 1400 بعد از تبلیغات گسترده در فضای مجازی، قرار بود سریال جیران از پلتفرم فیلیمو پخش شود که به یک‌باره با اطلاعیه‌‌ای از سوی فیلیمو، پخش این سریال به تعویق افتاد. ماجرا از این قرار بود که شکایتی که از تهیه‌کننده سریال جیران شده بود، به جریان افتاد. براین‌اساس عوامل سازنده سریال «آهوی من مارال»، شکایتی در این خصوص از سازندگان جیران داشتند، مبنی بر اینکه داستان و قصه این کار کپی‌‌برداری شده از داستان سریال آنهاست. هر دو سریال درباره ناصرالدین‌‌شاه است. بیانیه روابط عمومی سریال «آهوی من مارال» در پی عدم پخش سریال جیران حاکی از آن بود که جیران باید بخش‌‌های کپی‌شده را حذف کند:«پی‌رنگ اصلی داستان عاشقانه سریال جیران از سریال «آهوی من مارال» کپی برداری شده است. براساس حکم محکومیت آقای عفیفه سریال جیران محکوم به حذف شباهت‌‌های کپی‌شده از سریال «آهوی من مارال» است.» این ماجرا حل شد تا سریال جیران با تاخیر یک‌ماهه سرانجام پخش شود.

توقف در ایستگاه 24

پخش سریال جیران تا قسمت بیست‌وسوم بدون وقفه ادامه داشت تا اینکه در ایستگاه 24 بار دیگر پخش این سریال متوقف شد. بازهم همان داستان همیشگی! شکایت کارگردانی که معتقد است طرحش در این سریال کپی شده است. این بار اما احسان جوانمرد، فیلمنامه‌‌نویس و نویسنده سریال «جیران» در واکنش به این توقیف که با دستور قضایی رخ داده، در صفحه شخصی‌‌اش در اینستاگرام متن تندی را منتشر کرد و معتقد است هرچند رای به نفع آنها صادر می شود اما بازهم روند طولانی در انتظارشان است که کار را خسته کننده کرده است:« من شک ندارم مثل دو نوبت قبلی این بار هم یک رسیدگی غیرشتابزده و منصفانه نشان خواهد داد که این دو کار جز نام ناصرالدین‌‌شاه در هیچ چیزی با هم مشترک نیستند. فارغ از بحث کیفیت (اصلا فرض کنیم آن سریال هزار بار بهتر از جیران ساخته شده) تفاوت دو قصه با هم آنقدر واضح است که مقایسه‌‌ و شبیه دانستن‌شان جز خنده‌‌ی حضار نتیجه‌‌ای ندارد.»

امیدی به پخش جیران است؟

در دوره مدیریت قبلی ساترا، بعد از شکایت مهرداد غفارزاده، هیات سه‌نفره‌‌ای تشکیل شد که رای به تبرئه‌ی سریال جیران داد، اما این پایان کار نبود و قوه قضائیه و همچنین ساترا اعلام کرد به علت شکایت شاکی خصوصی، فیلم بار دیگر توقیف شده است: «این حکم در پی شکایت شاکی خصوصی از شرکت فناوران ایده‌پرداز (فیلیمو) و در راستای اجرای ماده ۲۹قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان و در جهت حمایت از شاکی خصوصی صادر شده است.» شنیده‌‌ها حاکی از آن است که پلتفرم فیلیمو و سازندگان سریال جیران قصد ندارند در این زمینه کوتاه بیایند و با سازندگان سریال «آهوی من مارال» به توافق برسند. این درحالی است که آخرین قسمت پخش‌شده این سریال در تاریخ 31 تیرماه 1401 بوده و مخاطبین برنامه بیش از 40روز است چشم‌انتظار پخش قسمت 24 هستند. نکته‌‌ای که نگران‌کننده به‌نظر می‌‌رسد این است که فیلیمو، باکس مربوط به پخش سریال جیران را از صفحه سریال‌‌های ایرانی حذف کرده و همین موضوع بیانگر این است که خودشان هم امیدی به از سر گرفته شدن پخش جیران ندارند یا حداقل امیدی به این موضوع ندارند که به این زودی‌‌ها مساله حقوقی دو طرف به صلح ختم شود.

نادیده گرفتن حقوق مادی و معنوی مخاطب

نکته‌ی مهم خارج از دعوای حقوقی سازندگان جیران و «آهوی من مارال»، بحث احترام به مخاطب است که عملا نادیده گرفته شده است. مخاطبان بسیاری صرفا به‌خاطر تماشای سریال جیران اشتراک سه ماهه به مبلغ 375 هزار تومان خریدند که حالا مشخص نیست فیلیمو نسبت به جبران این خسارت مادی چه تصمیمی خواهد گرفت. پلتفرم فیلیمو در تاریخ 13مرداد بیانیه‌‌ای را صادر کرد، مبنی بر اینکه امیدوار است به زودی این مشکل حل شود:«بررسی شائبه‌‌‌‌های مطرح‌شده در خصوص سریال «جیران» در مرحله اظهارنظر کارشناسان رسمی دادگستری است و امیدواریم به‌زودی دستور رفع توقیف این سریال از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه اعلام شود.» اینکه چرا روند شکایت طولانی شده این است که هر دو طرف ماجرا حق را به خود می‌دهند و عقیده دارند که رای پایانی دادگاه به سودشان تمام می‌شود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی