| کد مطلب: ۱۲۳۹۵

به دنبال اتهامات اسرائیل به کارمندان سازمان ملل در غزه مطرح شد:

درخواست استعفای دبیرکل

اسرائیل طی روزهای گذشته برخی کارمندان آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی موسوم به UNRWA را به همکاری با حماس برای انجام عملیات هفت اکتبر متهم کرده است. این تحولات به دنبال درگیری‌های لفظی میان مقامات صهیونیست و سازمان ملل بوده و آخرین اخبار حاکی از آن است که یسرائیل کاتس، وزیر خارجه این رژیم خواستار اخراج یا استعفای دبیرکل سازمان ملل شده است. کاتس گفته است: «گوترش به‌عنوان دبیرکل سازمان ملل، مسئول اقدامات کارکنان آنروا است و یا باید استعفا کند یا اینکه سازمان ملل او را جایگزین کند. گوترش بسیاری از شکایات و اطلاعات درباره رفتار آنروا و همچنین نشانه‌های همکاری با حماس را نادیده گرفت. اسرائیل باور دارد که آنروا تقریباً به‌طور کامل با حماس همکاری می‌کند! (آنروا) بخشی از راه‌حل نیست بلکه خود بخشی از مشکل است و باید با یک آژانس جدید جایگزین شود که در آن کشورهای عربی باید بیشتر مشارکت داشته باشند.»

 

اتهامات اسرائیل به کارمندان UN چیست؟

مقامات اسرائیل از چند روز قبل، اتهاماتی مبنی بر همکاری حداقل ۱۲ کارمند آنروا با تشکیلات حماس را مطرح کردند. آن‌ها مدعی هستند که این اشخاص در عملیات هفتم اکتبر یا طوفان‌الاقصی نقش داشته‌اند. به‌دنبال طرح این اتهامات، کشورهایی مثل آمریکا، استرالیا، کانادا، ژاپن، انگلیس، فنلاند و ایتالیا کمک‌های مالی خود به این نهاد را تعلیق کردند. با توجه به گستردگی خدمات آنروا در غزه که در بخش دیگری از گزارش به آن‌ها اشاره خواهد شد، قطع کمک‌های مالی به آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی نگرانی‌های زیادی مبنی بر وقوع یک فاجعه انسانی را به‌وجود آورده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دوشنبه گذشته بار دیگر این اتهامات را تکرار کرد و مدعی شد که برخی از کارکنان آنروا به‌طور مستقیم در عملیات هفت اکتبر حماس در سرزمین‌های اشغالی دست داشته‌اند. به گزارش ایسنا، نتانیاهو در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شده است که سازمان آنروا ساخته دست حماس بوده و مدارس آن دکترین‌های نابودی اسرائیل را آموزش می‌دهند. خبرگزاری رویترز نیز مدعی شده است که براساس یک سند اطلاعاتی اسرائیلی، ۱۹۰ کارمند UNRWA با حماس همکاری داشته‌اند.  گوترش اعلام کرده است که ۹ نفر از ۱۲ کارمند مورد اتهام از سوی مقامات اسرائیل، از سوی سازمان ملل متحد اخراج شده‌اند. دبیرکل سازمان ملل با توجه به وضعیت وخیم انسانی در نوار غزه خواستار قطع نشدن کمک‌ها به این نهاد فعال در سرزمین فلسطین شده است. آنتونیو گوترش، متعهد شده است که هر کارمندی را که در اقدامات نفرت‌انگیز دخیل بوده‌اند را پاسخگو خواهد کرد. او هم‌زمان از کشورها خواست به دلایل بشردوستانه به کمک مالی خود به آژانس آنروا ادامه دهند. پس از تعلیق کمک‌های مالی از سوی کشورهای اصلی تامین‌کننده نیازهای مالی آنروا، روزنامه الاهرام مصر گزارش داد که اقدام این کشورها به دنبال اعلام تصمیم اخیر دیوان لاهه در خصوص جنگ غزه انجام شده است. الاهرام نوشته است: «تصمیم کشور‌های غربی برای توقف کمک مالی به UNRWA پس از تصمیمات اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه گرفته شده است که اسرائیل را ملزم می‌کند تا تمام اقدامات را برای جلوگیری از نسل‌کشی فلسطینیان در نوار غزه انجام دهد، به‌ویژه ارائه کمک‌های بشردوستانه به غزه را آزاد کند و دست از سیاست محاصره و گرسنگی بردارد.»

 

تقابل تل‌آویو و دبیرکل

پس از عملیات حماس در سرزمین‌های اشغالی و آغاز جنگ در غزه، روابط این رژیم و سازمان ملل همواره متشنج بوده است. ۳ آبان ۱۴۰۲، درحالی‌که کمتر از یک ماه از عملیات طوفان‌الاقصی می‌گذشت، گوترش خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد و بر نقض آشکار قوانین بشردوستانه بین‌المللی در جریان این جنگ تاکید کرد. به دنبال این اظهارات، گیلاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل دبیرکل این نهاد را به ابراز تفاهم با تروریسم و کشتار متهم کرد و خواستار استعفای او شد. در بیست‌وسوم آبان‌ماه نیز وزیر خارجه وقت اسرائیل مدعی شد که گوترش شایستگی ریاست بر سازمان ملل را ندارد و باید استعفا دهد. وی همچنین خواستار این شد که دبیرکل سازمان ملل مثل دیگر کشورها خواستار نابودی حماس و به‌زعم او آزادسازی غزه شود.  گیلاد اردان نیز در همان تاریخ، این سازمان را به دروغ‌گویی در خصوص عملکرد اسرائیل در غزه متهم کرد. اردان زمانی این ادعا را مطرح کرد که ۱۱ هزار نفر از فلسطینیان در جریان جنگ غزه کشته شده بودند. ۱۹ آذر، نماینده اسرائیل دبیرکل سازمان ملل را از نظر اخلاقی فاسد خواند چون از اقدامات اسرائیل حمایت نکرده است. پیش از این، گوترش به دلیل تلفات گسترده غیرانسانی در جنگ غزه، با ارسال نامه‌‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد براساس ماده ۹۹ منشور ملل، این اقدام رژیم صهیونیستی را اطلاع‌رسانی کرده بود. ماده ۹۹ منشور به دبیرکل سازمان ملل اجازه می‌دهد توجه شورای امنیت را به موضوعاتی که به زعم او صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند، جلب کند. براساس گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های داخلی، ماده ۹۹ منشور از زمان تاسیس سازمان ملل تاکنون تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی