| کد مطلب: ۲۶۰۲

شب خنده و گریه‏

شب خنده و گریه‏

ایران با پیروزی مقابل ولز شانس بالایی برای صعود به دور دوم دارد

ایران با پیروزی مقابل ولز شانس بالایی برای صعود به دور دوم دارد

تیم‌ملی فوتبال ایران با پیروزی ارزشمند مقابل تیم‌ملی فوتبال ولز با سه امتیاز شانس بالایی برای اولین صعود تاریخ فوتبال ایران به دور حذفی جام‌جهانی دارد. پیش از این مسابقه فضای حاکم بر تیم‌ملی همچنان ملتهب و البته همراه با حواشی بسیار بود. از نشست‌های خبری که رنگ و بوی سیاسی داشت تا پاسخ بازیکنان و کارلوس کی‌روش به خبرنگارانی که می‌خواهند هرطور شده به فوتبال متمرکز و نسبت به سایر مسائل بی‌تفاوت باشند.

قطر همکاری کرد، سانسور کمتر شد

باتوجه به ناآرامی‌های اخیر، پخش زنده مسابقات فوتبال جام‌جهانی از سوی صداوسیما با دشواری و البته سانسور بسیاری روبه‌رو شده است. قطع پیاپی صدا و تصاویر در هفته نخست این رقابت‌ها بارها رخ داد اما در دیدار ایران و ولز شرایط کمی متفاوت بود. هماهنگی‌های بین دولت قطر و ایران باعث شده بود تا یک دوربین هوایی برای این مسابقه اختصاص داده شود تا درصورتی‌که برخی تصاویر نیاز به سانسور داشتند، روی این دوربین هوایی سوییچ شود که تصاویر پخش‌زنده قطع نشود. کاهش قطع تصاویر و تمرکز بیشتر روی مسابقه از سوی صداوسیما با واکنش مثبت پیمان یوسفی، گزارشگر این دیدار هم همراه شد. یوسفی در حین گزارش این دیدار از مسئولان شبکه سه برای سعه‌صدر بیشتر هنگام پخش این بازی تشکر و ابراز امیدواری کرد که امروز همه‌چیز برای حمایت از تیم‌ملی فراهم باشد. گزارشگر صداوسیما در بازی مقابل ولز همچنین به بینندگان تلویزیون یادآور شد که بازیکنان تیم‌ملی پناهی جز مردم و ایرانی‌ها ندارند و آنچه باقی می‌ماند فارغ از جزئیات، نتیجه‌ای است که به‌نام تیم‌ملی ایران ثبت می‌شود. پیمان یوسفی در بخشی از گزارش‌اش که مورد توجه بسیاری در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت، گفت: «همه و همه از هر قشری با هر پوششی، ایران را تشویق می‌کنند. ایرانی ایرانی است و یادمان باشد ملت ایران تنها و تنها پناه تیم‌ملی است. 20سال دیگر نمی‌گویند اما و اگر چطور پیروز شد. می‌گویند ایران دو، ولز صفر. چند و چون نتیجه چهار روز دیگر یاد کسی نمی‌ماند. امیدوارم ایرانی سربلند و سرفراز باشد.»

حواشی پیش از تقابل با ولز

یک شب مانده به مسابقه ایران و ولز، بازداشت وریا غفوری توسط نهادهای امنیتی خبرساز شد. خبرگزاری برنا وابسته به وزارت ورزش با تایید خبر اعلام کرد، وریا غفوری به اتهام توهین و تخریب تیم‌ملی فوتبال ایران و تبلیغ علیه نظام، بازداشت شده است. همین اتفاق باعث شد تا بسیاری معتقد باشند بازیکنان تیم‌ملی ایران باید در حمایت از وریا غفوری واکنشی نشان دهند. انتظاری که نشأت‌گرفته از حضور وریا غفوری در تیم‌ملی دوران کارلوس کی‌روش و هم‌بازی بودن با همین نسل فعلی است. همچنین پیش از شروع مسابقه ایران و ولز شایعاتی در رسانه‌های خارجی مطرح شد مبنی بر اینکه، بازیکنان تیم‌ملی ایران به دلیل نخواندن سرود تحت فشار هستند. موضوعی که با پاسخ مهدی طارمی در نشست خبری پیش از این دیدار رو‌به‌رو شد: «گفتم که دوست ندارم درباره مسائل سیاسی صحبت کنم. به‌خاطر احترام به شما می‌گویم، تحت هیچ فشاری نیستیم و ما آمده‌ایم فوتبال بازی کنیم. تمام بازیکنان حاضر در جام‌جهانی برای فوتبال اینجا هستند. شما خبرنگاران کارتان را انجام دهید. همه نوع خبرنگاری اعم از سیاسی، اجتماعی و ورزشی داریم. اینجا فضای فوتبال و ورزش است و خبرنگاران ورزشی می‌توانند حضور داشته باشند که طرفداران از حواشی و اتفاقات فوتبالی لذت ببرند. نه من، نه هزاران آدم دیگر هیچ چیز را نمی‌توانند تغییر دهند.» با شروع مسابقه عملا تمام 11بازیکنان ایران، سرود جمهوری اسلامی ایران را خواندند تا پیمان یوسفی نیز در خلال گزارش به این مسئله اشاره کند که شرایط این دیدار در قیاس با مسابقه با انگلیس کاملا متفاوت است.

برد در دقایق تلف‌شده

با پیروزی شگفت‌انگیز عربستان و ژاپن مقابل آرژانتین و آلمان و شکست ایران مقابل انگلیس، فشار زیادی روی شاگردان کارلوس کی‌روش بود. ایران در صورت پیروزی در این دیدار می‌توانست شانس خود را برای صعود به‌دور دوم افزایش دهد؛ اتفاقی که از جام‌جهانی 1978 تا امروز رخ نداده است. در نیمه نخست، بازی متعادلی از سوی دو تیم مشاهده کردیم اما با شروع نیمه دوم گویی شرایط فرق کرده بود. سردار آزمون همانند مسابقه اول بازهم ضربه‌اش به تیرک دروازه برخورد کرد تا بدشانس‌ترین بازیکن این رقابت‌ها لقب بگیرد. در دقایق پایانی با اخراج دروازه‌بان ولز، قدرت تهاجمی ایران افزایش پیدا کرد و امیدها به برد بیشتر شد. روزبه چشمی که بازی پرانتقادی مقابل انگلیس به نمایش گذاشته بود، تعویض طلایی کارلوس کی‌روش لقب گرفت و توانست در دقیقه 98 نیمه دوم، گل برتری ایران را وارد دروازه دروازه‌بان دوم ولز کند. سه دقیقه بعد رامین رضاییان گل دوم را زد و تیر خلاص را شلیک کرد.

واکنش سیاسیون، بازیکنان و کادر فنی

امیر قطر که در دیدار ایران و ولز در ورزشگاه حضور داشت، بابت برد شاگردان کارلوس کی‌روش ابراز خوشحالی کرد که در شبکه‌های اجتماعی نیز بازخورد جالبی داشته است. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز با تبریک پیروزی ایران مقابل ولز گفت، هم‌صدایی و اتحاد همه اعضای تیم که با همدلی شایسته یک ملت همراه بود. قالیباف در ادامه افزود، پیوند و یکپارچگی مردم ایران پایان‌ناپذیر است و پرچم مقدس این کشور همواره برافراشته خواهد ماند. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران نیز بعد از پیروزی ایران مقابل ولز پیام تبریکی را منتشر کرد: «آمریکا و متحدانش بدانند که این ملت امروز در مواجهه با توطئه‌های اخیر، شما را پشیمان خواهد کرد». سید حسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران همچنین حسن روحانی، رئیس‌جمهور دولت سابق نیز با پیام‌های جداگانه‌ای، پیروزی ایران در دیدار دوم‌شان در جام‌جهانی را تبریک گفتند. رامین رضاییان، زننده گل دوم تیم‌ملی نیز با انتشار پستی اینستاگرامی گفت: «جایی که واقعا نمی‌دانستم بخندم یا اشک بریزم. مردم ایران از ته قلبم دوست‌تان دارم و شما سزاوار بهترین‌ها هستید» (البته رضاییان کمی بعد این پست خود را از اینستاگرامش پاک کرد). همچنین کارلوس کی‌روش که بعد از شکست سنگین مقابل انگلیس تحت فشار انتقاد رسانه‌ها قرار داشت، بعد از این دیدار در نشست خبری اعلام کرد، این تازه آغاز راه است و بازیکنان ثابت کردند عاشق فوتبال بازی کردن هستند.

رکورددار دیرترین گل‌ها

نکته قابل‌توجه که باید به آن اشاره کرد این است که دیرهنگام‌ترین گل‌های تاریخ جام‌جهانی در حال حاضر در اختیار بازیکنان ایران است؛ مهدی طارمی در دقیقه 13+90 مقابل انگلیس، رامین رضاییان در دقیقه 11+90 و روزبه چشمی در دقیقه 8+90 هر دو مقابل ولز گلزنی کردند تا فعلا از این حیث رکوردهای جام‌جهانی در اختیار بازیکنان ایران باشد. همچنین بهترین برد تاریخ تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی نیز با پیروزی دو بر صفر مقابل ولز به‌ثبت رسید. پیش از این مسابقه، پیروزی‌های دو بر یک و یک بر صفر مقابل آمریکا و مراکش، بهترین نتایج ایران در این رقابت‌ها بودند که حالا پیروزی با اختلاف دو گل، جایگزین آنها شد. «هشتم آذرماه» روز جذابی برای فوتبال ایران است؛ روزی که شاگردان والدن ویه‌را در خاک استرالیا توانستند شاگردان «تری ونه‌بلز» را با تساوی دو بر دو متوقف کنند و راهی جام‌جهانی شوند. حالا در همان تاریخ، شاگردان کی‌روش باید به مصاف آمریکا بروند تا در صورت کسب نتیجه دلخواه، راهی مرحله بعد شوند. تکرار تاریخ این‌بار به شکلی دیگر در هشتم آذرماه.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی