| کد مطلب: ۱۰۳۰۱

کشف مهدوی‌کیا

کشف مهدوی‌کیا

به بهانه درخشش امیرمحمد رزاقی‌نیا ستاره تیم ملی نوجوانان که از آکادمی کیا به فوتبال معرفی شد

به بهانه درخشش امیرمحمد رزاقی‌نیا ستاره تیم ملی نوجوانان که از آکادمی کیا به فوتبال معرفی شد

۸ سال پیش که مهدی مهدوی‌کیا قصد داشت آکادمی «کیا» را راه‌اندازی کند، کمتر کسی تصور می‌کرد به چنین موفقیتی در عرصه‌های مختلف برسد که درنهایت تیم نوجوانان در جام‌جهانی زیر ۱۷ سال هم از این برنامه‌ریزی بلندمدت بهره‌مند شود. امیرمحمد رزاقی‌نیا، یکی از ستاره‌های تاثیرگذار تیم حسین عبدی در جام‌جهانی نوجوانان نیز محصول آکادمی کیاست که زیرنظر برادران مهدوی‌کیا پرورش یافت و حالا حاصل دسترنج «پروسه‌»ای را می‌بیند که می‌تواند در جام‌جهانی مقابل تیم‌های بزرگی چون برزیل و انگلیس بدرخشد. تحلیل صفر تا صد آکادمی‌ای که حواشی زیادی را پشت‌سر گذاشت، اما در پایان منافع‌ملی از آن سود کرد را باهم مرور کنیم.

تبرئه از یک اتهام بزرگ

آکادمی کیا طی ۸ سال اخیر، حواشی زیادی را از سر گذرانده است. درنهایت اما هربار سربلند از این مسائل بیرون آمده است. اینکه نام‌های بزرگی چون مهدی مهدوی‌کیا در راستای تاسیس یک آکادمی اقدام کنند تا نوجوانان ایرانی را با رویکردی حرفه‌ای به‌سمت فوتبال سوق دهند، باید به فال‌نیک گرفت. اما حواشی ایجادشده هم باعث نشد برادران مهدوی‌کیا نسبت به مسیری که در فوتبال انتخاب کردند، دلسرد شوند. سی‌ویکم فروردین‌ماه ۱۴۰۰ اما حواشی مختلف علیه آکادمی کیا، منجر به صدور رأی کمیته انضباطی علیه این باشگاه شد. کمیته انضباطی هیئت‌فوتبال استان تهران پس از بررسی مدارک، رأی خود را درباره تخلف آکادمی کیا (متعلق به مهدوی‌کیا) در رده نوجوانان و جوانان صادر کرد. براین‌اساس باتوجه به شکایت سه‌باشگاه مهریاران حافظ، پیکان و ایرانمهر علیه آکادمی کیا، از سری مسابقات لیگ‌برتر نوجوانان و شکایت تیم پارس جاوید از آکادمی کیا، از سری مسابقات لیگ‌برتر جوانان مبنی بر استفاده این باشگاه از یک بازیکن غیرمجاز به‌نام محمدصدرا طاهراسماعیل، نتیجه مسابقه این تیم برابر پارس جاوید و دیدارهای تیم نوجوانان آکادمی کیا با سه‌تیم مذکور، سه بر صفر اعلام شد. همچنین هم باشگاه کیا ۱۰ میلیون تومان جریمه نقدی شد، هم این بازیکن ضمن محرومیت از حضور در تمام مسابقات فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی، ۵ میلیون تومان جریمه شد. پس از اعلام این محرومیت‌ها، جدول مسابقات نوجوانان تهران هم دچار تغییر شده و تیم استقلال به‌جای کیا به مقام قهرمانی سال ۹۹ رسید. بااین‌حال در رأی کمیته استیناف هیئت‌فوتبال تهران که منتشر شد، این کمیته اعلام کرد: با بررسی مدارک شناسایی و احراز هویت و مطابقت شناسنامه محمدصدرا طاهراسماعیل، با عنایت به اصل صحت اسناد رسمی، ملاحظه گردید آقای محمدصدرا طاهراسماعیل با شناسنامه اصلی خود در مسابقات حضور داشته‌اند و شکات محترم، ادله‌ای مبنی بر خلاف‌صحت ارائه ندادند. در رأی کمیته استیناف همچنین آمده است: به درخواست شکات و با ادعای جدید درخصوص محمدصدرا طاهراسماعیل مبنی بر اینکه رابطه نسبی با خانواده طاهراسماعیل ندارد و شخص دیگری با شناسنامه محمدصدرا طاهراسماعیل بازی می‌کند، مقرر شد آزمایشگاهی با هماهنگی شکات پرونده تعیین گردد. با معرفی آزمایشگاه مرکز ژنتیک پزشکی تهران توسط شکات محترم، بازیکن مورداعتراض به همراه پدر، نماینده کمیته استیناف و طرفین پرونده حاضر شدند و با گرفتن تست DNA، پاسخ اخذشده از این مرکز بابت نسبت پدر و فرزندی تأیید شد. درنهایت کمیته استیناف اعلام کرد، به‌استناد ماده ۱۰۶ مقررات انضباطی فدراسیون مصوب سال ۱۳۹۷، رأی کمیته انضباطی نقض و حکم به رد شکایت شکات اعلام و نتیجه مسابقات به‌حالت سابق برگردانده می‌شود. رأی‌صادره، قطعی است. به‌این‌ترتیب نتایج دیدارهای تیم کیا در فصل گذشته رده نوجوانان تهران، به حالت گذشته بازگشت و این‌تیم مجدداً به قهرمانی این مسابقات دست یافت.

موضوع شکایت استقلال از آکادمی کیا، اما آخرین چالش بزرگ این آکادمی نبود. مهدی مهدوی‌کیا در یک گفت‌و‌گوی لایو اینستاگرامی، خاطره‌ای را تعریف کرد که نشان می‌داد تا چه‌میزان برخی افراد برای سنگ‌اندازی و جلوگیری از موفقیت این آکادمی، در تلاش هستند. مهدی مهدوی‌کیا در گفت‌وگوی لایو خود در اینستاگرام با یادآوری یک خاطره درخصوص اقدامی که علیه تیم آکادمی او صورت گرفته بود، چشم‌هایش دوباره گریان شد. این اتفاق زمانی رخ داد که مهدی مهدوی‌کیا به بخش پایانی یک خاطره بلند درباره حضور تیمش در یک تورنمنت اروپایی رسیده بود؛ او در این بخش به ماجرایی اشاره کرد که در یک تورنمنت بزرگ و اروپایی اسباب خجالتش را فراهم کرده بود. مهدوی‌کیا به ارسال فکسی ازسوی یک ایرانی ناشناس به دفتر تورنمنتی در بلژیک با حضور تیم‌هایی مانند اتلتیکومادرید و اندرلشت اشاره کرد که محتوای آن ادعا علیه یکی از بازیکنان او بوده است. در فکسی که برای مدیر تورنمنت ارسال شده بود، تیم آکادمی کیا را متهم به استفاده از یک بازیکن بزرگسال در این تورنمنت کرده بودند؛ مسئله‌ای که اسباب خجالت مهدی مهدوی‌کیا را مقابل مدیر بلژیکی تورنمنت فراهم کرده بود. این دومین گریه مهدوی‌کیا مقابل دوربین بود که بغض طرفدارانش را شکست؛ قبل‌تر او یک‌بار در برنامه نود و در روزهای سخت آخرین‌فصل حضورش در پرسپولیس و خداحافظی از فوتبال، بغض‌اش ترکید. این‌روزها با انتقال بازیکنان جوان به خارج از فوتبال ایران، معمولاً نام آکادمی کیا هم شنیده می‌شود.

هت‌تریک در معرفی لژیونر

آکادمی کیا چندسال‌پیش بود که با نگاه ویژه مهدی مهدوی‌کیا و انتقال تجربیات حضور بلندمدت‌اش در آلمان، در جنوب‌شهر تهران تاسیس شد و با تمام مشکلاتی که بر سر راه اسطوره فوتبال ایران در این سال‌ها وجود داشته، راهش را برای رسیدن به اهدافی که در ذهن دارد، با سماجت ویژه دنبال کرده است. درحالی‌که بازیکنان آکادمی کیا ازنظر سنی و فنی در حال رشد هستند، مهدی مهدوی‌کیا با رهبری هادی مهدوی‌کیا امتیازی در لیگ دسته سوم هم خریداری کرده تا آنها را رفته‌رفته مهیای مسابقات و رقابت‌های بزرگ‌تر کند. البته در همین بین بازیکنانی که عملکرد قابل‌توجه‌تری داشته‌اند، در سن پایین به‌عنوان لژیونر نام‌شان مطرح‌شده که در سال‌های اخیر می‌توان به انتقال یادگار رستمی و محمدامین دوستعلی اشاره کرد. اما به‌تازگی یکی از استعدادهای پرورش‌یافته در آکادمی کیا، یعنی امین پیل‌علی هم به فوتبال قطر رفته، تا نامش را به‌عنوان سومین لژیونری که مهدوی‌کیا برای فوتبال ایران به ارمغان آورده، مطرح کند. امین ۸ سال قبل و از سطح نونهالان وارد آکادمی‌کیا شده و پس از بازی در همه رده‌های سنی باشگاه تا بزرگسالان، حالا رویاهای خود را در قطر دنبال خواهد کرد. بی‌شک دیدن آینده بازیکنانی که در آکادمی کیا پرورش یافته‌اند و همینطور سرنوشت تیمی که مهدوی‌کیا در لیگ دسته‌سوم به رقابت‌های فوتبال ایران وارد کرده، یکی از اتفاقات جذاب سال‌های آینده فوتبال ایران خواهد بود؛ نسلی که کاپیتان سابق تیم‌ملی و هامبورگ سعی کرده آنها را با روش‌های روز دنیا پرورش دهد و حالا برخی از آنها در حال شکوفاشدن در سطح جهان هستند.

امیرمحمد رزاقی‌نیا درحال‌حاضر جدیدترین بازیکنی است که در ساختار آکادمی کیا رشد کرده و یک‌بار دیگر ثابت کرد، حتی در کشوری که آنطور که باید با مفهوم «پروسه» آشنا نیست هم می‌توان اصولی، موضوعی را یاد گرفت و به‌سمت پیشرفت حرکت کرد. رزاقی‌نیا در هر سه‌مسابقه گروهی، ستاره ایران بود و در بازی سوم نیز بهترین بازیکن زمین معرفی شد. او حالا شانس این را دارد تا در صورت صعود ایران به مراحل پایانی، جزو برترین‌های جام‌جهانی نامش را جاودانه کند؛ مسیری که بدون حضور در آکادمی کیا و نظارت برادران کیا امکان‌پذیر نبود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی