جزیرههای امید در دل اقیانوس/در میزگردی با موضوع پلتفرمهای آنلاین طلا در رویداد فیناپ گذشته، حال و آینده این کسبوکارها و چالشهای آنها بررسی شد
حفظ ارزش داراییها برای بسیاری از ما ایرانیان به دغدغهای همیشگی بدل شده است؛ دغدغهای برای محافظت از سرمایهها در برابر توفان کاهش قدرت خرید و نوسانات مداوم بازار. پلتفرمهای آنلاین طلا، پاسخی نوآورانه به این نیازند.

گروه فناوری:حفظ ارزش داراییها برای بسیاری از ما ایرانیان به دغدغهای همیشگی بدل شده است؛ دغدغهای برای محافظت از سرمایهها در برابر توفان کاهش قدرت خرید و نوسانات مداوم بازار. پلتفرمهای آنلاین طلا، پاسخی نوآورانه به این نیازند. کسبوکارهایی که میان سنت دیرینه خرید و نگهداری طلا و فناوری پل زدهاند. بازتعریفی از بازاری که 700سال سابقه هنری و بیش از 70 سال فعالیت صنفی دارد و یکی، دو سال است دیجیتال شده و تجربهای شفاف، امن و در دسترس را برای همگان ایجاد کرده است. این پلتفرمها، امکان خریدوفروش طلای استاندارد و مصنوعات در حجمهای خرد و کلان را به کاربران میدهند.
میلیونها کاربر حالا میتوانند حتی با سرمایههای کوچک، ارزش ریال خود را حفظ کنند و آن را به دارایی ملموس و واقعی تبدیل کنند. مسیری امن برای سرمایهگذاری و ابزاری برای مدیریت مالی و امنیت اقتصادی. با همه اینها مسیری که پلتفرمهای طلا پشتسر گذاشتهاند، پرچالش بوده است. سازمانها و نهادهای مختلف و در رأس آنها بانک مرکزی، هرازگاهی قاعدهای جدید که اغلب هم محدودیتساز است، وضع میکنند و مسیر حرکت پلتفرمها را به سمتی دیگر میبرند.
از بستن درگاههای بانکی تا متوقفشدن روند صدور مجوز و محدودیت بر برداشت تا انواع و اقسام مشکلات حقوقی و قضایی دیگر. با همه اینها پلتفرمهای طلا همچنان حضوری موثر در صحنه اقتصاد دیجیتال کشور دارند. در بیستودومین نشست فیناپ، میزگردی با موضوع طلای دیجیتال با عنوان «طلای دیجیتال و بازار ایران، پناهگاهی در عصر تورم و رکود» با حضور مصطفی اکرمی، مدیرعامل میلی، صادق سپندارند، مدرس دانشگاه و مدیرکل بانکداری خرد و کسبوکارهای کوچک بانک ملی، نیما امیرشکاری، صاحبنظر فناوریهای مالی و امیرحسین خالقی، پژوهشگر اقتصاد سیاسی برگزار شد. در این میزگرد که شهرام شریف، کارشناس مطالعات اقتصادی آکادمی سامان، مدیریت آن را برعهده داشت، موضوعات مختلفی به بحث گذاشته شد که گزیدهای از آن را میخوانید.
پلتفرمهای طلا شفافتر از بورساند
مصطفی اکرمی، مدیرعامل میلی نیز در این میزگرد به تشریح جایگاه پلتفرمهای آنلاین طلای فعال در ایران پرداخت و گفت: «موضوع بازار ایران در شرایط فعلی، دارای ویژگیهای خاصی است و توجه به آن ضروری است. ایران در این مدل فعالیت، از لحاظ تاریخی، فنی و تکنولوژیک و باتوجه به تفاوتهای میان شیوههای قدیم و جدید در سطح جهانی، نیازمند بررسی و مطالعه دقیقتر است و هنوز بسیاری از فعالیتها در این حوزه با استانداردهای بینالمللی مطابقت ندارد.»
او با تاکید بر اینکه فضای دیجیتال با خود مفاهیمی مانند امنیت و شفافیت معاملات را به همراه دارد و فرآیند مبادله و آینده آن بهشکل مؤثرتری شکل میگیرد، در توضیح سابقه قانونی فروش آنلاین طلا گفت: «هفت، هشت سال پیش با تجربههایی مانند پلتفرم سکه ثامن، طلای شادی و سایر موارد مشابه، موضوع معامله آنلاین طلا به دغدغهای جدی تبدیل شد. در سال ۱۳۹۹، اتحادیه کسبوکارهای مجازی ضوابطی تدوین کرد که طبق فرآیند قانونی، به اتاق اصناف ارسال شد و پس از تأیید، به شورایعالی نظارت ارجاع داده شد. پس از اصلاحات و مصوبات مجدد، این ضوابط به هیئت مقرراتزدایی وزارت اقتصاد ارسال و تطبیق با قوانین انجام شد و درنهایت به تصویب هیئتوزیران رسید.»
او در پاسخ به پرسشی درباره تعداد پلتفرمهای طلای فعال در کشور گفت: «تاکنون ۴۷۰ مجوز از سوی اتحادیه کسبوکارهای فضای مجازی صادر شده که حدود ۱۷۰ پلتفرم فعال هستند و از میان آنها ۲۶ پلتفرم تراکنشهای قابلتوجهی دارند. این پلتفرمها در طول یکسال گذشته بهصورت خوداظهاری فعالیت داشتهاند و تحت نظارت نهادهای امنیتی قرار گرفتهاند، بدون اینکه هیچ مشکلی گزارش شود.»
پلتفرمهای طلا مجوز قانونی دارند
مدیرعامل میلی در ادامه به قانونیبودن فعالیتهای پلتفرمهای آنلاین طلا اشاره کرد و توضیح داد: «حدود پنج سال است که مجوز قانونی خریدوفروش آنلاین طلا صادر شده و تمام ضوابط، روال و تشریفات قانونی آن صادر شده است. این ضوابط شامل فروش مصنوعات و فروش طلای آبشده است که باتوجه به شرایط آن زمان تدوین شده و ما نیز معتقدیم نیازمند بازنگری است؛ بهویژه در موضوع خالیفروشی.»
اکرمی با بیان اینکه پلتفرمهای طلا در یکسالونیم گذشته با فعالیت متمرکز، بازار آنلاین طلا را مقیاسبندی کردهاند، افزود: «تعداد میلیونی کاربران و حجم معاملات متعدد، بر روند این بازار اثرگذار بوده است. هرچند روندها و اتفاقهای دیگری هم رخ داده است. برای مثال ۱۴۰۳ سال پُرنوسانی برای بازار طلا بود و این مسئله توجه عمومی را به این حوزه جلب کرد.»
مدیرعامل میلی، حساسیت پلتفرمها به خالیفروشی، رشد میلیونی کاربران و افزایش توجه به طلا بهدلیل رشد قیمت آن را در فهم زیستبوم فینتک طلای کشور مهم دانست و اظهار کرد: تعریف طلای آبشده در بازار اشکال مختلفی دارد. طلای آبشدهای که در بازار تولید میشود و ماهیت اولیه دارد، در این پلتفرمها عرضه نمیشود و آنچه به دست مشتریان میرسد، در قالب پلاک یا مصنوعات است. در بازار ایران از ۱۰۰ میلیگرم بهبالا، امکان تولید مصنوعات وجود دارد و هرچه فناوری ساخت پیشرفتهتر شود، تولید مصنوعات با میلیگرم و قیمت پایینتر نیز ممکن خواهد بود.»
اکرمی با بیان اینکه در فرآیند تولید و تحویل طلاهای کموزن، چالشهایی وجود دارد، توضیح داد: «هرچه وزن طلا کمتر باشد، کارمزد آن بالاتر میرود و گاه ارزش تولید با میزان کارمزد همخوانی ندارد. یعنی در معاملات مصنوعات ظریف، کارمزد ساخت افزایش مییابد. بهطور مثال، تبدیل پنج گرم طلا به پلاک استاندارد با سهدرصد کارمزد انجام میشود، اما اگر وزن یک گرم باشد، این کارمزد به ششدرصد میرسد. بنابراین تحویل طلای فیزیکی در حجمهای کم، از نظر اقتصادی منطقی نیست و اکثر کاربران با خرید زیر یک گرم، صرفاً ارزش ریال خود را حفظ میکنند.»
او به مزایای طلای دیجیتال اشاره کرد و گفت: «این پلتفرمها امکان سرمایهگذاری روزانه برای کاربرانی را فراهم کردهاند که دسترسی به روشهای سنتی سرمایهگذاری ندارند. یعنی میلیونها کاربر از طریق خرید آنلاین طلا این امکان را یافتهاند که درآمد روزانه خود را به سرمایه تبدیل کنند و این روند با شفافیت، سهولت و دسترسیپذیری بالا انجام میشود که بهنظر میرسد مهمترین مزایای پلتفرمهای آنلاین طلاست.»
۹۰ درصد کاربران یک گرم دارایی دارند
مدیرعامل میلی در تحلیل پایگاه و وضعیت داراییهای حدود ۱۸ میلیون کاربر پلتفرمهای آنلاین طلا در کشور گفت: «حدود ۹۰ درصد کاربران، دارای دارایی کمتر از یک گرم هستند و برنامه مالی مشخصی برای آنها وجود نداشته است. بسیاری از این افراد امکان پسانداز ندارند و ارائه ابزاری که ارزش پول آنها را حتی در طول یکماه حفظ کند، اقدامی ارزشمند است. بسیاری از خانوارها درآمد ماهانه خود را بهسرعت مصرف میکنند و اگر هم بتوانند مبلغی را سرمایهگذاری کنند، معمولاً هزینههای سال آینده خود را برای هزینههایی مثل اجاره مسکن و... پیشخور میکنند. ازاینرو، وجود ابزاری که به افراد امکان دهد که در شرایط عادی و معمول زندگی، ارزش پول خود را در طول زمان حفظ کنند، دستاوردی ارزشمند است.»
ابهام در سازوکار صندوقهای بورسی طلا
مدیرعامل میلی با تشریح مدل فعالیت پلتفرمهای آنلاین طلا در بازههای زمانی مختلف گفت: «محاسبات ما نشان میدهد، اگر فردی با میزان حداقل حقوق وزارت کار از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱، ماهانه طلا خریداری میکرد و در همان ماه با همان شیب نمودار ماهانه به فروش میرساند، درمجموع متوسط قدرت خرید ماهانهاش ششدرصد افزایش مییافت و ارزش ریالاش حفظ میشد.
این شفافیت و دسترسی آسان، مزیت اصلی پلتفرمهای طلا نسبت به بورس است، زیرا قیمت روزانه صندوقهای طلا با رشد بازار هماهنگ نیست و مکانیزم پیچیده بورسی برای بسیاری از کاربران قابل درک نیست. پلتفرمها این خلأ را پُر کرده و امکان حفظ ارزش پول را فراهم کردهاند. دلیل استقبال مردم از این پلتفرمها نیز همین موضوع است.»
اکرمی خاطرنشان کرد: «برخی فعالان بورسی مدعیاند امکان حفظ ارزش پول از طریق ابزارهای بورسی نیز وجود دارد و آنها میتوانند قابلیت خریدوفروش را ایجاد کنند، اما واقعیت این است که پلتفرمهای طلا شفافتر است؛ بهرغم اینکه تعریف و ماهیت بورس بر شفافیت استوار است، از نظر شفافیت چند گام جلوتر هستند.» مدیرعامل میلی با تشریح ابعاد مختلف تفاوت پلتفرمهای آنلاین طلا و صندوقهای بورسی گفت: «اگر به قیمت روزانه صندوقهای طلا نگاه کنید، رشد قیمتها متناسب با بازار نیست.
در برخی موارد دیده شده که تفاوت سود پرداختی صندوقها به ۲۰ تا ۳۰ درصد میرسد. علت این تفاوت هم در نگهداری سکه و حواله معادن طلا یا ذخیره نقدی یا شمش است. درک این سازوکار صندوقها و تفاوتهای آن با بازار طلا برای کاربران عادی دشوار است. علاوه بر این، کار کردن با مکانیزمهای بورسی نیازمند سواد مالی بالاتر و شناخت بهتر فرآیندهای پیچیده آن دارد، پلتفرمهای آنلاین طلا موفق شدهاند شکاف میان فضای سرمایهگذاری بازار سرمایه و پسانداز را پُر کنند.»
بانک مرکزی نمیتواند فروشنده و ناظر باشد
مدیرعامل میلی در بخش دیگری از پنل تخصصی «طلای دیجیتال و بازار ایران، پناهگاهی در عصر تورم و رکود» در پاسخ به سوالی درباره شفافیت پلتفرمهای آنلاین طلا گفت: «دغدغههایی که درباره شفافیت و مکانیزم قیمتگذاری و سپردهگذاری طلا نزد شبکه بانکی پلتفرمهای طلا مطرح میشود در یکسال گذشته بهشکل پررنگتری از سوی نهادهای مختلف مطرحشده و ریشه در مسائل اقتصادی کشور دارد.
این نگرانیها کاملاً بدیهیاند و نهادهای نظارتی و امنیتی نیز بیش از هرکسی به این موضوعات حساسیت نشان دادهاند، چراکه تجربههایی مانند ماجرای سکه ثامن یا برخی موسسات مالی پیشین باعث نگرانی و ناامنیهای اجتماعی شده است. دراینباره از مهرماه سال گذشته، کارگروه اقدام مشترکی در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی زیرمجموعه وزارت صمت شکل گرفته تا به این موضوع بپردازد.»
اکرمی با تشریح ابعاد مختلف فعالیت پلتفرمها و تناسب فعالیت با مرجع ناظر مجوزها گفت: «اگر پاسخ این پرسش که ماهیت پول یا کالا بودن طلاست، مشخص شود، به مرجع نظارت میرسیم. اگر طلا کالا محسوب شود، باید تحت نظارت اتحادیهها و اصناف باشد، اما اگر بهعنوان پول در نظر گرفته شود، بانک مرکزی مرجع آن خواهد بود. در اصل همه بر ضرورت وجود نظارت اتفاقنظر دارند، اما اختلاف بر سر این است که کدام نهاد باید مسئولیت آن را برعهده بگیرد. بانک مرکزی یکی از بازیگران بازار طلاست.
یعنی هم خودش قیمت تعیین میکند، هم میفروشد و هم بازار و مرکز مبادله دارد. علاوه بر این، قصد راهاندازی پلتفرم و تحویل گرمی طلا را دارد. این موضوع نوعی تناقض ایجاد میکند، زیرا این نهاد نمیتواند همزمان فروشنده و ناظر باشد. قانون مشخص کرده که بانک مرکزی میتواند درخواستهای خود را به نهادهای نظارتی ارائه دهد، اما ورود مستقیم آن به همه مسائل الزامی نیست.»
مدیرعامل میلی به تفاوتهای خرید سنتی و آنلاین طلا نیز اشاره کرد و گفت: «در خرید سنتی، مشتری باید به فروشنده، سند و فاکتور اعتماد کند و فرآیند شکایت پیچیده و زمانبر است، اما در پلتفرمهای آنلاین از طریق اینماد یا اتحادیه کسبوکارهای مجازی امکان ثبت شکایت بهسادگی وجود دارد.»
اکرمی با بیان این نکته که قانون نظام صنفی نهاد ناظر و مسئول نظارت را مشخص کرده و این وظیفه بر دوش اتاق اصناف و اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی گذاشته شده، گفت: «در موضوع پلتفرمهای طلا بانک مرکزی باید همانند دیگر اصناف، درخواستهای خود را به نهادهای نظارتی ارائه دهد، نه اینکه خود ورود کنند. باید توجه داشته باشیم که طلا یک کالاست و سازوکار آن مشخص است.
اگر مسئله عیار و قیمت طلاست، راهکارهای آن در قانون دیده شده است. چراکه اکثر پلتفرمها، هم مجوز اتحادیه کسبوکارهای مجازی برای فعالیت تجارت الکترونیک را دارند، هم از اتحادیههای صنفی مربوطه مجوز گرفتهاند.» او در ادامه افزود: «پلتفرمها، طلا را بهصورت رسمی از بنکداران یا مرکز مبادله خریداری میکنند. همه معاملات نیز با کد رهگیری و اصالتسنجی انجام میشوند و این یعنی میزان طلای فروشرفته، قابل رصد است. تا آنجا که میتوان گفت در طول فعالیت این پلتفرم، حتی یک شکایت هم بابت استانداردها ثبت نشده، درحالیکه نزدیک به یکتُن طلا تحویل مشتریان شده و ذخایر طلا نیز نزد بانک کارگشایی نگهداری میشود.»
رتبه ششم میلی در ذخایر طلا
مدیرعامل میلی در بخش دیگری از این میزگرد به موضوع خالیفروشی و اصالتسنجی طلا پرداخت و گفت: «مسئله اصالتسنجی دو موضوع مهم دارد. نخست اینکه، نظام سنتی بازار طلا براساس سازوکارهای قدیمی شکل گرفته و اگر اصالت آن زیر سوال رود، در کل بازار سنتی و سازوکارهای نظارتی آن زیر سوال میرود، چراکه پلتفرمها نیز از همان بازار خرید میکنند. دوم اینکه، نظارت بر طلا یک پیشفرض ثابت است، زیرا محل نگهداری طلاها مشخص است و امکان بررسی تخلف وجود دارد.» به گفته اکرمی، میزان موجودی و تراکنشهای پلتفرمها در سایت بهصورت شفاف اعلام میشود و رسیدهای بانکی نیز موجود است.
اکرمی با اشاره به فعالیت بورس کالا توضیح داد: «بورس کالا در یکسال گذشته به پشتوانه صندوقهای طلا عملیات جدی انجام داده و ساختاری قدرتمند دارد که زیر نظر شورایعالی بورس فعالیت میکند. صندوقهای طلا هشتسال زودتر از پلتفرمها فعالیت خود را آغاز کردهاند، اما اکنون پلتفرم میلی در رتبه ششم ذخایر طلا قرار گرفته و توانسته در مدت یکسال حجم قابلتوجهی طلا ذخیره کند. تفاوت اساسی میان مدل کسبوکار پلتفرمها و بورس وجود دارد و بههمیندلیل این دو مسیر را نمیتوان یکی دانست.»
او همچنین به موضوع قیمتگذاری طلا پرداخت و توضیح داد: «متغیرهای تعیینکننده در بازار سنتی طلا، عرضه و تقاضاست. شفافسازی در بازاری که ذاتاً غیرشفاف است، کار سادهای نیست. نوآوری پلتفرم میلی در این بود که ما توانستیم نرخ خریدوفروش را یکسان کنیم؛ این روش حتی نمونه بینالمللی هم ندارد و موجب تعیین شفاف قیمتها شده است. این اقدام، بالاترین سطح دقت در قیمتگذاری را نشان میدهد. یکی دیگر از اقدامات مهم، کاهش کارمزد معاملات بوده که توسط اکثر پلتفرمها انجام شد و همین موضوع بسیاری از افراد را بهسمت استفاده از این ابزارها سوق داده است.
دولتها مانع رشد اکوسیستماند
امیرحسین خالقی، پژوهشگر اقتصاد سیاسی در این پنل با اشاره به جایگاه ویژه طلا در اقتصاد گفت: «هنگامی که بحث پلتفرمهای طلا مطرح شد، اولین موضوعی که به ذهنم خطور کرد این بود که اساساً چهکسی به چنین کسبوکارهایی مجوز داده است. طلا مانند شاهزادهای است که همواره پادشاه بالای سر آن است که مرتکب خلاف و خطا نشود. به درجاتی همین اتفاق درباره پلتفرمهای طلا نیز در حال رخدادن است.»
خالقی با بیان اینکه طلا در طول تاریخ همواره تحت نظارت و محدودیت قرار گرفته، گفت: «در دورههای مختلف تاریخ چیزی بهنام استاندارد طلا وجود نداشت تا اینکه سال ۱۸۷۰ این استاندارد تعریف شد. یعنی این فلز بهعنوان پول بهطور رسمی پذیرفته شد. پس از آن، دولتها بزرگترین اشتباه و سرقت را با حذف این موهبت بشری مرتکب شدند. در طول تاریخ پول همواره بهعنوان کالایی با مقبولیت عام و واسطه مبادله بوده و طلا در این نقش، موفق عمل کرده است.
تا قرن هجدهم کشورها از نقره و طلا استفاده میکردند اما از سال ۱۸۲۱ و با استفاده رسمی بریتانیا از طلا در چرخه مبادلات، ما وارد عصر طلا شدیم.» بهگفته خالقی، با آغاز جنگ جهانی اول، بهمرور روند طلازدایی آغاز شد و کشورها به استفاده از پول فیات (ارز دولتی هر کشور) روی آوردند و دولتها با دخالت مستقیم، ارزش و ثبات این ابزار تمدنساز را خدشهدار کردند.
او با تاکید بر اینکه طلا برخلاف پول فیات امکان چاپ بیپایان ندارد، گفت: «طلا جزء معدود فلزاتی است که ارزش آن طی زمان و سالانه حدود دو درصد ارزش آن، افزایش مییابد. در قرن بیستم، کنار گذاشتن طلا از جایگاه پولی کشورها، فجایع و جنگهای بزرگ بشری رخ داد و روند رشد و پیشرفت بشر،شکل دیگر به خود گرفت.»
بهباور صادقی، طلا پولی ارزشمند بود که به ضربوزور کنار گذاشته شد و امروز بههمان میزان که اقیانوسهای نابخردی و روز داریم، چند جزیره امیدبخش نیز بهنام پلتفرمهای طلا بهوجود آمدهاند. او با طرح این دیدگاه که «پلتفرمهای طلا زاده شدهاند که بزرگ نشوند»، توضیح داد: «موانع زیادی سر راه پلتفرمها ایجاد کردهاند اما بهنظر میرسد دولتها بهدلایل زیادی اجازه نمیدهند که اکوسیستم طلای آنلاین بیشازاندازه بزرگ شود. هرچند بهلحاظ نظری امکان بازگشت به استاندارد طلا وجود دارد.»
طلا در مرز میان کالا، سرمایه و پول است
در ادامه نیما امیرشکاری، صاحبنظر حوزه فناوریهای مالی، با بیان اینکه پس از ورود به عصر دیجیتال، هر کالای فیزیکی به نمونهای دیجیتال تبدیل شده است، گفت: «دیجیتالگلد خود را با ترندهای جدید در دنیا تطبیق میدهد و در قالب ابزارهای متنوع مالی همچون گواهی سپرده طلا، طلای گرمی، توکن طلا و طلای کریپتو عرضه میشوند. در طول چنددهه گذشته نیز به تناسب پیشرفت فناوری، ریسکهای این ابزارها نیز تغییر کرده است.» امیرشکاری با مرور تاریخچه طلا در ایران یادآور شد: «از دوران قاجار، استانداردهای طلا و دیگر فلزات در ایران، کاربرد و نسبت آن با پول تغییر کرده است. روند تاریخی نشان میدهد، طلا همواره در مرز میان کالا، سرمایه و پول قرار داشته است. طلای دیجیتال، ابزاری است که در شرایط مختلف تورمی بهخصوص در زمان کاهش ارزش پول رایج، بهعنوان بهترین راه سرمایهگذاری و استفاده از ارزشافزوده آن است.»
پلتفرمهای طلا محصول ناکارآمدی اقتصادند
در این نشست، صادق سپندارند با اشاره به وضعیت فعلی اقتصاد کشور گفت: «پلتفرمهای آنلاین طلا در کشور ما از دل نوآوری بیرون نیامدهاند، بلکه محصول اقتصاد ناکارآمد هستند. در دهههای اخیر بازدهی طلا از هر روش سرمایهگذاری دیگری نسبت به تورم و افزایش نرخ ارز بیشتر بوده است. درعینحال نقدهایی نیز بر این اکوسیستم وارد است. مهمترین مسئله، نبود شفافیت است؛ بهاینمعنا که بهصورت علنی اعلام شود نرخ طلای پلتفرمها از چه مرجعی تعیین میشود. ازوجهیدیگر نیز تضمینی نیست که عیار طلا به چه میزان است.»
او همچنین درباره مجوز فعالیت پلتفرمهای طلا در کشور چنین توضیح داد: «هنوز مشخص نیست طلا بهعنوان ارز یا کالا طبقهبندی میشود، چراکه در هر حالت باید از نهادهای مختلف مجوز دریافت کند. تجربه تلخ موسسات اعتباری دارای مجوز که درعمل عملیات اعتباری و بانکی انجام میدادند، نشان میدهد که چنین نگرانیهایی درباره پلتفرمهای طلا هم وجود دارد. بنابراین باید دراینزمینه حسابرسی مستقل وجود داشته باشد تا مطمئن شویم بههمان میزان که طلا در پلتفرم فروخته میشود، پشتوانه واقعی در دسترس وجود دارد.»