زیستن زیر سایه اضطراب اقتصاد توجه/معرفی شماره ۱۸۶ ماهنامه مدیریت ارتباطات
یکصدوهشتادوششمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به مدیرمسئولی امیرعباس تقیپور و سردبیری علی ورامینی منتشر شد.
یکصدوهشتادوششمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به مدیرمسئولی امیرعباس تقیپور و سردبیری علی ورامینی منتشر شد. این شماره آبانماه مدیریت ارتباطات است که حاوی دو پرونده خواندنی و مطالب و یادداشتهای خواندنی دیگر است. یکی از پروندههای شماره ۱۸۶ ماهنامه مدیریت ارتباطات به این موضوع اختصاص یافته است: چرا و چگونه توجه انسان، به گرانبهاترین واحد پول جهان تبدیل شده است؟
این یک راز بزرگ دنیای دیجیتال است. دنیایی که توجه انسان، توأمان کمیابترین و ارزشمندترین دارایی آن است. هر روز در میان انبوه محتوا و پیامهای بیپایان، برندها و سازندگان محتوا برای جلب همین چند ثانیه توجه، رقابت میکنند. موفقیت، دیگر فقط به داشتن بودجه تبلیغاتی یا محصول خوب، محدود نیست؛ مهم این است که چطور بتوانید نگاه مخاطب را جذب کنید، نگه دارید و آن را به کنش تبدیل کنید.
در این فضا بیتفاوتی مخاطب میتواند هر برندی را از پا بیاندازد. در پروندهای که نویسندگان و دستاندرکاران ماهنامه مدیریت ارتباطات گردآوری کردهاند، اقتصاد توجه را ساده و روشن توضیح دادهاند؛ از اینکه مغز انسان چگونه اطلاعات را فیلتر میکند تا اینکه چه نیروهایی این اکوسیستم شلوغ را شکل میدهند. مقالات پرونده نشان میدهند، چرا روشهای سنتی بازاریابی دیگر کارایی گذشته را ندارند و چگونه روندهایی مثل جستوجوی بدون کلیک، بازی را تغییر دادهاند.
در کنار این تحلیلها، راهکارهایی عملی نیز ارائه شده است؛ از اهمیت اصالت در تولید محتوا گرفته تا ضرورت اجرای استراتژیهای مالکیت رسانهای و ساخت داراییهای بلندمدت. این پرونده نشان میدهد که اقتصاد توجه درواقع همان اقتصاد جدید کسبوکار است؛ بهویژه در عصر شبکههای اجتماعی و هوش مصنوعی. دومین پرونده شماره آبانماه ماهنامه مدیریت ارتباطات، به بررسی اتهامات جنسی مطرحشده علیه سلبریتیها و حساسیت اجتماعی، قدرت رسانه و خلأهای قانونی درباره آن اختصاص یافته است.
ماه گذشته همزمان با مطرحشدن نام پژمان جمشیدی، فوتبالیست سابق و بازیگر، موضوع تجاوز و اتهامهای جنسی بیش از هر موضوع دیگری در شبکههای اجتماعی دیده شد؛ موضوعیکه واکنشهای گستردهای را در میان طیفها و قشرهای مختلف فرهنگی برانگیخت. هرچند قانون بر خودداری از ذکر نام متهم تأکید دارد، اما شهرت او باعث شد که ماجرا بسیار سریع، توجه افکار عمومی را جلب کند و نقش رسانهها پررنگتر از همیشه شود. پروندههایی از این جنس در نقطهای حساس میان خبر، شایعه و روند رسمی قضایی قرار میگیرند.
در چنین موقعیتهایی، جامعه معمولاً پیش از نتیجهگیری حقوقی، قضاوت خود را شکل میدهد. شبکههای اجتماعی نیز با سرعت و حجم بالای بازنشر، این فضا را پیچیدهتر میکنند. بااینحال رسانهها مسئولیتی بیشتر در روایتگری دارند. این پرونده با مجموعهای از یادداشتها تلاش میکند ابعاد مختلف این وضعیت را روشن کند: از دوگانگی شهرت و آسیبپذیری، تا چگونگی مواجهه نظام قضایی با چهرههای شناختهشده و نقش رسانهها پس از طرح اتهام. تجربه جهانی جنبش «میتو» و اثر آن بر مسیر حرفهای سلبریتیها نیز در این پرونده گنجانده شده است.
نویسندگان و تحلیلگران ماهنامه مدیریت ارتباطات، همچنین اثرگذاری شیوه گزارشدهی رسانهها بر امنیت و وضعیت قربانیان را نیز بررسی کردهاند. امیرعباس تقیپور، مدیرمسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات در سرمقاله شماره ۱۸۶ این ماهنامه از اقتصاد توجه و نقش روابط عمومیها دراینباره نوشته و توضیح داده، چرا روابطعمومی باید نقش «مدیریت اخلاقی توجه» را برای خود تعریف کند.
در این شماره قادر باستانیتبریزی، مدرس و پژوهشگر ارتباطات، نگاهی به اقتصاد توجه در عصر دیجیتال داشته و حسین گنجی، منتقد تجسمی با بهرام دبیری به مناسبت اهدای آثارش به موزه هنرهای معاصر گفتوگو کرده است. در شماره آباماه ماهنامه مدیریت ارتباطات، گزارشی درباره دهمین کنفرانس «حرفهایگرایی در روابط عمومی» که با محوریت اهمیت نقش روابط عمومی پیشبین برگزار شد، بخوانید.