| کد مطلب: ۲۴۳۷

ضرر میلیاردی لیست ناقص

ضرر میلیاردی لیست ناقص

کارلوس کی‌روش به‌جای دعوت از 26بازیکن، لیستش را با 25نفر بست

کارلوس کی‌روش به‌جای دعوت از 26بازیکن، لیستش را با 25نفر بست

کارلوس کی‌روش پیش از حضور در نشست خبری و درگیری لفظی با خبرنگار اسکای به‌خاطر حضورش در ایران خبرساز شده بود. سرمربی تیم‌ملی ایران تصمیم گرفت به‌جای لیست 26نفره، لیست 25نفره‌ای از بازیکنان ایران را به فیفا اعلام کند. در نگاه اول شاید موضوع عجیبی نباشد اما همین که کی‌روش یک بازیکن کمتر به تیم‌ملی دعوت کرده حدود پنج‌‌میلیارد تومان به فوتبال ایران ضرر زده است. این موضوع درحالی رخ داده که با دعوت 26بازیکن عملا اتفاق منفی‌ای رخ نمی‌داد، اما مشخص نیست چرا سرمربی تیم‌ملی چنین تصمیمی گرفته تا مبلغی که می‌توانست از سوی فیفا به‌راحتی در فوتبال ایران خرج شود از دست برود.

حمایت مالی فیفا از باشگاه‌ها

موضوع تخصیص بودجه از سوی فیفا برای باشگاه‌های درگیر این مسابقات از جام‌جهانی 2018 روسیه مصوب شد تا باشگاه‌هایی که در جام‌جهانی فوتبال، بازیکن‌ملی دارند به‌عنوان یک پاداش قابل‌قبول از فیفا دریافت کنند. فیفا با این اقدام قصد دارد به باشگاه‌هایی که بازیکن در حد تیم‌ملی تربیت کرده و در راستای موفقیت تیم‌های‌ملی کشورشان در جام‌جهانی نقش پررنگی دارند به طور ویژه قدردانی کند، به همین دلیل است که در دوره اخیر جام‌جهانی، باشگاه‌ها نیز سهیم هستند و چنین موضوعی اتفاقا برای باشگاه‌ها در این حد اهمیت دارد که در بند قرارداد بازیکنان «موضوع پاداش قرارداد» لحاظ می‌شود. به‌طور مثال مهدی طارمی پیش از جام‌جهانی 2018 روسیه از پرسپولیس به الغرافه قطر رفت اما باشگاه پرسپولیس به صورت شفاف در قرارداد این بازیکن با الغرافه قید کرد که پاداش جام‌جهانی به‌طور تمام و کمال باید به پرسپولیس برسد و الغرافه سهمی نداشته باشد. برای جام‌جهانی 2022 اما فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) اعلام کرده درمجموع مبلغ 209میلیون دلار برای باشگاه‌ها کنار گذاشته است. با محاسبه این مبلغ و با توجه به قیمت فعلی ارز در ایران فیفا حدود هفت‌ هزار میلیارد تومان به‌واسطه حضور بازیکنان در جام‌جهانی در اختیار باشگاه‌ها قرار خواهد داد. البته بر اساس تعرفه و برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، سهم هر باشگاه براساس تعداد روزهای حضور نفرات در جام‌جهانی تعیین خواهد شد.

پاداش‌ها چطور تعریف می‌شود؟

براساس طرح پیش‌بینی و مصوب‌شده از سوی فیفا، به‌ازای هر روز حضور بازیکن در جام‌جهانی، مبلغی حدود 10هزار دلار به باشگاه تحت قرارداد او پرداخت می‌شود. تیم‌هایی که در مرحله گروهی حضور دارند،‌ ۱۳روز درگیر جام‌جهانی هستند و به‌ازای هر بازیکن، باشگاه او مبلغی حدود ۱۳۰هزار دلار دریافت می‌کند. به عبارتی، باشگاهی که فقط یک بازیکن در تیم‌ملی و لیست ۲۶نفره جام‌جهانی داشته باشد، مبلغی حدود چهارمیلیارد و 600میلیون تومان با نرخ کنونی ارز در ایران دریافتی خواهد داشت. این به شرطی است که تیم ایران به مرحله حذفی نرسد که اگر این‌طور شود،‌ مبلغ دریافتی باز هم افزایش خواهد یافت. نکته مهم این است که اگر در دو سال پایانی منتهی به جام‌جهانی، بازیکنی برای دو باشگاه بازی کرده باشد، باشگاه دوم، دوسوم از سهم پاداش فیفا را می‌گیرد و باشگاه اول، یک‌سوم پاداش را سهیم خواهد شد. به‌طور مثال؛ رامین رضاییان که در لیست پایانی تیم‌ملی برای حضور در جام‌جهانی قرار دارد، به سود پرسپولیس هم کار کرده است و این باشگاه یک‌سوم مبلغ 130هزار دلار را به‌دست خواهد آورد و دوسوم به باشگاه سپاهان می‌رسد.

ضرری که کی‌روش به فوتبال ایران زد!

فیفا در این دوره به فدراسیون‌های کشورهای 32تیم حاضر در جام‌جهانی اعلام کرد، هر تیم می‌تواند برخلاف دوره‌های قبلی 26بازیکن را در لیست نهایی خود اعلام کند. کارلوس کی‌روش اما در کمال شگفتی نه‌تنها 25 بازیکن را معرفی کرد، بلکه به‌جای سه دروازه‌بان از چهار دروازه‌بان برای سه‌مسابقه دعوت به‌عمل آورده است. حتی درصورتی‌که تیم‌ملی ایران به دور حذفی راه پیدا کند، بازهم دعوت از چهار دروازه‌بان منطقی نبود. به اصل موضوع برگردیم، جایی که با دعوت از 25بازیکن، کی‌روش حداقل 130هزار دلار پاداش تعریف‌شده از سوی فیفا برای فوتبال ایران را از بین برد. میلاد سرلک یا امید نورافکن، بازیکنانی بودند که می‌توانستند در لیست پایانی باشند که درنهایت نظر سرمربی تیم‌ملی را جلب نکردند و باوجودی که لیست هنوز جا داشت، اما آنها باید از تلویزیون مسابقات را تماشا کنند. این مبلغ محاسبه‌شده به‌ازای حضور هر بازیکن در ایام جام‌جهانی، در صورت صعود تیم‌ها به دور حذفی و مرحله یک‌هشتم، به ۲۲۰هزار دلار افزایش پیدا می‌کند و در مرحله یک‌چهارم و نیمه‌نهایی نیز به ۲۸۰هزار دلار و ۳۲۰هزار دلار می‌رسد. همچنین تیم‌هایی که به فینال راه پیدا می‌کنند، فیفا برای هر بازیکن‌شان ۳۷۰هزار دلار در نظر می‌گیرد.

پرسپولیس و استقلال بیشترین سهم

پرسپولیس در لیست نهایی تیم‌ملی، چهاربازیکن به‌نام‌های علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، وحید امیری و مهدی ترابی دارد و یک‌سوم پاداش حضور رامین رضاییان در ترکیب تیم‌ملی را هم به‌دست می‌آورد که البته با یک‌سوم پاداش تیم پرتغالی و سابق بیرانوند بی‌حساب می‌شود. درواقع در حال حاضر پرسپولیس بابت حضور چهار بازیکن مبلغی حدود 520هزار دلار معادل 18میلیارد و 460میلیون تومان به‌دست خواهد آورد. استقلال تهران نیز با داشتن سه‌بازیکن به‌نام‌های سیدحسین حسینی، روزبه‌ چشمی و ابوالفضل جلالی، مبلغی معادل 390هزار تومان از فیفا خواهد گرفت. سپاهان نیز به دلیل داشتن دو بازیکن، دوسوم از پاداش حضور رامین رضاییان و پیام نیازمند را کسب خواهد کرد.

13باشگاه خارجی در لیست نفرات اعزامی ایران به جام‌جهانی قطر نماینده دارند که از بین آنها باشگاه الاهلی قطر، کایسری‌اسپور ترکیه و آ.‌اکه آتن یونان با دو بازیکن، باشگاه‌های خارجی هستند که در لیست نهایی کی‌روش رکورددار محسوب می‌شوند. به‌جز ایران، اسپانیا، کرواسی، قطر، یونان، دانمارک، امارات، انگلیس، بلژیک، هلند، قبرس، آلمان و پرتغال 12کشوری هستند که از لیگ‌های آنها بازیکن به تیم‌ملی کشورمان دعوت شده‌اند. از بین بازیکنان حاضر در این لیست سیدحسین حسینی، پیام نیازمند، صادق محرمی، حسین کنعانی، شجاع خلیل‌زاده، ابوالفضل جلالی، احمد نوراللهی، علی کریمی و علی قلی‌زاده 9بازیکنی هستند که برای اولین‌‌بار حضور در جام‌جهانی را تجربه خواهند کرد. کریم انصاری‌فرد، احسان حاج‌صفی و علیرضا جهانبخش، سومین دوره حضور خود در جام‌جهانی را پشت‌ سر خواهند گذاشت.

امکان ویژه برای دریافت پاداش

بعد از تحریم‌های گسترده بانکی ایران، فدراسیون فوتبال بابت دریافت پاداش‌های زیرنظر فیفا با مشکل اساسی رو‌به‌رو شده است.

یکی از موضوعاتی که ممکن است برای ایران در دریافت این پاداش ویژه مشکل‌ساز شود، بحث تحریم‌هاست. فوتبال ایران مبلغ هنگفتی در فیفا به‌صورت بلوکه شده دارد و نمی‌تواند از آن استفاده کند. این شائبه پیش می‌آید که ممکن است باز هم پاداش ویژه باشگاه‌ها بابت داشتن بازیکن در جام‌جهانی، بلوکه شود و قابل استفاده نباشد. حالا اما فیفا اعلام کرده، باشگاه‌ها در این‌خصوص برای اولین‌بار می‌توانند ادعای دریافت پاداش حضور بازیکنان‌شان در جام‌جهانی را به‌صورت دیجیتال به این نهاد ارسال کنند و از راه‌های دیگر به پول‌شان برسند. البته جزئیات این طرح اعلام نشده و باید دید در این‌باره چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. اگر فیفا بتواند چنین روشی برای پرداخت پاداش به باشگاه‌ها طراحی و البته اجرایی کند، سه مشکلی که پیش‌روی فوتبال ایران طی سال‌های اخیر وجود داشت از بین می‌رود: «مشکلات بانکی، اف‌ای‌تی‌اف و تحریم».

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی