| کد مطلب: ۱۷۵۳۴

جنگ غیرقانونی آمریکا در یمن

جنگ غیرقانونی آمریکا در یمن

ایالات متحده آمریکا جنگی غیرقانونی را در یمن دنبال می‌کند. به‌رغم فهم گسترده در آمریکا در این خصوص که عملیات ارتش آمریکا در یمن قوانین آمریکا را نقض می‌کند، اما مقامات آمریکایی همچنان اصرار دارند که باید به کمپین نظامی‌شان در یمن ادامه دهند. آنها معتقدند لازم است که هزینه‌های کشتیرانی را از طریق خاورمیانه کاهش دهند.

ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا در هفتم ماه مارس در جلسه استماع سنا در پاسخ به موضوع حضور گسترده ارتش آمریکا در دریای سرخ گفته بود:«اقتصاد آمریکا به باز بودن مسیرهای دریایی وابسته است. براساس استراتژی امنیت ملی آمریکا، ما به هیچ کشور و یا بازیگر غیردولتی اجازه نخواهیم داد که آزادی کشتیرانی را در تنگه هرمز، تنگه باب‌‌المندب و کانال سوِئز مختل کند.»

از یازدهم ژانویه تاکنون، ایالات متحده آمریکا حملات هوایی و دیگر عملیات‌های نظامی را در یمن به اجرا گذاشته است. ارتش آمریکا نیروهای حوثی را که حملات موشکی را علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، باب‌المندب و خلیج عدن انجام می‌دهند، مورد حمله قرار داده است.

ماه‌هاست که حملات حوثی‌ها خطوط کشتیرانی تجاری در آن منطقه را مختل کرده است. حوثی‌ها اصرار دارند که آنها حملات خود را تا زمانی که اسرائیل به کمپین نظامی‌اش در غزه پایان دهد، ادامه خواهند داد.

اگرچه حملات حوثی‌ها تلفاتی به بار آورده است اما مهمترین نگرانی واشنگتن این بوده که این حملات چه تبعاتی برای اقتصاد جهان به‌دنبال خواهد داشت. همانطور که مقامات آمریکایی بارها اعلام کرده‌اند حدود ۱۵ درصد از جریان تجارت جهانی از دریای سرخ عبور می‌کند و حدود ۱۲ درصد از نفت جهان نیز از این مسیر صادر می‌شود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اوایل سال جاری میلادی گفته بود:«دلیل اهمیت این آبراه این است که ۱۵ درصد ترافیک تجاری به صورت روزانه از این مسیر عبور می‌کند و این یعنی ۳۰ درصد کانتینرهای تجاری جهان.»

یکی از مهمترین نگرانی‌های مقامات آمریکایی تنگه باب‌المندب است؛ تنگه‌ای باریک در جنوب غربی یمن که دریای سرخ را به خلیج عدن متصل می‌کند. تقریباً ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت از این تنگه به صورت روزانه عبور می‌کند و موجب شده این تنگه به یکی از استراتژیک‌ترین تنگه‌های جهان تبدیل شود.

اگرچه کاخ سفید اعلام کرده که پرزیدنت بایدن اختیار قانونی برای عملیات نظامی علیه حوثی‌ها را دارد اما چندین عضو کنگره آمریکا این ادعا را رد می‌کنند. در ماه فوریه و در جلسه استماع مجلس سنا، چندین سناتور آمریکایی توجهات را به سمت مفاد قدرت جنگ قانون اساسی جلب کردند که می‌گوید رئیس‌جمهوری آمریکا نمی‌تواند بیش از ۶۰ روز یک جنگ را بدون جلب موافقت کنگره ادامه دهد.

البته کنگره نیز نتوانسته است جلوی کاخ سفید را بگیرد خصوصاً اینکه از این ۶۰ روز بسیار گذشته است. دوازدهم مارس، یعنی روزی که این ۶۰ روز به سر می‌آمد و کاخ سفید می‌بایست کمپین نظامی خود را در یمن متوقف می‌کرد فرا رسیده و گذشت و صدایی از کسی درنیامد.

کاخ سفید و کنگره همچنان جنگی غیرقانونی را در یمن ادامه می‌دهند اما واقعیت این است که گزینه‌های جایگزینی برای حل بحران در دریای سرخ وجود دارد.

همانطور که برخی از مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند، احتمالاً بهترین راه‌حل برای پایان دادن به بحران در دریای سرخ، دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه است. به هر حال، حوثی‌ها همچنان اصرار دارند که حملات‌شان را تا زمانی که جنگ غزه پایان یابد، ‌ادامه دهند.

تیموتی لایندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در امور یمن می‌گوید بسیار مایل است که شاهد آتش‌بسی در غزه باشد. او می‌گوید:«من واقعاً باور دارم که با آتش‌بس در غزه ما این فرصت را به‌دست می‌آوریم تا برخی بحران‌های دیگر را نیز حل کنیم و بحران دریای سرخ یکی از آنهاست. ما باید از این فرصت استفاده کنیم.»

در غیاب آتش‌بس در غزه، همچنان این امکان وجود دارد که کشتی‌های تجاری، خاورمیانه را دور بزنند. اطلاعات صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که جریان عبور کشتی‌های تجاری به سمت آفریقا گرایش پیدا کرده است. اما دولت آمریکا در مقابل هر دو رویکرد می‌ایستد؛ نه به دنبال آتش‌بس در غزه است و نه اجازه می‌دهد که کشتی‌های تجاری مسیرهای جایگزین را انتخاب کرده و از مسیرهایی که آفریقا را دور می‌زنند، استفاده کنند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی