| کد مطلب: ۳۰۵۳

خورشید از مغرب طلوع می‌کند؟

خورشید از مغرب طلوع می‌کند؟

امشب فرانسه و مراکش باهم مصاف می‌کنند تا دومین فینالیست جام‌جهانی معرفی شود

امشب فرانسه و مراکش باهم مصاف می‌کنند
تا دومین فینالیست جام‌جهانی معرفی شود

امشب دومین تیم فینالیست جام‌جهانی 2022 مشخص خواهد شد. فرانسه قهرمان دوره قبلی این رقابت‌ها به مصاف تیمی می‌رود که فراتر از خلق یک شگفتی قدم برداشته؛ صحبت از مراکش است که بسیاری از «اولین‌ها» توسط این تیم رخ داد. مراکشی‌ها در حالی آماده بازی نیمه‌نهایی و سومین غول‌کشی می‌شوند که تا اواسط قرن بیستم با یک سیستم پادشاهی مستعمره‌ فرانسه بودند.

مراکش و ادامه رویاپردازی

تیم‌ملی مراکش که برای نخستین‌بار موفق شده به‌عنوان اولین تیم آفریقایی به نیمه‌نهایی جام‌جهانی صعود کند، باید با تیمی روبه‌رو شود که روزی مستعمره آن بوده است. مراکشی‌ها مسیر سختی برای رسیدن به فینال طی کرده‌اند. مغربی‌ها پس از آنکه موفق شدند بالاتر از کرواسی، بلژیک و کانادا به‌عنوان سرگروه به مرحله حذفی راه یابند، ابتدا در ضربات پنالتی از سد اسپانیا گذشتند. سپس با یک گل پرتغال را شکست دادند و راهی نیمه‌نهایی شدند تا بدون باخت با فرانسه آماده، بازی کنند. نکته جالب توجه این است که مراکشی‌ها باوجود کشاندن بازی مقابل اسپانیا به ضربات پنالتی فقط یکبار دروازه‌شان را بازشده دیده‌اند. درواقع این تیم در پایان پنج‌مسابقه‌ای که در جام‌جهانی 2022 برگزار کرده چهارمسابقه موفق به بسته نگه‌داشتن دروازه‌اش شده که از این حیث بهتر از هر تیم دیگری در این رقابت‌ها عمل کرده است.

چرا مراکش شبیه ایران است؟

فدراسیون فوتبال مراکش نیز همانند فدراسیون فوتبال ایران تصمیم گرفت، در فاصله اندک تا شروع جام‌جهانی سرمربی خودش را برکنار کند. «وحید هلیلهودزیچ»، مربی موفق صربستانی تیم‌ملی مراکش که موفق شده بود این تیم را به جام‌جهانی 2022 برساند، به دلیل اختلاف‌نظر با فدراسیون فوتبال این کشور در فاصله 100روز تا شروع این مسابقات، اخراج شد. همان اتفاقی که در فوتبال ایران نیز رخ داد و دراگان اسکوچیچ به یکباره با تصمیم مهدی تاج اخراج و کارلوس کی‌روش جانشین او شد. گفتنی است، یکی از چالش‌های جدی هلیلهودزیچ با دو مهره تاثیرگذار تیم‌ملی مراکش یعنی«حکیم زیاش»، ستاره چلسی و «نصیر مزراوی»، ستاره بایرن مونیخ بود که به هیچ عنوان آنها را به اردوی تیم‌ملی دعوت نمی‌کرد. درنهایت فدراسیون فوتبال مراکش «ولید گراگوی» مراکشی و البته فرانسوی‌الاصل را با قراردادی سه‌ساله جانشین او کرد. «گراگوی» 46ساله پیش از این به‌عنوان سرمربی تیم باشگاهی الدحیل قطر در این تیم عملکرد قابل‌قبولی داشت. همچنین این مربی جوان نیز در تیم کازابلانکای مراکش توانسته بود این تیم را به مقام قهرمانی در جام باشگاه‌های قاره آفریقا برساند و همین موفقیت‌ها باعث شد تا فدراسیون این کشور به او برای حضور در جام‌جهانی با قراردادی سالانه 400هزار یورویی اعتماد کند. گراگوی را می‌توان اینطور توصیف کرد که «شیشه عمر مربیان جام‌جهانی» را در اختیار دارد. با موفقیت‌هایی که او با مراکش کسب کرد، باعث شد تا سرمربی تیم‌ملی بلژیک و اسپانیا از سمت‌های خود کنار بروند؛ همان کاری که او در زمان حضورش به‌عنوان سرمربی کازابلانکا مقابل رقبای خود می‌کرد و باعث شد مارک ویلموتس بلژیکی نیز از تیم «راجا مراکش» اخراج شود.

شاگردان دشان؛ همان همیشگی

فرانسه هم باوجودی که در این جام‌جهانی از همان ابتدا یکی از مدعیان اصلی قهرمانی معرفی شده بود، اما با حضور در نیمه‌نهایی دنبال شکستن طلسمی 60ساله است. در شش‌دهه اخیر هیچ تیمی در تاریخ جام‌جهانی موفق نشده از قهرمانی خودش دفاع کند. فرانسه با قهرمانی در جام‌جهانی 2018 این شانس را دارد تا با شکست مراکش و حضور در فینال این رقابت‌ها طلسم ناکامی قهرمان‌های جام‌جهانی را از بین ببرد. شاگردان دشان در دور گروهی با پیروزی پرگل از سد استرالیا عبور کرد و بعد موفق شد دانمارک را نیز شکست دهد تا صعودش در پایان مسابقه دوم قطعی‌شده باشد. فرانسوی‌ها در دیدار سوم مقابل تونس که برای آنها عملا یک مسابقه تشریفاتی محسوب می‌شد، شکست خوردند اما با کسب همان شش امتیاز به‌عنوان تیم سرگروه صعود کردند. فرانسه با صعود به جمع 16تیم، با حساب سه‌بریک از سد لهستان عبور کرد و در یک‌چهارم در دیداری حساس و تماشایی شاگردان ساوتگیت را مغلوب کرد. امشب برای تاریخ‌سازی باید از سد شگفتی‌ساز رقابت‌ها یعنی مراکش نیز عبور کنند.

چندملیتی‌ها برای شکست فرانسه متحد شدند

مراکش و فرانسه تاکنون هفت‌ دیدار با هم داشته‌اند که پنج دیدار با پیروزی فرانسه و دو دیدار با تساوی به پایان رسیده است. مراکش تاکنون موفق به شکست فرانسه نشده است. همچنین این دو تیم هرگز در جام‌جهانی روبه‌روی هم قرار نگرفته‌اند و این دیدار نخستین‌دیدار آنها در جام‌جهانی است. در پایان بازی تماشایی اسپانیا مقابل مراکش، زمانی که یک خبرنگار از «سوفیال بوفال» سوالی را به زبانی عربی مطرح کرد، او بعد از کمی مکث از خبرنگار خواست تا سوالش را به زبان فرانسه بپرسد. هافبک آنژه فرانسه، یکی از بازیکنان چندملیتی مراکش است که به زبان عربی تسلط کافی ندارد. یکی از رسانه‌های بلژیکی نیز با انتشار گزارشی از جو جالب رختکن مراکش پرده برداشته بود: «زمانی که وارد رختکن مراکشی‌ها شوید، با نکته جالبی رو‌به‌رو می‌شوید، شما صدای بازیکنانی را می‌شنوید که درمجموع به چهارزبان مختلف صحبت می‌کنند، اما اتحاد بالایی دارند». اشرف حکیمی، ستاره این تیم، متولد مادرید و پرورش‌یافته آکادمی رئال مادرید است. یاسین بونو، دروازه‌بان مراکش نیز متولد کاناداست. پیش از شروع این رقابت‌ها بسیاری از رسانه‌های مراکشی نگران عدم‌اتحاد بازیکنان مراکش بودند، چراکه عقیده داشتند شاید آنها آنطور که باید، برای پیراهن مراکش تلاش نکنند. ولید گراگوی، سرمربی تیم‌ملی مراکش اما این ابهام را از بین برد. او در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «من هم فرانسوی هستم همانند بسیاری از بازیکنان دیگر در تیمم. ولی به همه مردم ثابت شد وقتی پای تیم‌ملی مراکش وسط باشد، بازیکنان از جان مایه می‌گذارند». کافی است قیاسی کنیم با صحبت‌های رئیس فدراسیون مراکش که بعد از پیروزی مقابل اسپانیا، وارد رختکن شد و به بازیکنان اعلام کرد، پاداش قابل‌ملاحظه‌ای برای آنها درنظر گرفته اما بازیکنان از رئیس خواستند تا حرفی از پاداش تا پایان مسابقات نزند. این رفتار و اتحاد بازیکنان مراکش را بازیکنان تیم‌ملی ایران قیاس کنید که باوجود حذف و نتایج ضعیف در جام‌جهانی، بعد از دریافت حواله خودروهای لوکس به‌شدت از حواله‌ها شاکی شدند چراکه معتقد بودند، نمی‌توانند خودرویی بالاتر از قیمت 40هزار دلار به کشور وارد کنند و عملا دست‌شان برای ورود خودروهای بسیار لوکس خالی است! به‌لحاظ فنی، طبعا فرانسوی‌ها دست برتر را دارند اما برای قیاس انگیزه دو تیم کافی است صحبت اشرف حکیمی را باهم مرور کنیم: «مادر من نظافت‌چی منزل مردم بود. پدر من نیز دستفروش بود. آنها با دست‌خالی من را بزرگ کردند و حالا برای خوشحالی آنها و مردم کشورم، در زمین فوتبال از جانم هم می‌گذرم تا مراکش فینالیست شود». تقابل انگیزه، اتحاد با قدرت‌فنی، پیروز این مسابقه را مشخص خواهد کرد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی