| کد مطلب: ۷۱۸

172 سال قبل از زمستان

172 سال قبل از زمستان

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

اسپین‌‌آف بازی تاج‌‌وتخت رکورددار تماشاچی HBO را شکست

هواداران «بازی تاج‌‌وتخت» وقتی خبر ساخته شدن سریال «خاندان اژدها» را شنیدند، لحظه‌‌شماری می‌‌کردند تا هرچه زودتر سریالی را ببینند که می‌‌تواند دریچه جدیدی از سریال‌‌های تخیلی جذاب به سبک «بازی تاج‌‌وتخت» برای‌‌شان تداعی کند. تازه‌‌ترین تریلر سریال House of the Dragon یا همان «خاندان اژدها» از شبکه HBO اولین نامی است که به ذهن طرفداران سریال‌‌های تلویزیونی می‌‌رسد؛ سریالی که تازه‌‌ترین تریلر آن در روزهای اخیر منتشرشده و 30مردادماه اولین قسمت از فصل‌‌اول 10قسمتی منتشر شد و رکورد بیننده را برای قسمت‌‌اول شکست. شبکه «اچ‌‌بی‌‌او» اعلام کرده، سریال «خاندان اژدها»، اسپین‌‌آف سریال «بازی تاج‌‌وتخت»، که 172سال قبل از مرگ ایریس پادشاه دیوانه و تولد دنریس تارگرین رخ می‌‌دهد و بر خانواده تارگرین تمرکز دارد، نزدیک به ۱۰میلیون بیننده را در تمام پلتفرم‌‌های آمریکا جذب کرده است. به این ترتیب «خاندان اژدها» رکورددار بزرگ‌‌ترین افتتاحیه یک‌‌سریال در تاریخ «اچ‌‌بی‌‌او» لقب گرفت، اما طرفداران «بازی تاج‌‌وتخت» که کتاب‌‌های جرج آر آر مارتین را نخوانده‌‌اند ممکن است پس از انتشار این سریال، با ابهامات داستانی بسیاری مواجه شوند. از این رو یک بررسی سریع از داستان‌‌های مرتبط با «خاندان اژدها» می‌‌تواند بسیاری از جنبه‌‌های کلیدی تاریخچه تارگرین‌‌ها را برای‌‌تان روشن کند.

«خاندان اژدها» دنبال چیست؟

در زمان سلطنت جیهاریس تارگرین، پادشاه کهن، تراژدی‌‌های مرگباری جان دوپسر بزرگ او، شاهزاده‌‌های ایمون و بائلون را گرفت و خط جانشینی بلاتکلیف ماند. شورایی بزرگ برای انتخاب حاکم آینده وستروس تشکیل می‌‌شود. نوه‌‌های پادشاه جیهاریس، پرنسس رینیس تارگرین و پسر عموی کوچک‌تر رینیس یعنی شاهزاده ویسریس تارگرین نامزدهای این انتخابات هستند. طبق قانون وستروسی، وارث مذکر به‌رغم تاریخ تولد، بر مونث ارجحیت دارد. 9سال بعد، پادشاهی ویسریس اول در معرض حکومت سه‌‌نفره (اتحاد شهرهای آزاد اسوس) برای به دست آوردن منطقه استپ استونز قرار گرفت. ویسریس همچنین به وحشیگری برادر کوچکترش دیمون در مقام فرمانده کینگز لندینگ در شهر اشاره می‌‌کند. ویسریس از ملکه اِما، پسری به دنیا خواهد آورد و مسابقاتی برای جشن گرفتن ترتیب داده ‌‌است. در طول این رویداد، سِر کریستون کول در مبارزه‌‌ای دیمون را شکست می‌‌دهد و ملکه اِما و پسرش هنگام زایمان می‌‌میرند. خدمتگزار پادشاه، سر اتو هایتاور، پیشنهاد می‌‌کند تنها فرزند زنده ویسریس یعنی شاهزاده‌خانم جوان، رینیرا، وارث تخت آهنین نامیده شود. ویسریس از رینیرا به‌عنوان وارث نام می‌‌برد.

چه انتظاری باید از «خاندان اژدها» داشته باشیم؟

در ابتدا باید این موضوع را بدانیم که سریال پرهزینه‌‌ای است و هر قسمت 17میلیون پوند هزینه در برداشته به‌عبارتی برای این سریال 10قسمتی چیزی حدود 170میلیون پوند خرج شده. سریال House of the Dragon براساس کتاب «Fire & Blood» نوشته شده که به شعار مشهور تارگرین‌‌ها موسوم به «آتش و خون» اشاره دارد. این کتاب درواقع سنگ‌بنای داستان‌ها، دشمنی‌ها، نبردها و پیشگویی‌‌های دنیای بازی تاج و تخت و خاندان تارگرین را گذاشته است. میزان خشونت قسمت‌اول هم کم نیست و به‌نظر می‌‌رسد همان روال سریال «گات» در سریال «خانه اژدها» ادامه داشته باشد. در قسمت‌اول، شما تعداد قابل‌توجهی صحنه‌‌های متلاشی‌شدن سر و حتی یک گاری پر از جسد خواهید دید! منتقدها گفته‌‌اند ضرب‌‌آهنگ سه‌قسمت‌اول سریال نسبتا تند خواهد بود و ظاهرا بعد از آن است که داستان به مرحله تثبیت و پررنگ کردن شخصیت‌‌ها خواهد رسید. منتقدها ظاهرا ۶ قسمت از ۱۰ قسمت فصل اول سریال را دیده‌‌اند. طبق گزارش هالیوود ریپورتر، خانه اژد‌‌ها در اصل داستان رینیرا (همان شاهدخت سریال) و آلیسنت است که وارد مسیر‌‌های قدرت در دنیایی مردانه می‌‌شوند. کیسی بلویز، مدیر ارشد محتوای HBO و HBO Max، در بیانیه‌‌ای گفته است: «دیدن میلیون‌‌ها طرفدار «Game of Thrones» که شب گذشته با ما به وستروس بازگشتند فوق‌‌العاده بود. خاندان اژدها، تیم بازیگران و عوامل فوق‌‌العاده بااستعدادی دارد که قلب و روحشان را در تولید گذاشته‌‌اند و ما از واکنش مثبت بینندگان به‌وجد آمده‌‌ایم. ما مشتاقانه منتظر به اشتراک گذاشتن چیزهای دیگری با مخاطبان هستیم که جورج آر آر مارتین، رایان (کوندال) و میگل «ساپوچنیک» در این فصل برای آن‌‌‎ها آماده کرده‌‌اند». «خاندان اژدها» همچنین عملکرد بهتری از قسمت‌اول سریال «بازی تاج‌وتخت» در سال ۲۰۱۱ داشته است. البته «بازی تاج‌وتخت» در آن زمان سریالی بود که مخاطبان پیش‌زمینه خاصی از آن نداشتند و طبعا زمان برد تا تماشاگر و هوادار خودش را جمع کند، اما حالا «خاندان اژدها» در همان گام نخست توانست هواداران سرسخت «بازی تاج و تخت» را به خود جذب کند و از این حیث یک گام جلوتر قدم برداشت.

تحلیل سریال «خاندان اژدها» با روایت 172سال پیش

برخلاف «بازی تاج‌وتخت» که به‌مرور جنگ‌‌های زیادی شکل گرفت، «خاندان اژدها» از همان آغاز درگیری‌‌های بسیاری را تجربه می‌‌کند؛ اعم از جنگ‌‌های اژدهامحور و زمینی بزرگ. بنابراین «خاندان اژدها» می‌‌تواند از تجربه‌‌ کارکشته‌‌ترین اکشن‌‌ساز «بازی تاج و تخت» که «هاردهوم»، «نبرد حرامزاده‌‌ها»، «بادهای زمستان»، «نبرد وینترفل» و «ناقوس‌‌ها» را در کارنامه دارد، استفاده کند، اما موضوع مهمی که می‌‌تواند برای مخاطبان «بازی تاج‌وتخت» جذاب باشد نقل مکان تارگرین‌‌ها به دراگون استون است. لرد اینار تارگرین که به رویاهای هشدار‌دهنده دخترش باور داشت، خاندان تارگرین را با هر آنچه داشت، در سال ۱۱۴ پیش از تاریخ معاصر آن زمان (۱۲سال پیش از قیامت والیریا) به دراگون استون در دریای باریک آورد. به‌ این ترتیب بود که تارگرین‌‌ها کنترل دراگون استون را در دست گرفتند و می‌‌توان انتظار داشت که بسیاری از اتفاقات سریال «خاندان اژدها» در این مکان رخ می‌‌دهد، هرچند در «بازی تاج‌وتخت» تنها شاهد خرابه آن بودیم. اینبار در مورد این تغییر محل زندگی بسیار جدی و مصمم بود. او با فروش دارایی‌هایش به مردمان موسم به فری هولد و مردمان سرزمین‌‌های تابستان بلند، همراه فرزندان، بستگان، همسران، تمام خاندان و البته پنج‌اژدهایش به دراگون استون نقل مکان کرد. دیگر خاندان‌‌های والیریایی بر این باور بودند که تارگرین‌‌ها به‌خاطر ترس‌شان فرار می‌‌کنند و به این ترتیب بود که به اینار لقب «اینار فراری» دادند. موضوع دیگری که می‌‌تواند در این سریال 10قسمتی «خاندان اژدها» رخ دهد قیامت والیریاست. به‌عنوان یکی از مشهورترین و افسانه‌‌ای‌‌ترین اتفاقات در تاریخ Game of Thrones، قلمرو پنج‌هزار ساله والیریای فری هولد باستان همراه با تمام مردم و اژدهایانش به طول کامل در اثر یک فاجعه زیست‌محیطی هولناک از بین رفتند. شبه‌جزیره والیریا حاوی یک رشته از کوه‌‌های آتشفشانی موسوم به «چهارده آتش» بود که بسیاری آن‌‌ها را زادگاه اژدهایان می‌‌دانستند. وقتی این آتشفشان‌‌ها در واکنش به زلزله‌‌ای عظیم به شکل هم‌زمان فوران کردند، شبه جزیره والیریا دوپاره شده و هر موجود زنده‌‌ای که در آن می‌‌زیست، نابود شد. قیامت والیریا ۴۰۰سال پیش از جنگ پنج‌پادشاه و ۱۲سال پیش از هجرت لرد اینار تارگرین و خانواده‌‌‌‌اش به دراگون استون اتفاق افتاد. از آنجایی که با قیامت والیریا، واقعیت پیشگویی دینیس تارگرین مشخص شد، افسانه‌‌های دیگری نیز شکل گرفت که بدون شک بر شرایط و داستان‌‌های خاندان تارگرین در سریال House of the Dragon تاثیرگذار خواهد بود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی