| کد مطلب: ۱۷۰۴۴

آتش‌بس در غزه، ارسال اسلحه به اوکراین

هشتادمین سالگرد نبرد نرماندی زیرسایه جنگ‌های اوکراین و غزه برگزار شد

آتش‌بس در غزه، ارسال اسلحه به اوکراین

گروه خبر: رئیس‌جمهور آمریکا برای سفری پنج‌روزه، در فرانسه حضور دارد. بهانه این سفر، هشتادمین سالگرد نبرد بزرگ نرماندی و پیاده شدن نیروهای متفقین در ساحل فرانسه است. جو بایدن در این سفر با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و ولودیمیر زلسنکی، رئیس‌جمهور اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد.

همزمان با سفر بایدن به فرانسه، بیانیه ۱۷ کشور از جمله آمریکا خطاب به حماس برای پذیرفتن طرح پیشنهادی بایدن منتشر شد. کشورهای امضاکننده این بیانیه، کشورهایی هستند که اتباع دوتابعیتی آنان در میان اُسرای حماس بوده و خواستار آزادی‌شان هستند.

علاوه بر رؤسای‌جمهور آمریکا، فرانسه و اوکراین، پادشاه بریتانیا و نخست‌وزیر کانادا نیز در مراسم بزرگداشت هشتادمین سالگرد نبرد نرماندی حضور داشتند. در جریان مراسم هشتادمین سالگرد نبرد نرماندی، بیانیه‌ای از سوی آمریکا، فرانسه، انگلستان و آلمان منتشر شد که حمایت این چهار کشور از طرح جدید آتش‌بس غزه را نشان می‌داد.

طرح آتش‌بس

جو بایدن روز ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ اعلام کرد که اسرائیل پیشنهاد جدیدی برای برقراری آتش‌بس و تبادل اُسرا از  طریق قطر به حماس ارائه کرده است. بایدن از طرفین درگیری خواست این فرصت را از دست ندهند و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند. طرح پیشنهادی مورد نظر، ۳ مرحله دارد. مرحله اول، شامل آتش‌بس موقت، خروج نظامیان اسرائیلی از تمامی مناطق مسکونی و آزادی برخی اُسرای حماس، از جمله سالخوردگان، مجروحان و زنان و آزادی زندانیان فلسطینی است.

مرحله دوم آن بر متوقف شدن نامحدود درگیری‌ها در ازای آزادی بقیه اُسرا تاکید دارد و مرحله سوم برنامه بازسازی ویرانه‌های غزه و تحویل اجساد اسیران به خانواده‌هایشان است. ۴ کشور در بیانیه خود تاکید کردند که بر «حفظ امنیت اسرائیل» و راه‌حل دوکشوری برای پایان دادن به این منازعه متعهد هستند. چند روز پیش سران گروه هفت (G7) نیز حمایت خود را از این طرح اعلام کردند.

واکنش حماس

روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» گزارش داد که یحیی سنوار، رهبر حماس در نوار غزه در پیام کوتاهی درباره پیشنهاد بایدن، به میانجیگران ابلاغ کرد که حماس جز با توقف دائمی جنگ، توافق صلحی را امضا نخواهد کرد.

براساس گزارش ایرنا، رهبر حماس در غزه همچنین طرح درخواست از سوی اسرائیل مبنی بر خلع سلاح این جنبش در غزه را رد کرده است.

اسامه حمدان، عضو ارشد دفتر سیاسی حماس نیز 17 خرداد در واکنش به طرح پیشنهادی آتش‌بس، به خبرگزاری فرانسه گفت: «هیچ پیشنهادی وجود ندارد، بلکه جملاتی است که بایدن طی یک سخنرانی گفته و تا این لحظه، آمریکایی‌ها چیزی مستند یا مکتوب ارائه نکرده‌اند که بیانگر تعهد و التزام آنها به گفته‌های بایدن در این سخنرانی‌ باشد.» واکنش‌های حماس به طرح پیشنهادی آتش‌بس، همزمان با بیانیه ۴ کشور و حضور بایدن در نرماندی انجام شد.

دیدار با زلنسکی

بایدن در نرماندی با رئیس‌جمهور اوکراین دیدار کرد. اوکراین از ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲ (۵ اسفند ۱۴۰۰) با تجاوز نظامی روسیه مواجه شده و کشورهای غربی با محوریت آمریکا اصلی‌ترین پشتیبانان کی‌یِف هستند. دیدار بایدن و زلسنکی از آن جهت بیشتر حائز اهمیت بود که به‌تازگی کمک ۶۱ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین از سوی رئیس‌جمهور آمریکا امضا شد. به گزارش هیل، بایدن در این دیدار از امضای یک بسته کمک ۲۲۵ میلیون دلاری به اوکراین خبر داد.

رد پیشنهاد مکرون

بایدن و مکرون امروز ۸ ژوئن با یکدیگر دیدار خواهند کرد و مسئله جنگ اوکراین و حمایت از کی‌یف در این دیدار مطرح خواهد شد. آن‌طور که رسانه‌های انگلیسی‌زبان به نقل از جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید خبر دادند، موضوع استفاده احتمالی از سود حاصل از حدود ۳۰۰ میلیارد دلار دارایی‌‌های مسدودشده روسیه برای کمک واشنگتن به اوکراین در جریان دیدار بایدن و مکرون مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

نشریه پولیتیکو روز گذشته به نقل از منابع آگاه گزارش داد که رئیس‌جمهور آمریکا با پیشنهاد همتای فرانسوی خود برای اعزام مربیان و مستشاران نظامی غربی به اوکراین مخالفت کرده است. احتمالاً این مسئله نیز مورد رایزنی قرار بگیرد چراکه مکرون بر آموزش نظامی نیروهای اوکراینی برای مقابله با روسیه اصرار دارد و پیش از این اعلام کرد که جنگنده‌های میراژ را در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

عملیات نرماندی چیست؟

این عملیات در ۶ ژوئن ۱۹۴۴ آغاز و نقطه شروع آزادسازی فرانسه اشغالی و شمال غرب اروپا از دست ارتش آلمان نازی بود. عملیات نرماندی بزرگترین عملیات نظامی دریایی، هوایی و زمینی بود که تا آن روز انجام شده بود و آغازگر نبرد آزادسازی شمال غرب اروپا بود که به اشغال نازی‌ها درآمده بود. این عملیات شامل پیاده‌سازی هم‌زمان ده‌ها هزار نیرو از راه دریا و هوا در پنج نقطه جداگانه در منطقه نرماندی بود.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی