| کد مطلب: ۷۹۲

انتخاب سخت

انتخاب سخت

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

بعد از شش ماه فدراسیون فوتبال رئیس خود را خواهد شناخت

فدراسیون فوتبال ایران بعد از شش ماه بلاتکلیفی، سرانجام امروز، هشتم شهریورماه رئیس خودش را خواهد شناخت. انتخاباتی که قبلا تصور می‌‌شد بدون حاشیه پیش برود، از ماه‌‌ها قبل با حواشی زیادی دنبال شد. از ردصلاحیت چند کاندیدا، بازگشت پرسروصدای مهدی تاج تا ثبت‌‌نام عزیزالله محمدی که می‌‌تواند معادلات را برهم بزند. پیش از اینکه بخواهیم روند معرفی و تایید صلاحیت افراد و حواشی پیرامون آنها را بررسی کنیم، گریزی داشته باشیم به حق رای کاپیتان تیم ملی ایران که تبدیل به یکی از اصلی‌‌ترین چالش‌‌های این روزهای فوتبال پیش از انتخابات شده است.

کاپیتان‌‌های تیم ملی محل دعوای انتخاباتی

میرشاد ماجدی با حضور در برنامه چهارم شهریورماه «ورزشگاه» به صورت رسمی اعلام کرد که وحید امیری، کاپیتان تیم ملی ایران برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال است و برهمین اساس یک حق رای برای معرفی کاندیدای موردنظر خودش خواهد داشت. باتوجه به اینکه، احسان حاج‌صفی در لیگ یونان بازی می‌‌کند، عملا فرصت حضور در این انتخابات را نداشت و فدراسیون فوتبال باید نام یک بازیکن دیگر را برای این انتخابات رد می‌‌کرد. نکته شگفت‌انگیز اما جایی رقم خورد که حاج‌‌صفی به یکباره اعلام کرد حاضر است مرخصی‌‌ یک‌روزه‌‌ای از تیمش در یونان بگیرد و برای انداختن یک رای به عنوان کاپیتان تیم ملی در صندوق، اقدام کند و همین اتفاق نیز افتاد. باتوجه به اینکه رای احسان حاج‌‌صفی به احتمال زیاد به مهدی تاج است، میرشاد ماجدی از همین حالا یک رای قطعی خودش را از دست داده و به صندوق تاج انداخته است. هرچند وحید امیری سعی کرد با انتشار یک استوری اینستاگرامی و حمایت از حاج‌صفی بگوید مشکلی با حضور او در انتخابات ندارد.

از مدیرمسئولی روزنامه تا ریاست فوتبال

بررسی روند حضور تاج در فوتبال شاید به اندازه نوشتن یک کتاب زمان ببرد. مهدی تاج، اصلی‌‌ترین گزینه ریاست فدراسیون فوتبال است؛ نه به‌خاطر مدیریت صحیحش، بلکه به‌خاطر ضعف دو کاندیدای دیگر؛ لذا او شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات امروز هشتم شهریورماه 1401 دارد. مهدی تاج در یک ماه اخیر بی‌اغراق مورد شدیدترین انتقادات ممکن در رسانه ملی و رسانه‌‌های نوشتاری قرار داشت چراکه اکثر کارشناسان و منتقدان او عقیده داشتند که متهم ردیف اول قرارداد با ویلموتس شخص تاج است که فدراسیون فوتبال ایران را به پرداخت غرامت 118 میلیارد تومانی محکوم کرده است. از سوی دیگر در پرونده اختلاس فولاد مبارکه نیز نام مهدی تاج دیده می‌‌شود که در این باره او سعی کرد با انتشار یک بیانیه باورنکردنی نه‌تنها خودش را از این قضیه مبری کند، بلکه بگوید نوشتن چنین سناریویی کار دشمنان او است که نمی‌‌خواهند او در انتخابات پیش‌رو پیروز شود! گزارش جنجالی درخصوص اختلاس فولاد مبارکه با تصویب قاطع در صحن علنی مجلس، برای صدور کیفرخواست و حکم علیه متخلفان و مفسدین به قوه قضائیه ارسال شده است. نمایندگان مجلس و در راس آنها نمایندگان کمیسیون اصل 90 تاکید دارند که باتوجه به اینکه مهدی تاج پرونده‌‌ای باز و تخلف‌‌های گسترده در حوزه مدیریتی فوتبال دارد، نباید صلاحیتش تایید شود و در صورتی که صلاحیت مهدی تاج تایید شود از مراجع قانونی پیگیری خواهند کرد. با این حال تاج تایید صلاحیت شد تا یکی از رقبای جدی دو کاندیدای دیگر باشد. نکته حیرت‌انگیز اما جایی است که تاج بارها در برنامه‌‌های تلویزیونی حتی بعد از محکوم شدن فدراسیون فوتبال، از قرارداد ویلموتس تحت عنوان «بهترین قرارداد ممکن» یاد کرد و گفت هر کارشناس حقوقی که فکر می‌‌کند این قرارداد ایراد دارد بیاید و در این‌‌باره با من مناظره کند. اگر گریزی به گذشته بزنیم، متوجه می‌شویم که مهدی تاج بیش از 10سال مدیرمسئول روزنامه پرمخاطب «جهان فوتبال» بود و بعدها به ریاست سازمان لیگ در دوره علی کفاشیان رسید و سعی کرد گام به گام تبدیل به نفر اول فوتبال ایران شود. تاج در سال ۹۵ با کمک کفاشیان، نفر اول فوتبال ایران شد و به هدف خودش رسید. دوران مدیریتی تاج اما یک روی سفید هم دارد؛ پنج صعود تیم‌‌های ملی مختلف ایران به جام جهانی در دوران مدیریت تاج باعث شد تا کنفدراسیون فوتبال آسیا، فدراسیون ایران را پنج ستاره بنامد. تاج در حال حاضر از معدود افراد ایرانی است که در AFC دارای کرسی است، هرچند چنین پستی اصولا به سود ایران هم تمام نشده است؛ در هر صورت، یکی از افرادی که سابقه مدیریت در سیمان سپاهان هم دارد و سال‌‌ها در فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ مدیریت کرده، حالا سودای بازگشت به صندلی ریاست دارد. هرچند با بستن قراردادهای عجیب که منجر به پرداخت غرامت سنگین برای فوتبال ایران شده باشد. آخرین خبر درخصوص مهدی تاج این است که او شب گذشته دعوت صداوسیما مبنی بر حضور در برنامه فوتبال برتر برای مناظره انتخاباتی را رد کرد تا بیش از پیش مورد نقد جدی کارشناسان درخصوص پرونده ویلموتس و پرونده اختلاس فولاد مبارکه قرار نگیرد. در واقع کسی که مدعی است بهترین قرارداد ممکن را با ویلموتس بسته، حاضر نشد در مناظره انتخاباتی دوشنبه‌شب شرکت کند.

فوتبالی‌‌ترین چهره با طعم سوءمدیریت وحشتناک

فوتبالی‌‌ترین چهره انتخابات اما بی‌شک میرشاد ماجدی است. اگر تا شش هفت ماه پیش کسی می‌‌گفت ماجدی سرپرست فدراسیون فوتبال می‌‌شود و برای انتخابات ریاست فدراسیون در دوره آتی نیز ثبت‌نام می‌‌کند، شاید صمیمی‌‌ترین دوست ماجدی نیز باور نمی‌‌کرد. اما این اتفاق حالا رخ داده. ماجدی سال‌‌ها در پست فوروارد برای تیم‌‌هایی مثل استقلال و کشاورز به میدان رفته است. او ۴۸ساله، دکترای راهبردی مدیریت ورزشی و سابقه عضویت در هیات‌مدیره استقلال را نیز در کارنامه دارد. او که اسفندماه ۹۹ با ۲۰ رأی به عضویت هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال درآمد، پس از عزل ناگهانی عزیزی‌‌خادم، در بهمن ۱۴۰۰، سرپرست فدراسیون فوتبال شد. لغو بازی دوستانه ایران و کانادا و عدم مدیریت صحیح بین بازیکنان تیم ملی و سرمربی ایران، یعنی اسکوچیچ، از نقاط ضعف دوره مدیریتی ماجدی محسوب می‌‌شود. سوءمدیریت و انفعال ماجدی در همین چند ماه به حدی زیاد بود که بازیکنان تیم ملی ایران با هماهنگی یکدیگر، علیه سرمربی تیم ملی استوری اینستاگرامی منتشر می‌‌کردند و فدراسیون فوتبال حتی توانایی برخورد با این بازیکنان را نداشت. از دست دادن یک فیفادی مهم برای تیم ملی ایران در آستانه جام جهانی نیز یکی دیگر از ضعف‌‌های پررنگ ماجدی است. او در فاصله سه ماه تا شروع جام‌جهانی نتوانست توانایی‌‌های خودش را در دوران «پساعزیزی‌خادم» ثابت کند و عملا به فردی منفعل در این فدراسیون تبدیل شد.

مخترع قانون «منشور اخلاقی» و «کمیته اخلاق»

عزیزاله محمدی، در شرایطی نخستین ثبت‌‌نامی انتخابات فدراسیون بود که نظامی بازنشسته است و می‌خواهد شانسش را برای حضور دوباره در فوتبال ایران امتحان کند‌‌. او علی فتح‌‌الله‌‌زاده، مدیرعامل محبوب استقلالی‌‌ها را به عنوان نایب رئیس اول همراه خود دارد. عزیزالله محمدی، در دوره ریاست کفاشیان، رئیس سازمان لیگ بود و منشور اخلاقی را مصوب و کمیته اخلاق را راه‌اندازی کرد که باعث محرومیت بسیاری از بازیکنان و مربیان فوتبال در آن دوره شد. هرچند که او در برگزاری مسابقات سعی می‌‌کرد نظم را سرلوحه کارش قرار دهد. در نهایت عزیزالله محمدی نتوانست ریاست سازمان لیگ را ادامه دهد و به اجبار جایش را به مهدی تاج داد. حالا بار دیگر و بعد از 15 سال مقابل تاج قرار گرفته. بسیاری عقیده دارند این انتخابات ریاست فدراسیون، انتخابی بین بد و بدتر است، اما فوتبال ایران در نهایت باید یک نفر را به عنوان «رئیس» بشناسد؛ از میان این سه‌ضلعی که به هر کدام‌شان نقدهای جدی وارد است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی