خودروهای لوکس فقط حق ماست...
روزنامه هممیهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

درباره اعطای مجوزهای وارداتی ویژه به برخی ورزشکاران
«مجوز ورود خودروهای لوکس برای ورزشکاران»؛ این سوژهای است که بار دیگر کاربران فضای مجازی بعد از حدود ده سال درموردش بحث و گفتوگو میکنند. ماجرا از جایی شروع شد که مهدی طارمی با نوشتن یک توئیت اعتراف کرد در دیدار با فرزند معاون اول رئیسجمهور یعنی پسر محمد مخبر درخواست کرده بهخاطر صعود به جام جهانی، به او و سایر ملیپوشان مجوز واردات خودرو لوکس اعطا شود. همین توئیت باعث شد تا بار دیگر نقدهای جدی به چنین درخواستهایی از سوی ورزشکاران نوشته شود. «مجوز ورود خودروهای لوکس برای ورزشکاران» اولین باری نیست که مطرح میشود. 26 شهریورسال 1392 فراری قرمزرنگی که در خیابانهای تهران جولان میداد به یکباره تبدیل به تیتر یک رسانهها شد که چطور یک خودرو لوکس ایتالیایی که مجوز ورود نداشته در خیابانهای اندرزگو دوردور میکند! همان سال؛ خبرآنلاین گزارشی را منتشر کرد که ثابت میکرد در اسناد گمرک جمهوری اسلامی ایران، قیمت خودروی خریداری شده فراری از گالری «اتو پرویز دوبی» به پول ایران در سال 88، 175 میلیون و 991 هزار و 127 تومان بوده، در حالی که گمرک برای ورود این خودرو تنها 171 میلیون و 767 هزار و 340 تومان دریافت کرده. این در حالی است که گمرک خودروهای وارداتی، بالای صددرصد است، اما فراری 458، از این قانون مستثنی بوده؛ همانطور که قوانین دیگر مملکتی شامل حالش نشده است! وارد کردن خودرو کار آسانی نیست، به ویژه خودروهای خاص. به عنوان مثال پس از موفقیتهای فوتبال، والیبال و کشتی، دولت محمود احمدینژاد به ملیپوشان این رشتهها حواله خودرو داد. در ابتدا، به نظر میرسید آنها هر نوع خودرویی میتوانند وارد کنند اما خیلی زود مشخص شد، مجوزی که در اختیارشان قرار گرفته، اجازه حضور خودروهایی تا سقف قدرت 3500 سیسی را میدهد. اغلب ورزشکاران تصمیم گرفتند «لندروور رنجروور» وارد کنند. به اصل موضوع برگردیم که چطور سوریان توانست مجوز ورود خودروهای لوکس را دریافت کند؟ پای نامهی مجوز ورود خودروهای لوکس که رونوشت آن به وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت بازرگانی ارسال شده بود، «امضای طلایی» معاون اول رئیسجمهوری وقت ایران در دولت دهم یعنی محمدرضا رحیمی به چشم میخورد. این نامه شش روز بعد در دبیرخانه وزارت اقتصاد به ثبت رسیده است و مهر «پیام توسط سیستم دریافت گردید» ذکر شده بود. هرچند حمید سوریان دارنده مدال طلای المپیک و جهان، در گفتوگویی قیمت اعلامشده برای این خودرو را اغراقآمیز دانست، اما واقعیت براساس اسناد منتشر شده در همان سالها چیز دیگری میگوید. طبق اسنادی که خبرآنلاین منتشر کرد؛ این خودروی لوکس روز ۲۷ مهرماه ۱۳۹۰ به ایران وارد شد و ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ با قیمت ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به فروش رسید. یعنی با احتساب پرداخت گمرک، چیزی در حدود ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سود خالص برای ورزشکار در حدود ۱۰ سال پیش. کشتیگیری چون حمید سوریان بابت دریافت مدال طلای المپیک و مسابقات جهانی پاداشهای درخور شأن یک ورزشکار را از وزارت ورزش دریافت کرده بود اما اینکه بازهم به دنبال راهکاری برای واردات خودروهای لوکس بود به نوعی تبعیض آشکار محسوب میشود، در قیاس با سایر ورزشکارانی که چنین بودجههایی برای آنها صرف نمیشود و پاداش قابل ملاحظهای هم دریافت نمیکنند. بسیاری از کاربران فضای مجازی عقیده دارند برخی از ورزشکاران به خصوص فوتبالیستها باتوجه به دریافت پاداشهای دلاری که به دلیل صعود یا پیروزی در مسابقات بینالمللی کسب میکنند نباید از «رانت» بابت دریافت پاداش استفاده کنند. البته که دریافت جایزه تحت عنوان «رانت» در هر حالتی قابل قبول نیست اما اینکه بازیکنان فوتبال چه تصوری میکنند که «مجوز دریافت خودروهای لوکس» را حق خود میدانند نیز جای سوال دارد. بازیکنان فوتبالی که برای صعود به جام جهانی قطر تا 600 میلیون تومان پاداش دریافت کردند بازهم به دنبال پاداشی خارج از قوانین رسمی جمهوری اسلامی ایران هستند.