| کد مطلب: ۳۴۳۵

عبای عربی این‌‏بار بر تن سی‏.آر.سوِن؟

عبای عربی این‌‏بار بر تن سی‏.آر.سوِن؟

می‌خواهم شما را به دیدن یک تصویر که مدت چندانی هم از ثبت آن نمی‌گذرد، دعوت کنم

talebi

پیمان طالبی

روزنامه‌نگار

می‌خواهم شما را به دیدن یک تصویر که مدت چندانی هم از ثبت آن نمی‌گذرد، دعوت کنم: تصویری از یک اتاق مجلل با میزی بیضی‌شکل در وسط آن که در دوسوی این میز دونفر از دوسرزمین و فرهنگ ظاهرا بی‌ربط در مقابل هم نشسته‌اند: یکی، مردی است جوان و کوتاه‌قد با ته‌ریشی بر چهره، ردایی بر تن و دستاری بر سر که از ظاهرش پیداست عرب است و دیگری مردی میانسال با کت و شلواری اتوکشیده، صورتی سه‌تیغ و کرواتی مشکی‌رنگ به‌نام ژرژ مندز. در اتاقی که ذکرش رفت، احتمالا گوشه دیوار دو پرچم نیز وجود داشته باشد که یکی پرچم کشور عربستان سعودی و دیگری پرچم باشگاه النصر است. این عکس که در اثنای برگزاری جام‌جهانی فوتبال در قطر توسط عکاس اختصاصی باشگاه النصر عربستان ثبت شده، امروز احتمالا در آلبوم اختصاصی باشگاه النصر وجود داشته باشد؛ چراکه عکسی است بی‌بدیل مربوط به امضای مهم‌ترین قرارداد تاریخ فوتبال عربستان با بازیکنی که بدون‌شک یکی از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان است.
حالا که خبرش روی صفحه اول مهم‌ترین رسانه‌های ورزشی جهان است، می‌توان آشکارا گفت کریستیانو رونالدو با قراردادی به‌ارزش 200میلیون یورو، به النصر عربستان پیوست تا گران‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال جهان لقب بگیرد. آن اتاق، آن توافق، لبخندها و قول‌های ژرژ مندز در آن روز و آن مرد با ردای عربی در نوامبر سال گذشته همه‌وهمه دانه‌ای را در خاک کاشتند تا امروز بعد از پایان یافتن جام‌جهانی، جوانه آن از خاک عربستان شکوفا شود. تماشای مندز در یک‌قاب و دور یک‌میز با مردی با ردای عربی، تصویر دیگری را به ذهن متبادر می‌کند که از اتفاق، از این یکی هم مدت‌چندانی نگذشته است؛ لیونل مسی ستاره آرژانتینی فاتح جام‌جهانی که بعد از دریافت جایزه‌اش در اختتامیه این رقابت‌ها، یک عبای عربی به‌نام البشت را توسط امیر قطر بر تن کرد و با همین لباس سنتی عربی، جام‌قهرمانی را بالای سر برد.
اما یک طرف دیگر ماجرا، دست‌کم برای ما ایرانی‌ها، خروج یا بهتر بگوییم فرار یورگن لوکادیو، برترین گلزن این فصل لیگ فوتبال ایران، در فاصله 48ساعت تا مهم‌ترین بازی فصل تیم باشگاهی‌اش از ایران است. پیام کنار هم قرار گرفتن این دو خبر واضح است؛ درحالی‌که عربستان سعودی، موفق می‌شود یکی از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان را به کشور خود بیاورد تا به‌مدت دو سال‌و‌نیم از او بهترین بهره‌ها و استفاده‌های ممکن فوتبالی و تبلیغاتی را ببرد، یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های فوتبال ایران از حفظ و نگهداری یک مهاجم خارجی - و نه یک فوق‌ستاره یا حتی ستاره! - نیز عاجز است.
شاید امروز برای هواداران فوتبال در ایران عجیب و تا حدی دردناک باشد که در آن برهه‌زمانی که تمام هم‌وغم مسئولان فوتبال کشور معطوف به پر کردن ورزشگاه‌های قطر با هواداران ازپیش تعیین‌شده تهرانی بود، عربستانی‌ها داشتند نطفه مهم‌ترین قرارداد تاریخ ورزش کشورشان را در همان کشور قطر می‌بستند. درست در روزهایی که اخبار ورزشی صداوسیمای ما، سرمست و خوشحال از حذف زودهنگام میزبان جام‌جهانی، فاتحانه در صدر اخبار ورزشی، خبرهای مربوط به شکست‌های پیاپی تیم‌ملی فوتبال قطر را مخابره می‌کرد، غافل از اینکه چند هفته بعد، قطر، عربستان و به‌واقع تمام بلاد عربی، مهم‌ترین برد تاریخ خود را با پوشاندن البشت بر تن اسطوره فوتبال جهان از جام‌جهانی دشت کردند! و یادمان نرود که تمام این وقایع در شرایطی بود که حتی یک توریست هم حاضر نشد در حاشیه تماشای رقابت‌های جام‌جهانی به ایران سفر کند و ساعاتی از سفر خاورمیانه‌ای‌اش را به کشور ما اختصاص دهد!
شگفت آنکه در وقایع این‌چنینی، اولین تحلیل جامعه ایرانی مخصوصا مسئولان به سمت‌وسوی مسئله اقتصاد و پول‌پاشی‌های عرب‌ها برمی‌گردد. هرچند در این فقره بدون‌شک مسئله اقتصاد دخیل است اما نه از این منظر که بگوییم عربستان چون پول دارد، رونالدو را هم می‌تواند داشته باشد. مشکلات عدیده معیشتی در ایران، سقوط ناباورانه ارزش پول‌ملی، معضل مسکن، مسئله مهم امنیت، آلودگی هوا، محیط‌زیست و هزارویک مشکل دیگری است که امروز بازیکنی چون یورگن لوکادیا را با استراتژی «پول را بردار و فرار کن»، از کشور فراری می‌دهد. بدیهی است در کشوری که همسر و فرزند اسطوره فوتبالش را همانند تروریستی چون عبدالمالک ریگی، مجبور به پیاده شدن از هواپیما می‌کنند، بازیکن سابق بوخوم و برایتون نیز حساب کار خودش را خواهد کرد!
پیشرفت کشوری چون عربستان در تمام موارد مربوط به زندگی عمومی و اجتماعی سبب می‌شود که امروز کاپیتان تیم‌ملی فوتبال پرتغال، ساق‌هایش را برای هنرنمایی در ورزشگاه رشک‌برانگیز «مرسول پارک» این کشور آماده کند. به همه اینها اضافه کنیم این را که رونالدو نخستین بازیکن بزرگ این تیم عربی نیست و آنها چندسال پیش هریستو استویچکوف بلغار را نیز به‌خدمت خود درآورده بودند، چنان که زین‌الدین زیدان سرمربی سابق رئال مادرید، کریم بنزما دارنده توپ‌طلای 2022، آندرس اینیستا کاپیتان سابق بارسلونا و کاکا ستاره برزیلی سابق میلان نیز همچون مسی، سابق‌براین با «البشت» عکس یادگاری گرفته بودند!

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی