| کد مطلب: ۵۷۸۲

سریـال سقـوط

سریـال سقـوط

سهمیه فوتبال ایران باتوجه به رعایت نکردن بسیاری از فاکتورها در آستانه کم شدن است

سهمیه فوتبال ایران باتوجه به رعایت نکردن بسیاری از فاکتورها در آستانه کم شدن است

فوتبال ایران بعد از سال‌ها با کاهش سهمیه روبه‌رو شده است. بعد از موفق نشدن تیم‌های ایرانی در دریافت «مجوز حرفه‌ای» از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا و نتایج ضعیف تیم‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا، سرانجام این سقوط اتفاق افتاد و ایران با قرار گرفتن در جایگاه پنجم آسیا، سهمیه‌اش از چهار تیم باشگاهی به سه تیم نزول یافت. با این سقوط، تیم‌های قهرمان لیگ برتر و نایب‌قهرمان در کنار قهرمان جام حذفی راهی لیگ قهرمانان آسیا می‌شوند و دیگر خبری از حضور تیم سوم لیگ برتر در این مسابقات نخواهد بود.

تبلیغ دو میلیون دلاری مسی برای عربستان

الهلال عربستان روز گذشته با شکست یک بر صفر مقابل اوراواردز ژاپن به مقام نایب‌قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا رسید و دستانش از جام کوتاه ماند. اما آیا الهلال قرار است ناامید شود و دست از خریدهای جذاب بردارد؟ این تیم که شاکله اصلی تیم ملی عربستان را با ستاره‌های این کشور تشکیل می‌دهد، درصدد جذب لئونل مسی با عقد قراردادی به ارزش سالیانه 400 میلیون دلار بدون مالیات است. مسی تا این حد به این انتقال نزدیک است که حاضر شد جریمه سنگین باشگاه پاریس را به جان بخرد اما سفر یک‌روزه‌ای به ریاض عربستان داشته باشد. او همین هفته گذشته یک پست اینستاگرامی تبلیغاتی نیز برای سفر به کشور عربستان منتشر کرد که ارزش هر پست تبلیغاتی مسی در صفحه شخصی خود 7/1 میلیون دلار است. گفتنی است مسی سفیر گردشگری عربستان نیز است و در کنار حضور رونالدو، این کشور می‌خواهد فوتبالش را به کل از آسیا جدا کند و دیگر در این قاره رقیب نداشته باشد. وزیر گردشگری عربستان سعودی، با انتشار تصاویری از لئونل مسی و خانواده‌اش در حساب توئیتر خود، از حضور این اسطوره آرژانتینی فوتبال در عربستان سعودی استقبال کرد. الخطیب در توئیتی نوشت: «خوشحال‌ام که به لئونل مسی، سفیر گردشگری عربستان سعودی و خانواده‌اش برای گذراندن دومین تعطیلات او در عربستان سعودی خوشامد می‌گویم.» وزیر گردشگری عربستان سعودی در توئیت‌های دیگری نیز تصاویری از مسی و خانواده‌اش منتشر کرد که در حال لذت بردن از آفتاب و مناظر عربستان سعودی‌اند. او همچنین نوشت: «ما از بازدیدکنندگان سراسر جهان استقبال می‌کنیم و از آنها دعوت به عمل می‌آوریم سفری بی‌نظیر به عربستان سعودی داشته باشند و مهمان‌نوازی مردم ما را تجربه کنند.» تصاویر حضور این فوتبالیست در عربستان سعودی پس از آن منتشر می‌شود که او در حساب‌های خود در رسانه‌های اجتماعی، عکسی از مناظر طبیعی این کشور منتشر کرد. عکسی که از همکاری مسی با پروژه ویزیت سعودی (Visit Saudi)، نشان تبلیغاتی وزارت گردشگری عربستان سعودی، حکایت داشت. فوتبالیست باشگاه پاری‌سن‌ژرمن که در رسانه‌های اجتماعی صدها میلیون دنبال‌کننده دارد، عکسی از نخلستان‌های عربستان سعودی منتشر کرد و در توضیح آن نوشت: «چه کسی فکر می‌کرد عربستان این همه سرسبزی دارد؟ مشتاق‌ام که شگفتی‌های غیرمنتظره آن را کشف کنم.»

قوانین جدید به ضرر فوتبال ایران

با اعلام رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC)، مسابقات باشگاهی در قاره آسیا با حضور ۲۴ تیم از فصل ۲۵-۲۰۲۴ آغاز خواهد شد. براین اساس ۷۶ تیم باشگاهی در سه سطح مختلف از رقابت‌های باشگاهی آسیا به جای دو رقابت فعلی (لیگ‌قهرمانان آسیا و اِی‌.اف‌.سی کاپ) حضور پیدا خواهند کرد. تورنمنت برتر یا سطح یک در مجموع شامل ۲۴ تیم شرکت‌کننده خواهد بود که به دو گروه ۱۲تیمی در مناطق غرب و شرق تقسیم می‌شوند و در فرمت لیگی با یکدیگر رقابت می‌کنند. هر تیم چهار بازی خانگی و چهار بازی خارج از خانه مقابل هشت تیم مختلف در منطقه خود انجام می‌دهد. در نهایت هشت تیم برتر از هر منطقه (در مجموع ۱۶ تیم) به مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌ها صعود می‌کنند و بازی‌ها در این مرحله به‌صورت خانگی و خارج از خانه برگزار خواهد شد. سطح دوم فوتبال باشگاهی آسیا نیز با ۳۲ تیم شرکت‌کننده در ۸ گروه چهار تیمی برگزار می‌شود. باشگاه‌ها در مرحله گروهی به‌صورت رفت و برگشت در خانه و خارج از خانه به مصاف هم می‌روند و دو تیم برتر هر گروه به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود خواهند کرد. سطح سوم فوتبال باشگاهی آسیا شامل ۲۰ تیم شرکت‌کننده خواهد بود که به پنج گروه چهارتیمی تقسیم می‌شوند. این تیم‌ها به‌صورت تک‌بازی و به صورت متمرکز به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت و در ادامه هشت‌تیم برتر به مرحله یک‌چهارم نهایی راه پیدا می‌کنند. حال سایت فوتی رنکینگ سهمیه کشورهای مختلف آسیا در فرمت جدید فوتبال باشگاهی را اعلام کرد که براساس آن، سهمیه ایران بنا به عملکرد باشگاه‌ها در ۸ سال گذشته به ۱+۲ سقوط کرد، پیش از این سهمیه ایران ۱+۳ بود. مصطفی زارعی، رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در گفت‌وگو با «هم‌میهن» درخصوص انتشار چنین خبری در سایت‌های خبری گفت:«چنین موضوعی مبنی بر کاهش سهمیه ایران به فدراسیون فوتبال ابلاغ نشده و اصولا این مطالب 10 خرداد ابلاغ می‌شود. البته ما مدارک لازم را از باشگاه‌ها گرفتیم و بارگذاری هم کردیم. باید منتظر بمانیم تا کنفدراسیون فوتبال آسیا تایید کند.» زارعی درخصوص تفکیک مالکیت دو باشگاه پرسپولیس و استقلال نیز گفت این مسئله به صورت قانونی، تفکیک شده و به اجرا درآمده است و از این لحاظ مشکلی وجود ندارد.

چینی‌ها خودی‌تر از داخلی‌ها؟

جمعه‌شب استقلال با تساوی مقابل نفت آبادان، شانس قهرمانی‌اش تا حد بسیاری کاهش یافت اما یکی از حواشی این مسابقه حضور دو فرد چینی روی سکوهای ورزشگاه آزادی بود. این دو سرمایه‌دار چینی در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کردند قصد دارند از زیرساخت‌های باشگاه استقلال دیدن کنند تا در صورت امکان بخشی از سهام باشگاه را خریداری کنند. این فرد چینی درباره فعالیت‌های تجاری خود به خبرنگاران گفت که یک شرکت دولتی چینی را در اختیار دارد که در پروژه‌های عمرانی مانند پالایشگاه‌ها فعالیت دارد، اما در گذشته در پروژه‌های ساخت‌وساز‌های ورزش‌ها فعالیت‌های خوبی داشته است. با پیگیری خبرنگار «هم‌میهن»، اعضای هیئت مدیره باشگاه استقلال نسبت به این موضوع اطلاع دقیقی نداشتند و چنین موضوعی را بیشتر بازی رسانه‌ای قلمداد کردند. این اتفاق در حالی رخ داده که پرسپولیس و استقلال بیش از دو دهه است به هیچ‌یک از افراد خارج از بدنه دولتی فوتبال واگذار نشده است و هر بار دلایلی عنوان می‌شد تا سرخابی‌ها از نظارت دولت خارج نشوند. در واقع پرسپولیس و استقلال تا این لحظه با سنگ‌اندازی‌های مختلف، به بخش خصوصی در داخل کشور واگذار نشدند و حالا شایعه حضور چینی‌ها برای خرید استقلال کمی عجیب به‌نظر می‌رسد.

چرا سهمیه ایران کم شد؟

پرسپولیس در سال 2018 و 2020 موفق شد به فینال لیگ قهرمانان آسیا صعود کند و البته هر دو بار از رسیدن به قهرمانی بازماند اما همین فینالیست‌شدن‌ها باعث می‌شد تا امتیاز فوتبال ایران را پوشش دهد. طی دو سال اخیر اما پرسپولیس و استقلال نتوانستند مجوز حرفه‌ای را از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا دریافت کنند و از حضور در این رقابت‌ها منع شدند. دلایل «ای‌اف‌سی» نیز همان دلایل همیشگی است. آنها می‌گویند مالکیت مشترک دو تیم و بدهی کلان مالیاتی این دو باشگاه و نامشخص بودن ورزشگاه خانگی و سایر نکاتی که هر باشگاه حرفه‌ای باید رعایت کند باعث شده تا آنها نتوانند قانع شوند سرخابی‌ها، یک باشگاه حرفه‌ای مستقل از دولت هستند. وضعیت سایر باشگاه‌های ایرانی نیز خیلی بهتر از پرسپولیس و استقلال نیست. ورزشگاه‌های قدیمی، نبود سیستم ویدیویی یا همان «وی‌ای‌آر» و حضور نیافتن زنان در ورزشگاه‌ها به‌عنوان تماشاگر باعث شد تا آخرین لابی مهدی تاج نیز دیگر جوابگو نباشد و سهمیه فوتبال ایران با کاهش سهمیه رو‌به‌رو شود. امیرمهدی علوی مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال نیز در گفت‌وگو با «هم‌میهن» می‌گوید در راستای حرفه‌ای شدن باشگاه‌ها، سپاهان پیشرو است و این باشگاه در آستانه اجرایی کردن «سیستم ویدیویی VAR» است و احتمالا از فصل آینده بتوانند این سیستم ویدیوچک را در ورزشگاه نقش جهان داشته باشند. علوی در ادامه با ابراز ناراحتی از اینکه سرخابی‌ها اصلا توجهی به سیستم‌های روز فوتبال دنیا ندارند، گفت:«متاسفانه باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال برخلاف سپاهان هیچ فکری برای تجهیز سیستم ویدیویی ندارند و در این زمینه واقعا عقب هستنند».

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی