| کد مطلب: ۳۱۳۵

شاخص جام‌جهانی

شاخص جام‌جهانی

جام‌جهانی متر و معیار خوبی برای ارزیابی کارنامه یک بازیکن نیست

جام‌جهانی متر و معیار خوبی برای ارزیابی کارنامه یک بازیکن نیست

brian phillips

برایان فیلیپس / رینگر

ترجمه: محسن محمودی

رونالدو و مسی دو بازیکن شاخص نسل خود و حتی تمامی نسل‌ها هستند. هیچ‌یک از این دو بازیکن تا به حال در جام‌جهانی قهرمان نشده‌اند. این مسئله در کارنامه و میراث یک بازیکن تا چه اندازه دارای اهمیت است؟

به ‌جای مقدمه

ما اینجا هستیم تا در مورد کریستیانو رونالدو و لیونل مسی صحبت کنیم. بی‌گمان آنها از بهترین بازیکنان تمام دوران‌ها هستند. در واقع، این دو بازیکن، قطب شمال و جنوب فوتبال مدرن هستند و به باور بسیاری در تاریخ این ورزش جاودانه خواهند شد.
ما در مورد دو بازیکنی صحبت می‌کنیم که مجموعاً 12 توپ طلا، 18 قهرمانی لیگ برتر در چهار کشور مختلف، 9 عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، یک قهرمانی جام ملت‌های اروپا، یک کوپا آمریکا، یک مدال طلای المپیک، یک توپ طلای جام جهانی و چندین مدال شایستگی را کسب کرده‌اند اما خبری از قهرمانی جام‌جهانی نیست.
ما در مورد دو بازیکن صحبت می‌کنیم که در عین تفاوت‌ها بسیار به یکدیگر شبیه هستند. یکی از آن‌ها کوتاه‌قد، ساکت، تودار، بی‌تکلف است، کسی که به تمام معنا یک ورزشگار نخبه است. دیگری قد بلند، متکبر، جذاب و گیرا است و او نیز از هر لحاظ نخبه محسوب می‌شود. در حقیقت، آنها آمده‌اند تا عصر خود را از طریق تفاوت‌ها و شباهت‌هایشان تعریف کنند. کسانی که آنقدر با یکدیگر یکی شده‌اند که هر چیزی که در مورد یکی از آنها می‌گویید تقریباً به‌طور ناگزیر بیانیه‌ای در مورد دیگری است. کسانی که چنان خارق‌العاده‌اند که ما را وادار می‌کنند تا هر کاری را که انجام می‌دهند، تماشا کنیم.

کمی زندگی‌نامه

لیونل مسی. 35 ساله. آرژانتینی. در کودکی تشخیص داده شد که با کمبود هورمون رشد دست‌وپنجه نرم می‌کند. او به آکادمی جوانان باشگاه بارسلونا پیوست، زیرا آنها موافقت کردند هزینه درمان او را بپردازند. او با متحول کردن فوتبال مدرن در چارچوب سبک تیکی‌تاکا و تحت تعلیمات پپ گواردیولا، آن را جبران کرد. مسی در سال 2021 آرژانتین را به قهرمانی آمریکای جنوبی رساند و به این بحث طولانی که او در سطح باشگاهی عالی است اما در سطح بین‌المللی ضعیف عمل می‌کند، پایان داد. میلیون‌ها نفر مسی را بهترین بازیکن تاریخ می‌دانند. هرچندکه مسی هرگز قهرمان جام‌جهانی نشده است.
کریستیانو رونالدو. 37 ساله. پرتغالی. پسر آشپز و باغبان. در نوجوانی مبتلا به تاکی‌کاردی تشخیص داده شد. تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت. هیچ باشگاهی مجبور نشد هزینه جراحی قلب را بپردازد، زیرا پرتغال از سیستم مراقبت‌های بهداشتی ملی برخوردار است. با بازی برای منچستریونایتد از سال 2003 تا 2009 به یک فوق ستاره بین‌المللی تبدیل شد، سپس به چیزی فراتر از آن تبدیل شد و برای رئال‌مادرید، رقیب منفور بارسلونا لیونل مسی، بازی کرد. او در مجموع 438 بازی برای رئال‌مادرید 450 گل به ثمر رساند. در حال حاضر دوباره برای منچستریونایتد بازی می‌کند، اگرچه او تمام تلاشش را می‌کند تا بتواند به جایی (هرجای دیگر) نقل مکان کند. رونالدو در سال 2016 پرتغال را به قهرمانی اروپا رساند و به این بحث طولانی که او فقط در سطح باشگاهی عملکرد خوبی دارد، پایان داد. میلیون‌ها نفر کریستیانو را بهترین بازیکن تمام دوران می‌دانند. کریستیانو هرگز قهرمان جام‌جهانی نشده است.

قهرمانان نسل‌ها

من فکر می‌کنم یکی از دلایلی که ما رقابت‌های ابدی ورزشکاران را دوست داریم این است که بهانه‌ای برای صحبت درباره تفاوت‌ها به ما می‌دهند. غوطه‌ور شدن در مورد آنچه یک ستاره را شبیه ستاره دیگر می‌کند؛ و تفاوت‌ها چیزی هستند که چیزها را منحصربه‌فرد می‌کنند. مسئله اصلی در اینجاست که هر عصری قهرمانان خاص خود را دارد؛ قهرمانانی که گاه از اسطوره‌ها نیز فراتر می‌روند. این چیزی است که در مورد مارادونا و پله اتفاق افتاده است. نسل‌های پیشین آنچنان آنها را ستایش می‌کند که گویی فوتبال با آنها آمده و با آنها رفته است. این دو به‌سان موجوداتی فرازمینی یا حتی به‌مانند رسولان به زمین رجعت کرده‌اند و سپس دوباره راهی آسمان شده‌اند.
در نتیجه، بدیهی است که نسل کنونی هم قهرمانان اسطوره‌ای خود را طلب کند و به‌هیچ‌وجه دوست ندارد که کارنامه آنها ناقص‌تر از قهرمانان پیشین باشد. از این رو، اهمیت دستیابی به مقام قهرمانی جام‌جهانی از اینجا ناشی می‌شود. اگر به مطالب رسانه‌های ورزشی -وحتی غیرورزشی- دقت کنید، می‌بینید که همگی از واپسین فرصت رونالدو و مسی صحبت می‌کنند. البته این واپسین بودن حالا فقط برای مسی وجود دارد و رونالدو آن را از دست داده است.
جدای از همه این رقابت‌ها و تحلیل‌ها، به باور من تا زمانی که رونالدو و مسی بازی می‌کنند، باید از تک تک لحظات تماشای آنها لذت برد، چیزی که احتمالاً تا سال‌ها تکرار نخواهد شد، فارغ از آنکه آنها می‌توانند برنده جام‌جهانی شوند یا خیر.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی