| کد مطلب: ۸۶۰۳

سیاستمداران

سیاستمداران

مهماتمان در اوکراین سرطان‌زا نیستند

Sabrina Singh 1 1

مهماتمان در اوکراین سرطان‌زا نیستند

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا شامگاه پنجشنبه گفت، مهمات رادیواکتیوی که قرار است برای اوکراین جهت جنگ با روسیه ارسال شود، به‌هیچ‌وجه سرطان‌زا نیستند. سینگ طی نشست خبری در پنتاگون، با ادعای سرطان‌زا نبودن مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده که قرار است برای اوکراین ارسال شوند، گفت که آنها گلوله‌های ضدزره و ضدتانک هستند. وی در واکنش به اعتراض روسیه نسبت‌به بیماری‌زا بودن این نوع مهمات، مدعی شد: «در اینجا، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (سی‌دی‌سی) تاکید کرده که هیچ مدرکی از سرطان‌زا بودن گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف‌شده وجود ندارد. سازمان جهانی بهداشت هم گزارش داده که افزایش سرطان خون یا دیگر سرطان‌ها مرتبط با این مهمات را مشاهده نکرده است». این مقام پنتاگون اظهار داشت: «حتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم تاکید کرده که ارتباط اثبات‌شده‌ای بین قرار گرفتن در معرض این مهمات و افزایش سرطان یا بیماری‌های دیگر وجود ندارد».

TYJX6GG35ZOB3OOCTYGS5KUNBE

نتانیاهو را نمی‌بریم

خلبانان شرکت هواپیمایی ال‌عال به‌عنوان بزرگترین شرکت هواپیمایی اسرائیل اعلام کرده‌اند که در اعتراض به طرح تغییرات کلان قضایی حاضر به هدایت هواپیمایی که قرار است بنیامین نتانیاهو را به نیویورک برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل ببرد، نیستند. به نوشته وبگاه خبری عرب۴۸، شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی گزارش داد که این اتفاق برای سومین بار در چند ماه گذشته رخ می‌دهد. پیشتر این اتفاق در سفرهای فرانسه و ایتالیا افتاده بود. شرکت ال‌عال گفت هنوز مناقصه این پرواز برگزار نشده و اگر در مناقصه شرکت ال‌عال برنده شود، پرواز مذکور انجام خواهد گرفت. در دو مورد قبلی که خلبان‌های شرکت ال‌عال از هدایت هواپیمای حامل نتانیاهو امتناع کرده بودند، در نهایت اعضای اداری شرکت مجبور شدند خودشان هواپیما را هدایت کنند. اما به گفته شبکه ۱۳ اسرائیل، مسئله این بار فرق دارد؛ چراکه برای پرواز به فرانسه و ایتالیا از هواپیماهای کوچک استفاده شد و امکان فرود در فواصل زمانی کوتاه وجود داشت؛ اما این بار پرواز به نیویورک نیاز به هواپیماهای غول پیکر دارد که هدایت آن‌ها فقط از عهده خلبان‌های ماهر و باتجربه بر می‌آید.

yoksel

کشته‌شدن یک فرمانده پ‌ک‌ک

وزارت دفاع ترکیه خبر داد که یکی از فرماندهان ارشد گروهک «حزب کارگران کردستان» موسوم به «پ‌ک‌ک» به دست نیروهای ارتش این کشور در شمال عراق کشته شده است. به نوشته خبرگزاری آناتولی، به گفته وزارت دفاع ترکیه این فرد «فرید یوکسل» نام داد که در میان عناصر پ‌ک‌ک به «شرزان مافا» معروف است و از فرماندهان بخش زاگرس در این گروهک بود. ترکیه در ۲۸ فروردین سال گذشته عملیات موسوم به «پنجه قفل» را در کوه‌های شمال عراق علیه پ‌ک‌ک آغاز کرد. این عملیات در دهم دی ۱۴۰۱ نیز به پایان رسید، اما همچنان حملات گاه و بیگاه هوایی و زمینی و عملیات‌های امنیتی ترکیه ادامه دارد. «زکی آق‌تورک»، مسئول روابط عمومی و رسانه وزارت دفاع ترکیه روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری گفت که ۱۱۸۵ عضو پ‌ک‌ک از ابتدای سال از جمله ۳۹ نفر در هفت روز گذشته در داخل خاک ترکیه، شمال سوریه و عراق کشته شده‌اند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی