| کد مطلب: ۱۲۴۰۲

پاسخ قاطع به حمله به ایران

پاسخ قاطع به حمله به ایران

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه به وقت محلی در پاسخ به پرسش برخی رسانه‌ها درباره انتشار اخباری مبنی بر اینکه آمریکا در دو روز گذشته از طریق واسطه‌ها پیامهای متعددی به ایران ارسال کرده و تهران نیز هشدار داده است، گفت: چنین پیام‌هایی رد و بدل نشده است. با این وجود، این سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران است که اگر هر طرفی به خاک ایران یا منافع و اتباع آن خارج از مرزهای ایران حمله کند، با پاسخ قاطع و قوی مواجه خواهد شد.

شبکه قطری الجزیره روز سه‌شنبه به نقل از منابع خود گزارش کرد که واشنگتن طی دو روز گذشته از طریق طرف ثالث بیش از یک پیام به تهران فرستاد. این منابع اعلام کردند: پیام‌های واشنگتن مبنی بر این بود که خواهان جنگ گسترده نیست و همچنین هشدار داد که گسترش جنگ با تحرکات آمریکا همراه خواهد شد.

منابع الجزیره تاکید کردند: ایران در پاسخ اعلام کرد که تهدیدهای واشنگتن غیرقابل پذیرش است و هشدار داد که حمله در داخل خاک ایران خط قرمز است و با پاسخ مناسب همراه خواهد بود. این منابع می‌گویند: ایران در پاسخ خاطرنشان کرد که خواهان جنگ با آمریکا نیستیم اما با هرگونه ماجراجویی‌های واشنگتن با قدرت مقابله

خواهد کرد.

یک شبکه آمریکایی نیز گزارش داد: آنهایی که به رئیس‌جمهور بایدن توصیه می‌کنند در پاسخ خود به حمله به پایگاه آمریکا در اردن ایران را نیز هدف قرار دهد، نباید تصور کنند که می‌دانند تهران چه واکنشی نشان خواهد داد و نباید تصور کنند که پیامدهای واکنش ایران قابل پیش‌بینی یا مدیریت خواهد بود.

بنابر گزارش شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی، جو بایدن روز سه‌شنبه گفت که درباره چگونگی پاسخ آمریکا به حمله روز یک‌شنبه تصمیم گرفته است. هرچند هنوز مشخص نیست که این پاسخ به چه نحوی خواهد بود اما تصور اینکه هرگونه اقدام نظامی ایالات متحده گسترده‌تر از حملات واشنگتن علیه سایت‌های شبه‌نظامیان عراقی و سوری در سه ماه گذشته باشد، دور از ذهن نیست.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: این فرضیه وجود دارد که اقدام نظامی ایالات متحده آنقدر دردناک خواهد بود که سران ایران به همان صورتی که واشنگتن می‌خواهد، پاسخ دهند؛ با کنار ایستادن و دستور دادن به گروه‌های مورد حمایت خود در خاورمیانه برای توقف حملات بیشتر علیه نیروهای آمریکایی و تاسیسات در منطقه اما متأسفانه، این یک سناریوی کم‌احتمال است. واکنش ایران ممکن است انتظارات واشنگتن را مخدوش کند. حضور نظامی گسترده واشنگتن در منطقه، درحالی‌که معمولاً به‌عنوان یک منبع قدرت در نظر گرفته می‌شود، ممکن است با ارائه فهرست طولانی اهدافی برای حمله ایران، آسیب‌پذیر هم باشد. اگر ایران هدف حمله قرار گیرد، این کشور نیز به احتمال زیاد گزینه‌های خود را قبل از پاسخ دادن، بررسی می‌کند و این پاسخ ممکن است فوری نباشد. همچنین ممکن است آن چیزی نباشد که رهبران آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند. حدود ۴۵ هزار سرباز آمریکایی مستقر در خاورمیانه باید برای مدت طولانی در حالت آماده‌باش قرار گیرند و نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه که از اواسط اکتبر تاکنون بیش از ۱۶۰ بار مورد حمله قرار گرفته‌اند، در معرض بیشترین خطر قرار دارند.

ام‌اس‌ان‌بی‌سی در ادامه گزارش خود به بررسی گزینه‌های ایران برای پاسخ به هر گونه حمله آمریکا پرداخت و نوشت که اقدامات تلافی‌جویانه ایران می‌تواند از استفاده از موشک‌های بالستیک برای حمله به پایگاه‌های ایالات متحده در عراق و سوریه تا استفاده حزب‌الله لبنان از ۱۵۰ هزار موشکی باشد که می‌تواند سراسر اسرائیل را هدف قرار دهد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی